Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det blev nog lite "goddag - yxskaft" där. Jag ifrågasatte inte din summering av stabiliserade och ostabiliserade objektiv. Jag ifrågasatte ditt påstående som jag citerade i inlägg #116 om och att det handlade om de dyraste objektiven i sortimentet (när det gäller IS-versionerna). (Fjärde stycket i inlägg #95).
Min uppfattning är att det inte stämmer. De dyraste objektiven i Canons sortiment finns bara med IS. Om det är något segment där Canon har två versioner, en med IS och en utan, så är det i budgetsegmentet. Tror jag åtminstone, baserat på minne utan att ha tittat noga i Canons objektivkatalog. Och just därför att jag inte är helt säker så frågade jag hur du har räknat det "parallella" utbudet.
OK för mig men allt är väl relativt. Budgetmodeller för vem?
Sen har det väl hänt en del sedan jag kollade sist kanske. Även Canon har ju färre ostabiliserade varianter idag bland långa telen än tidigare. När det gäller telen så finns det väl fortfarande en fyrdubbel uppsättning av 70-200 objektivet. och parallellt även bland primes kring 200. Det är logiskt eftersom det sannolikt säljs betydligt fler sådana än av de som är längre.
Det som faktiskt slår en är ju att Canons imponerande utbud av objektiv verkligen blir betydligt mindre imponerande när man inser att det faktiskt bara är långa telen och långa telezoomar som är stabiliserade - allt annat är det inte. Precis som Micke tidigare påpekat så kan man ha nytta av stabilisering även med betydligt kortare brännvidder.
Om det finns flera varianter med exv. olika ljusstyrka eller utan stabilisering eller av en äldre modell, så blir det ju ännu snävare egentligen. För den som har pengarna så är det inte så fasligt många modeller det handlar om då man köper det bästra som finns.
Senast ändrad: