Annons

Fördröjning till router’s nätspänning

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det beror lite på var man är i Sverige.
Jag skrev ju att det var hemma här. :cool:

Luftfuktigheten inomhus är sällan olik den utomhus om man har ett ventilationssystem som byter ut inomhusluften regelbundet. Så länge man inte fuktar den inkommande luften, vilket vi inte gör.

Det är alltså inte för att vi värmer huset som luftfuktigheten är låg inomhus här och nu.
Tältade en vinter i Älvdalen i -30, det var inte så kallt. Sedan skulle jag stå utanför ett slott i Stockholm i -5 och höll på att frysa röven av mig. I Stockholm saknades det ingen luftfuktighet, men det gjorde det i Älvdalen.
Kallare luft innebär torrare luft, generellt sett. Upplevelsen av fuktighet påverkas också av vind. Mätte du luftfuktigheten i dina båda exempel?

Inomhustemperaturen säger alltså inte så mycket om luftfuktigheten inomhus. pdahlens sommarstuga uppvärmd till 5 °C innebär troligen inte hög luftfuktighet på vintern. På sommaren är det i allmänhet fuktigare i luften.

[Ändring: stafvel]
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Jag kör WiFi 6E, som försöker sno åt sig en 160Mhz bred kanal, det var lättare förr att hitta lediga frekvenser när 20Mhz räckte.

Om man ärligt kan sjunga med i bröderna djups störst hit går det kanske, jag har ett myller av WiFi:n som stör hos mig. Så skrika högst är en bra taktik.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det hade kanske varit passade om jag haft svenska gardiner på huset här, som dom tysktalande kallar galler. Var säkert många som hamnade bakom svenska gardiner eftersom dom inte uppskattade svenska hobbys som brandskattning och annat som svenska turister höll på med under 30-åriga kriget.
 

Falumas

Aktiv medlem
Man ska inte underskatta glädjen av resultatet efter att mödosamt spika kabel till alla rum.
Ej heller att dra om all kabel nu när 1Gb inte alls orkar med dagens WiFi.

Nu är det dock gjort och omgjort och cat 5e var den sista varianten som var hyfsat medgörlig att få igenom rör. Cat 6 och 7 kräver att man dammar av sitt svordomsföråd ett par dagar.
Ungarna som inte konfronteras med speciellt många svenska svordomar, visade sig dock vara språkliga genier och lärde sig jättesnabbt.

Fast nu ligger jag på 250MB/s när jag skyfflar data från laptop:en till servern. Laptop:en på WiFi 6E och servern på 2.5Gbit. Fast det tog ändå 45 Minuter att få över allt en Luciakonsert förra veckan, men det 700GB.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ej heller att dra om all kabel nu när 1Gb inte alls orkar med dagens WiFi.

Nu är det dock gjort och omgjort och cat 5e var den sista varianten som var hyfsat medgörlig att få igenom rör. Cat 6 och 7 kräver att man dammar av sitt svordomsföråd ett par dagar.
Ungarna som inte konfronteras med speciellt många svenska svordomar, visade sig dock vara språkliga genier och lärde sig jättesnabbt.

Fast nu ligger jag på 250MB/s när jag skyfflar data från laptop:en till servern. Laptop:en på WiFi 6E och servern på 2.5Gbit. Fast det tog ändå 45 Minuter att få över allt en Luciakonsert förra veckan, men det 700GB.
Man kan ju fråga sig ifall 45 minuter är långsamt eller snabbt. Och vad behovet verkligen är.
När jag kommer hem från en fotbollsmatch är det den femton år gamla nas:en som bromsar. Men det gör mig ingenting. Spelar ingen roll ifall det tar trettio eller 360 minuter. Jag gör annat med bitarna åker i trådarna.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag skrev ju att det var hemma här. :cool:

Luftfuktigheten inomhus är sällan olik den utomhus om man har ett ventilationssystem som byter ut inomhusluften regelbundet. Så länge man inte fuktar den inkommande luften, vilket vi inte gör.

Det är alltså inte för att vi värmer huset som luftfuktigheten är låg inomhus här och nu.

Kallare luft innebär torrare luft, generellt sett. Upplevelsen av fuktighet påverkas också av vind. Mätte du luftfuktigheten i dina båda exempel?

Inomhustemperaturen säger alltså inte så mycket om luftfuktigheten inomhus. pdahlens sommarstuga uppvärmd till 5 °C innebär troligen inte hög luftfuktighet på vintern. På sommaren är det i allmänhet fuktigare i luften.
Du verkar blanda ihop relativ och absolut luftfuktighet.
Det är hög relativ luftfuktighet som vi människor upplever som otrevlig när det är kallt ute. Ja, när det är varmt också, men då på andra hållet, så att säga.

Den relativa luftfuktigheten inomhus blir betydligt lägre, just för att vi värmer upp luften. Ute är det exempelvis nu 90%, inomhus 45%. Men det är 5°C ute och 22° inomhus. För övrigt "samma" luft.
Så det är just för att vi värmer huset som den relativa luftfuktigheten är låg inomhus.
På sommaren är det ofta lägre relativ luftfuktighet ute, åtminstone före midsommar. Men inomhus blir den högre, för skillnaden mellan temperaturen inne och ute minskar. I min källare behöver jag köra en avfuktare på sommaren, för då är golvet i källaren kallare än utetemperaturen, så luften som kommer in vill kondensera på golvet.
 

PMD

Aktiv medlem
Man ska inte underskatta glädjen av resultatet efter att mödosamt spika kabel till alla rum.
Det gjorde jag (nästan) i vårt förra hus. Kabel till de rum (utom ett) där datorer fanns. Det huset var ganska lämpligt för kabeldragning. Nästan kvadratiskt och med en hyfsat trapphall till övervåningen. Vårt nuvarande hus är mycket långt och mycket smalt. Inte lika kul ur sladdragningssynpunkt. Det bästa vore antagligen att dra kabel på vinden med nedstickare till lämpliga rum. Det skulle eliminera fula väggenomföringar, men det lockar inte direkt. Vinden har inget golv.
 

PMD

Aktiv medlem
Så det är just för att vi värmer huset som den relativa luftfuktigheten är låg inomhus.
Poängen är just att det är samma luft. Mängden fukt ökar inte för att vi tar in den i ett hus. Visserligen producerar människor fukt men som jag skrev har vi ventilation som är igång större delen av dygnet. Den byter ut luften hyfsat fort så inomhusluften hinner inte bli märkbart fuktigare än utomhusluften.
 

Falumas

Aktiv medlem
Man kan ju fråga sig ifall 45 minuter är långsamt eller snabbt. Och vad behovet verkligen är.
Det är mitt 2.5Gbit Ethernet som är flaskhalsen, men min WiFi-router har inget snabbare.

Jag vill ha över allt från min pad/laptop till min dator så att jag kan börja redigera ordentligt. Behovet uppfylls väl, men der är inte alltid med är nöjd med endast det man behöver.
 

Falumas

Aktiv medlem
Har du provat att koppla ihop din laptop direkt med din dator?
Jag får full speed 2.5Gbit, så jag ser inte hur det skulle hjälpa.
Det enda som förmodligen skulle vara snabbare hade varit att köra över det via en USB 3.2x2-disk (vilket jag har) eller en Thunderbolt-disk. Både paden och datorn har bägge, men då blir det en tvåstegsraket och tuffar inte självt.
Då skulle jag nog halvera tiden om jag flyttade över disken direkt den var fylld.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Poängen är just att det är samma luft.
Precis. Men temperaturen är förhoppningsvis högre inomhus så här års, åtminstone om det bor någon i huset. Därför blir den relativa fuktigheten lägre inomhus, och rätt rejält lägre, när temperaturdifferensen är som den är på vintern.
Det är den relativa fuktigheten vi människor upplever som "fuktig" eller "torr".
 

PMD

Aktiv medlem
Elektriska apparater upplever dock ingenting. Inte än åtminstone. Det är nog ändå antagligen inte hög luftfuktighet som ställer till problem för pdahlen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jodå, de upplever visst saker. Kondensation kan bli ett problem om det är för fuktigt, statisk elektricitet om det är för torrt.

Dessutom vet vi som jobbat ett yrkesliv med maskiner och elektriska styrsystem att de har själ, de rackarna, men det är en annan sak.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Elektriska apparater upplever dock ingenting. Inte än åtminstone. Det är nog ändå antagligen inte hög luftfuktighet som ställer till problem för pdahlen.
Kärlek går väl att koka ner till kemi i synapserna. Känslor är kemi, och kanske fysik. Så det går nog att beskriva apparaters känslor på motsvarande sätt. Om man vill.

Ger mig tusan på att det är något elektroniskt känsloliv som ligger bakom problemet i trådstarten
 
ANNONS