Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förklara uttrycket hårt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Allin

Aktiv medlem
Nu och då används beskrivningen hårt ljus i bildkritik.

Vad exakt menas med det? Hur avhjälps det (eftersom jag antar att det alltid är negativt).

Själv fick jag den kritiken på en snöbild och översatte den själv till att det var för mörka skuggor i förhållande till de ljusa partierna.
Nu var det ju det som fick mig att ta bilden från början, det där skuggspelet, men bilden blir ju aldrig så som man ser det i verkligheten.

Vad menar du när du säger hårt ljus?

När jag säger hårtljus menar jag att avståndet mellan ljus och total skugga är kort.

Testa detta:

Tänd en lampa och håll något föremål nära en vägg (tex lampan är 3 meter bort från väggen och föremålet 0.5 meter från väggen). Ljuset kommer bli hårt då avståndet mellan den yta som är total mörk (på väggen) (inget ljus kommer på den) och den yta som får allt ljus är kort. Tittar du noga ser du en fadning från skugga till ljus och det är låt säga 1 cm nu.

Prova sedan att flytta föremålet närmare lampan. Avståndet där själva fadningen blir då större (kanske 10 cm) och det är mjukare ljus då.

Hoppas du förstår.

/ Marcus

Ex. på hårt
Solen står högt på klar himmel
Belysning längre från motivet

Ex. på mjukt
Solen ligger lägre
Belysning närmre motivet

Hårt ljus är inte alltid fel. Det beror ju på hur man vill ha bilden vad som passar just den. För mjukare ljussättning kan softbox eller annat som rundar av ljuset vara bra. (En lampa utan skärm ger hårdare ljus än en med skärm typ och närmre motivet sprids ljuset på ett sätt det inte gör längre från motivet.)

Om du tittar på dina bilder så har du mjukt ljus på din bild som heter vid fönstret.

Hårt ljus har du på bilden Och motivet är?

/ Marcus

Hårt ljus:
källan till allt ljus ter sig punktformig sett från motivet.

Mjukt ljus:
Källan omger motivet från alla håll.

Detta är extremerna som definierar hårt och mjukt ljus för mig, sedan finns det alla tänkbara grader däremellan.

Hårt ljus - Direkt och koncentrerat ljus som ger skarpa skuggor.

Mjukt ljus - Spritt ljus som ger mjuka eller inga skuggor.

T ex en blixt som är riktad direkt mot motivet ger ett hårt ljus med skuggor bakom motivet.
Riktar man blixten mot taket eller en vägg eller sätter på en bouncer blir ljuset mjukare.

Allin skrev:
Vad menar du när du säger hårt ljus?

När gråskalan i en bild är kort från djupaste svärta till skiraste vitt. Eller kort sagt när ljuset ger skarpa skuggor.

Precis som Lotta påpekar behöver inte hårt ljus vara fel, det beror ju på tycke och smak och vad man vill ha ut av en bild.

Annat exempel.
Hårt ljus är det en solig dag då solen står högt på himlen. Stora kontraster mellan ljusa och mörka partier. Skarpa skuggor. Detaljer går förlorade.

Mjukt ljus är det en mulen dag. Mindre kontraster. Man kan se detaljer men inga skuggor.
Mjukare ljus är det också på morgonen eller kvällen då solen står lägre.

Senast ändrad:
Anledningen till att det mjuka ljuset hyllas är nog dels den kulturhistoriska förankringen i måleriet och sedan är det mjuka ljuset lättjobbat och smickrande för porträtt.

Har alltid tyckt att det är förvirrande med hårt/mjukt ljus eftersom folk menar helt olika saker med det.

Vad gäller skuggors mjukhet ( kantskärpa om man så vill eller ljusavklingning ) beror enbart på storleken på ljuskälla, inte alls på material eller typ av ljuskälla. Om tex solen skulle vara några meter ifrån dig för skulle du få jättemjuka skuggor. ( du skulle hinna brinna upp innan bilden var tagen men det är en annan sak =) ).

Kontrasten i bilden påverkas av ljuskällans material och ljusstyrka.

Med ljuskälla menar man allt som som på något sätt kastar ljus på det man fotar, kan vara spill-ljus från väggar tak moln förutom blixt, sol eller lampor.

Har ni bildexempel?

Tack alla som svarat på min fråga. Ni menar att det är de stora kontrasterna mellan ljus och skugga som är hårt ljus och att det beror på ljuskällans beskaffenhet och avståndet mellan motiv och bakgrund? eller ljuskälla?

Kan i lägga in lite bildexempel?

Detta är min bild som sägs ha hårt ljus.

Bilagor

• snöskugga1litenmindre.jpg
    snöskugga1litenmindre.jpg
    48.4 KB · Visningar: 1,060
ANNONS
Götaplatsens Foto