Har D300, bytt ifrån D200, frugan har D50.
D200 brusar rätt duktigt vid höga ISO. D50 brusar mindre!
D300 är en grymm kamera. Suverän i handen, proppfull med bra finesser och en stor och ljus sökare. En väldigt viktigt detalj tycker jag är displayen. Du kan verkligen se om bilden blev bra eller inte. För mig mkt avgörande. D300 brusar klart mindre än D200 vid höga ISO.
När det gäller autofokus tycker jag många förvirrar dig. jag har många Nikon objektiv både med och utan motor. Att objektivet har AF-S / HSM (fokusmotor i objektivet) gör inte autofokusen snabbare. Jo jo, visst, när objektivet skall vandra långa sträckor (ifrån mkt nära till låångt bort). Men hur ofta är det ett problem?
Jag anser att problemet generellt med AF (autofokus) är att det tar tid innan kameran har låst fokus på motivet. Den tiden har ingenting med hur snabbt objektivet fokuserar. Om du bara har fokuserat någorlunda i närheten, så är tiden för objektivet att ändra fokus helt marginell. Det måste handla om någon tiondel (tja knappt det) om du har fokusmotor i objektivet eller inte.
Det som däremot verkligen tar tid, är när kameran skall klura ut sin fokusering (som den sedan i sin tur berättar för objektivet som sedan flyttar linsen och fokuserar). Om det är låga kontraster, om motivet rör sig, om ljuset är svagt, allt det påverkar negativt. Om du sedan inte använder en kors-autofokussensor (din D50 har bara det i mittensensorn) så _kan_ det vara helt omöjligt att hitta fokus (kolla i din manual).
Ett ljusstarkt objektiv kan däremot göra det lättare för kameran att hitta AF. Det finns dock en gräns. Tror den ligger på f2.8.
Alltså, kameran gör största och viktigaste jobbet med att hitta AF. Ofta handlar det OM den överhuvudtaget hittar fokus. Sedan handlar det om hur lång tid det tar, och till sist hur bra den lyckas (halvskarpt eller helskarpt).
Där är D300 helt överlägsen D50/D80/D200. Den är snabbast, säkrast och bäst. Framför allt i svagt ljus. Att den sedan har 51 fokuspunkter (varav 11 korslagda) gör inte saken sämre.
En ännu bättre kameran på detta är D3 och kommande D700 men det kostar lite mer.
Jag hade sparat och köpt en D700. Kört den på höga ISO. Där har du en kamera som presterat otroligt bra i höga ISO och med en fantastisk AF (snabb, säker och funkar fint i svagt ljus).
Sedan efterhand hade jag köpt med objektiv.
/Peter