Annons

Fördröjning till router’s nätspänning

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
En uppdatering av läget på min router i sommarstuga. Min åtgärd var ju att sätta en timer på 230V som gjorde en reboot en gång per vecka, detta fungerade i en månad tills routern tappade internet precis efter en reboot. Även veckan efter så kom den inte igång

För två veckor sedan var jag i sommarstugan och routern var på men lampa för inget internet var tänt. Jag tog bort timern och startade om routern och den gick igång med internet. Jag har samma router hemma, och där hade jag testkört en reboot via mjukvaran i routern istället, och detta har fungerat bra. Jag programmerade en mjukvara reboot en gång i veckan och åkte därifrån, detta fungerade i 30 minuter! Upptäckte när jag kom hem att det inte fanns någon kontakt med routern. Så tydligen kunde den tappa internet, inte bara vid strömavbrott eller vid reboot!

Här tröttnade jag och köpte en ASUS router, som jag fick igår och som jag kopplat upp hemma och har kört den parallellt med mina andra routers, har tre nu kopplade till min fiberbox 😊.

Routern i sommarstugan blev nog rädd för att den skulle bli ersatt så i natt vid en schemalagd reboot så startade routern med internet 😊. Jag passade då på att ställa in en reboot varje natt, så nu får jag se om det är en för eller nackdel att ha en reboot på min TP-LINK router.

Min tanke nu är att ha både min ASUS router och min Tp-link router i sommarstugan så går förhoppningsvis någon. Har haft lite funderingar på om det är temperaturen i sommarstugan på 5 grader som kan ställa till det?
 

Falumas

Aktiv medlem
50% borde inte vara något problem, det borde inte 5 grader heller vara. Har du mer problem på vintern än sommaren?
 

PMD

Aktiv medlem
Det är i allmänhet mindre fuktigt på vintern i Sverige.
Hemma här har vi Just nu -10 °C utomhus och Φ 23-29 % inomhus. Det varierar lite mellan olika rum, förmodligen mest pga fuktighetsmätarnas brist på noggrannhet.
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
50% borde inte vara något problem, det borde inte 5 grader heller vara. Har du mer problem på vintern än sommaren?
Jag installerade den för ett år sedan, och den gick över förra vintern utan problem, det var först i oktober i år som den hängde sig vid ett planerat strömavbrott. Det fanns dock en logik i det, då det stod i installationen att fiberboxen skulle startas först och när den var klar så skulle routern startas, när spänningen efter ett strömavbrott så slås ju båda på samtidigt.

Därefter gick ju allt bra i en månad, tills den inte startade efter en mekanisk reboot. Nu efterhand tror jag nog den gick igång och var uppkopplad mot nätet ett tag, men dog efter någon timma, precis som den gjorde efter jag hade varit där för en vecka sedan. Men nu i veckan gick den igång vid en mjukvara reboot och idag går den också efter den reboot som gjordes i natt.

Totalt är det nu tre oförklarliga hängningar mot internet som inte riktigt kan förklaras. Samtliga hängningar har hänt när jag inte varit där, därför funderade jag på om temperaturen kunde spela roll, har inte kollat manualen för arbetstemperatur, men routern har ju också en egenvärme så det borde inte vara något problem.

Det som är aktivt när jag är borta är två kameror som går via wifi och en Tellstick hub där temperaturgivare och 230V switchar styrs, men jag har inte sett att routern skulle dö pga någon aktivitet på användarsidan utan att den snarare tappat internet när den varit inaktiv.

Jag har en grundvärme på som ger runt 5 grader, skulle det bli riktigt kallt så har jag behov att kunna nå huset för att slå på ytterligare värme

Edit, Enligt specifikation arbetstemperatur 0-40 grader och fukt 10-90% så det borde inte vara något problem
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Det låter mer som om din router fick sig en jäkel när strömmen kom tillbaka någon gång. Det kan bli en spik innan allt hunnit stabilisera sig.
 

ljonsson

Aktiv medlem
En uppdatering av läget på min router i sommarstuga. Min åtgärd var ju att sätta en timer på 230V som gjorde en reboot en gång per vecka, detta fungerade i en månad tills routern tappade internet precis efter en reboot. Även veckan efter så kom den inte igång

För två veckor sedan var jag i sommarstugan och routern var på men lampa för inget internet var tänt. Jag tog bort timern och startade om routern och den gick igång med internet. Jag har samma router hemma, och där hade jag testkört en reboot via mjukvaran i routern istället, och detta har fungerat bra. Jag programmerade en mjukvara reboot en gång i veckan och åkte därifrån, detta fungerade i 30 minuter! Upptäckte när jag kom hem att det inte fanns någon kontakt med routern. Så tydligen kunde den tappa internet, inte bara vid strömavbrott eller vid reboot!

Här tröttnade jag och köpte en ASUS router, som jag fick igår och som jag kopplat upp hemma och har kört den parallellt med mina andra routers, har tre nu kopplade till min fiberbox 😊.

Routern i sommarstugan blev nog rädd för att den skulle bli ersatt så i natt vid en schemalagd reboot så startade routern med internet 😊. Jag passade då på att ställa in en reboot varje natt, så nu får jag se om det är en för eller nackdel att ha en reboot på min TP-LINK router.

Min tanke nu är att ha både min ASUS router och min Tp-link router i sommarstugan så går förhoppningsvis någon. Har haft lite funderingar på om det är temperaturen i sommarstugan på 5 grader som kan ställa till det?
Har du funderat något mer på UPS-spåret?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har du funderat något mer på UPS-spåret?
Det ligger lite vilande som en bra idé, men som inte löser mitt aktuella problem då routern tappade internet en timma efter en reboot och utan några hick i spänningen vad jag känner till. Jag har givare som skulle kunna monitorera spänningen, men jag tror inte det har varit några hick i den som orsakat detta. Nu har jag köpt en annan router och min plan är att vid nästa besök så installerar jag den också, och kör med två routers då har jag både redundans och kan utöka min övervakning av systemet för att förstå vad som pågår.
 

PMD

Aktiv medlem
Det ligger lite vilande som en bra idé, men som inte löser mitt aktuella problem då routern tappade internet en timma efter en reboot och utan några hick i spänningen vad jag känner till. Jag har givare som skulle kunna monitorera spänningen, men jag tror inte det har varit några hick i den som orsakat detta. Nu har jag köpt en annan router och min plan är att vid nästa besök så installerar jag den också, och kör med två routers då har jag både redundans och kan utöka min övervakning av systemet för att förstå vad som pågår.
Om man inte mäter elektriciteten kontinuerligt så är det svårt att upptäcka brownouts och spikpulser om man inte är på plats.

Är sommarstugan matad via luftledning?

En stabilisator kanske skulle lösa eventuella elproblem.
 

Falumas

Aktiv medlem
Utomhusluften är redan torr. Det är för att jag inte blöter ner inkommande luft som det är torrt även inne.
😉
Det beror lite på var man är i Sverige. Tältade en vinter i Älvdalen i -30, det var inte så kallt. Sedan skulle jag stå utanför ett slott i Stockholm i -5 och höll på att frysa röven av mig. I Stockholm saknades det ingen luftfuktighet, men det gjorde det i Älvdalen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om man inte mäter elektriciteten kontinuerligt så är det svårt att upptäcka brownouts och spikpulser om man inte är på plats.

Är sommarstugan matad via luftledning?

En stabilisator kanske skulle lösa eventuella elproblem.
... eller en annan router. Den nuvarande låter ju som den är på väg att ge upp totalt
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

pdahlen

Aktiv medlem
En annan router är ju inköpt. Varför den här tappar internet ibland vet jag inte, men kör jag båda parallellt så kanske man blir klokare. Vi har ju haft huset i över tio år och inte sett något underligt med spänningen i huset och det är nedgrävd el.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ett ostört WiFi är betydligt bättre än två störda. I sommarstugor brukar man kunna få ostörda. I en lägenhet i stan spelar det mindre roll om det 70 eller 71 WiFi:n som bråkar om bandbredden.
 
ANNONS