Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördelarna med APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Fördelarna med APS-C

papi skrev:
Tog Pentax som exempel då jag kunde priserna bättre. Ta samma brännvidder för Canon och APS alternativet kostar runt 24000kr mindre.

Men vilka brännvidder pratar du om?

Här är en jämförelse:

Canon 30d + 14/2.8L +300/4L = 44525 kr.

Canon 30v + 24/2.8 +300/4L +1.4x konverter =24619 kr.

Summa summarum: Man kan inte jämföra brännvidderna full ut eftersom det inte går att få exakt samma utsnitt vid jämförelse. Och det blir en jäkla skillnad i pris om man blandar ihop analogt och digitalt.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fördelarna med APS-C

mange78 skrev:
Men vilka brännvidder pratar du om?

Här är en jämförelse:

Canon 30d + 14/2.8L +300/4L = 44525 kr.

Canon 30v + 24/2.8 +300/4L +1.4x konverter =24619 kr.

Summa summarum: Man kan inte jämföra brännvidderna full ut eftersom det inte går att få exakt samma utsnitt vid jämförelse. Och det blir en jäkla skillnad i pris om man blandar ihop analogt och digitalt.

Samma brännvidder som i Pentaxexemplet 14 & 20 resp 200 & 300 alla på 2.8 så jämförelse som jag gjorde är så nära man kan komma och duger säkert för de flesta.

Din jämförelse med en koverter som tar bort hälfet av allt ljus och försämrar upplösningen är därför inte speciellt bra och därför mycket billigare.

Senast ändrad:
Det ljus som en telekonverter (d v s en optisk delförstorare) tar bort härrör från den del av motivet som skärs bort i o m att motivvinkeln minskar, det är alltså fråga om ljus som vi helt enkelt inte vill ha med. Själva syftet med telekonvertern är ju att minska motivvinkeln och då kommer ju en mindre del av motivet med om vi inte backar (och om vi backar så avtar ljuset med kvadraten på avståndet på vanligt sätt). Samma ljusmängd tas självfallet också bort om vi minskar motivvinkeln genom en konventionell delförstoring. Det spelar ingen roll HUR vi genomför delförstoringen, det är det faktum ATT vi delförstorar som orsakar behovet av att förlänga exponeringstiden för att undvika ökat brus.

Det är inget mystiskt med telekonvertrar som gör att de trollar bort ljus, det är bara en negativ linsgrupp som sprider ut ljuset över en större yta och eftersom sensorn fortfarande är lika stor så sker då en delförstoring. Alternativt kan man se den negativa linsgruppen som ett "förminskningsglas" som skapar en virtuell sensor som är mindre än den verkliga, och följaktligen har ett lägre (virtuellt) ISO-tal. Det blir samma slutresultat med det synsättet.

Om vi utgår från att vi förfogar över en småbildsstor sensor som är tekniskt lika bra som en 1,5-sensor (d v s har samma fotonverkningsgrad och lika mycket brus orsakat av tekniska brister) så kommer den att ge exakt lika mycket brus i de slutliga färdigförstorade bilderna om och endast om småbildssensorn ställs in på 1,5x1,5 = 2,25 ggr högre ISO-tal än 1,5-sensorn. Detta innebär att om man använder ett 200/2,8 med APS-sensorn på t ex ISO 800 eller ett 300/4,2 med småbildssensorn inställd på ISO 1800 blir bilderna identiska med avseende på brus, rörelseoskärpa, skärpedjup och diffraktion.

För att återgå till ämnet så bidrar jag med ett par fördelar som inte verkar ha tagits upp:

Med småbildsobjektiv så kan man utnyttja den större bildcirkeln för att få "tilt & shift". Denna ovärderliga fördel har emellertid ingen tillverkare utnyttjat ännu. Jag börjar snart misströsta :)

Vid makrofoto finns också fördelar i o m att man inte behöver så långa utdrag. Tyvärr finns vad jag vet inga mattskivor till APS som är avsedda för lite mer extrem makrofoto.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fördelarna med APS-C

stefohl skrev:
En av de som sagt att de tappat stora delar av yrkesfotomarknaden är Nikons Europachef för professionella kameror.

Om jag också tittar mig omkring bland alla de fotografer som jag träffar så dominerar Canon mycket kraftigt. Så även om Nikon glädjande nog har kommit tillbaka kraftigt är det nog ändå så att Canon dominerar. Titta bland pressfotograferna, titta bland studiofotograferna. Där dominerar Canon.

Stefan

Men nyförsäljningen visar ju på något annat, betyder det att dina kollegor köpt begagnat:)

Nu är det ju också så att (som jag skrev) att Canon var i praktiken ensamma - Nikon hade ju "bara" D2H. Och väljer man att lägga + 100'kr så köper man inte nytt året efter (eller?).

Men fakta är fakta, och i dagsläget så säljer Nikon fler kameror i PRO-sortimentet än Canon.

"Ingenting är för evigt"

Adam

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fördelarna med APS-C

Tyckaren skrev:

Men nyförsäljningen visar ju på något annat, betyder det att dina kollegor köpt begagnat:)

Nu är det ju också så att (som jag skrev) att Canon var i praktiken ensamma - Nikon hade ju "bara" D2H. Och väljer man att lägga + 100'kr så köper man inte nytt året efter (eller?).

Men fakta är fakta, och i dagsläget så säljer Nikon fler kameror i PRO-sortimentet än Canon.

"Ingenting är för evigt"

Adam

Nikon marknadsledare inom digitala kameror

Nikon fortsätter att flytta fram positionerna på den nordiska marknaden. Efter de stora framgångarna med de senaste kameramodellerna Nikon tagit tillbaka förstaplatsen vad gäller marknadsandelar.
Det visar ny statistik från marknadsundersökningsinstitutet GFK Sverige. Som en följd av framgångarna i Sverige expanderas den svenska organisationen och byter namn till Nikon Nordic AB med ansvar för 8 länder i Norden, Island och Baltikum

– Självklart är vi mycket glada över de försäljningsmässiga framgångarna för framför allt våra digitala SLR-kameror på den svenska marknaden, säger Gösta Tyrefors, General Manager på Nikon Nordic AB. Nyckeln till framgång är det grundmurade förtroende för varumärket som bland både återförsäljare och kunder. Aggressivare marknadsföring och lyckade aktiviteter med handlare och slutkunder, tillsammans med nya kameramodeller, har lett till våra försäljningsframgångar på en starkt växande marknad. Vi är mycket tacksamma att både handlare och kunder tålmodigt inväntat vår come back.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fördelarna med APS-C

Tyckaren skrev:

Är det särdeles förvånande? Som du själv påpekar fanns det inte särdeles mycket för en fotograf som satt med ett stort Nikonsystem före det att D2X kom. Det var många som inte orkade att vänta in den modellen och flera bytte in sin utrustning. Sedan kom D2X och Nikons försäljning sköt fart samtidigt som Canon inte har lanserat något nytt i detta segment på över två års tid.

Att sedan även Nikon säger att om de ska kunna öka antalet pixlar märkbart över det nuvarande antalet innebär det att de måste gå upp på en fullformatssensor är väl inte särdeles förvånande för de som har någon insikt i hur en sensor fungerar. Åtminstone med den teknik som vi känner till idag finns det en tydlig gräns för hur liten den enskilda pixeln kan bli utan att vi förlorar för mycket i brus och dynamiskt omfång.

Sedan finns det ju också en gräns för hur hög upplösning våra objektiv kan få, vilket också sätter en gräns för hur hög reell upplösning vi kan få på en viss bestämd sensorstorlek.

Återigen, en gång i tiden fanns det ingen konflikt mellan att vissa fotografer trivdes bättre med stor- eller mellanformat, andra med småbild. För vissa hade man så blandade typer av fotograferingar att man hade flera olika filmformat. Jag har lite svårt att förstå varför man tror att övergången till digital fotografering ska medföra att vi får fram en kamera som är bäst i alla situationer. Det är väl självklart att det finns fördelar med APS-sensorer och med fullformatssensorer.

Stefan

Jag är tveksam till att Canon dominerar så fullständigt på yrkessidan . Har googlat men det finns ingen statistik att hitta.
På motortävlingar i USA (har en vän som deltar i sådana) finns det gott om Nikonfotografer och att de tom dominerar dessa tillställningar.
Sedan hörde jag på senaste Photokina att de rykten som återkommer ständigt verkar vara riktiga, dvs Canon har sponsrat stora internationella bildbyråer med utrustning mot att dessa skall användas och synas på sportevenemangen runt om i världen.

Nikon är därmed inte uträknade, inte ens bland proffsen fast man kan tro det om man utår från vår lilla marknad och vad vi ser. Nikon kommer förhoppningsvis med en större sensor redan till PMA

Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Nikon är därmed inte uträknade, inte ens bland proffsen fast man kan tro det om man utår från vår lilla marknad och vad vi ser. Nikon kommer förhoppningsvis med en större sensor redan till PMA

Men till och med du har ju bytt till kamera med FF-sensor :)

Sedan har åtminstone inte jag räknat ut Nikon från yrkesmarknaden. Det finns många som har alltid arbetat med Nikon och vill fortsätta med det. Det finns många yrkesfotografer som börjat med en liten D70 för att se om det där med digitalt är något att ha, och sedan vill gå vidare till en D2X.

