Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbättringar av arbetsflöde - lagring och visning

Produkter
(logga in för att koppla)

kephart

Aktiv medlem
Jag har ett arbetsflöde idag som ser ut så här:
  1. Import av bilder från kameror till Aperture från minneskort
  2. Betygsättning, editering, sortering etc.
  3. Export till enkel (långsam) Synology NAS via WiFi

Backupen är fixad genom TimeMachine på en extern disk och sporadiskt till ett annan TimeMachine ReadyNAS Duo på jobbet (några gånger per månad). NASet backas också upp till en speglad disk.

Jag är hyfsat nöjd med Aperture, men tyckte nog Lightroom var bättre när jag testade 3an. Tyvärr bedrog snålheten mig och jag köpte Aperture när det var billigt för 100$ och nu sitter jag här med 21000 bilder.

Det jag inte är nöjd med är:
  1. Att min fru som har PC inte kan titta på Aperture biblioteket från sin PC
  2. Hastigheten på NASet. Det är för slött att exportera och framförallt bläddra. Det är en gammal Synology DS-101j. Wifi routern är en ny snabb Asus.
  3. Det går inte att ha Aperture biblioteket på en extern disk med format som kan läsas av Windows utan extra program
  4. Brusreduceringen i Aperture

Frågan är hur jag ska lösa problemen. Lite alternativ jag tänkt mig:
  1. MacDrive på PCn och Aperture biblioteket på extern disk
  2. Snabbare NAS och Aperture Managed Files
  3. Köpa en till Mac och Aperture bibliotek på extern disk (Ska ändå köpa en ny Mac snart, frugan får den gamla.)
  4. Byte till Lightroom med bibliotek på extern disk som kan läsas från PC

Finns det fler bra alternativ? Har ni några exempel som kan funka bra i en blandad PC/Mac-miljö?
 
ANNONS