Stefan

Ja jag har stora fördelar av 24 x 36mm sensorn och den stora sökaren, jag var nyligen med på en robottoperation där allt fotograferades i befintligt ljus. Brusegenskaperna och den stora sökaren underlättar eftersom jag inte längre ser så bra (ut).
Mikael

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fördelarna med APS-C

stefohl skrev:
Att sedan även Nikon säger att om de ska kunna öka antalet pixlar märkbart över det nuvarande antalet innebär det att de måste gå upp på en fullformatssensor är väl inte särdeles förvånande för de som har någon insikt i hur en sensor fungerar. Åtminstone med den teknik som vi känner till idag finns det en tydlig gräns för hur liten den enskilda pixeln kan bli utan att vi förlorar för mycket i brus och dynamiskt omfång.

Sedan finns det ju också en gräns för hur hög upplösning våra objektiv kan få, vilket också sätter en gräns för hur hög reell upplösning vi kan få på en viss bestämd sensorstorlek.

Stefan

Hur många gränser har inte passerats inom den digitala världen de senaste åren. Vem vet vilken teknologi som lurar runt hörnet.
Att tala om vad som går och inte går gäller nästan bara för dagen! I princip kan man nog räkna med att få bita sej i tungan ganska ofta om man säjer, "det går inte".
Men vad gäller optiken, så håller jag med!

/K

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fördelarna med APS-C

keckax skrev:
Hur många gränser har inte passerats inom den digitala världen de senaste åren. Vem vet vilken teknologi som lurar runt hörnet.

Det finns en del gränser som är svårare att passera än andra. Att få en liten sensor fungera lika effektivt som en större när det gäller dynamik och brus är en av dessa. Så även om vi tittar runt hörnet, vilket inte är allt för svårt att göra, så finns det ingen teknik som löser det problemet.

Stefan

Av de fördelar som räknats upp så är det väl igentligen bara priset som är APS-C sensorns fördel? många av de resterande fördelarna är ju baserade på pixeltäthet och inte sensorstorlek eller har jag missat nått?

Pupillen skrev:
För att återgå till ämnet så bidrar jag med ett par fördelar som inte verkar ha tagits upp:

Med småbildsobjektiv så kan man utnyttja den större bildcirkeln för att få "tilt & shift". Denna ovärderliga fördel har emellertid ingen tillverkare utnyttjat ännu. Jag börjar snart misströsta :)

Vid makrofoto finns också fördelar i o m att man inte behöver så långa utdrag. Tyvärr finns vad jag vet inga mattskivor till APS som är avsedda för lite mer extrem makrofoto.

Intressanta idéer Lennart och kul med något nytt att se fram emot. Kanske ett uppslag för ett patent?

Mazy skrev:
Av de fördelar som räknats upp så är det väl igentligen bara priset som är APS-C sensorns fördel? många av de resterande fördelarna är ju baserade på pixeltäthet och inte sensorstorlek eller har jag missat nått?

Ja det måste du ha gjort, kantskärpan, ljusbortfallet, vikt och storlek tex.

En stor sensor kan alltid beskäras om man så önskar (kantskärpa, ljusbortfall och dyl), och jag tror nog att man kan göra en fullsensor kamera lika liten som en 3000v ( analog) eftersom elektroniken passar i en 400D och spegeln passar i en 3000v.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fördelarna med APS-C

stefohl skrev:
Det finns en del gränser som är svårare att passera än andra. Att få en liten sensor fungera lika effektivt som en större när det gäller dynamik och brus är en av dessa. Så även om vi tittar runt hörnet, vilket inte är allt för svårt att göra, så finns det ingen teknik som löser det problemet.

Stefan

Mycket enkelt, dra ner på upplösningen.

Mazy skrev:
En stor sensor kan alltid beskäras om man så önskar (kantskärpa, ljusbortfall och dyl), och jag tror nog att man kan göra en fullsensor kamera lika liten som en 3000v ( analog) eftersom elektroniken passar i en 400D och spegeln passar i en 3000v.

Om du beskär en bild från tex 5D tappar du upplösning jämfört med en obeskuren bild från D2x. Påståendet har också varit upp tidigare i tråden.

Då är vi tillbaka på pixeltätheten..
Jag har en 10D, en 1Ds slår min kamera i upplösning på samma yta av sensorn..

Alla argument förutom priset är baserade på pixeltätheten, inte formatet som sådant.

edit: 1Ds mkII menas förstås då.

papi skrev:
Ja det måste du ha gjort, kantskärpan, ljusbortfallet, vikt och storlek tex.

Vikt och storlek har med sensorns storlek att göra, men vignettering och kantskärpa har med objektivens kvalitet att göra.

Om det vore en naturlag att vi skulle få mer vignettering och kantoskärpa med en större sensor, hur skulle då det se ut på mellanformatskameror med bakstycke? Det skulle ju se förfärligt illa ut. Men som alla som testat sådan utrustning vet så gör det inte det.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto