Annons

Förlust när raw->dng?

Produkter
(logga in för att koppla)

roding

Aktiv medlem
Hej!

När jag har joxat färdigt med en raw tagen med min 30D så känns det som en bra idé att spara den färdigredigerade raw-filen i dng-format. Förlorar jag då någon data eller kan jag helt fräckt ta bort min RAW-fil och bara spara dng'n? Spelar det ngn roll om jag kryssar i "Embed original RAW file" i PS, vad gör den då egentligen?

Tack!
Magnus

Om man förlorar något vid konverteringen raw -> dng är väl fortfarande ett tvisteämne. I teorin kan du förlora kameraspecifik metadata om kameratillverkaren har lagt in denna på ett icke standardiserat sätt. Det är för att undvika detta som alternativet att bädda in orginalfilen i dng-filen finns, men det betyder samtidigt att bildfilen blir dubbelt så stor (rådatat lagras två gånger).

/Daniel

niklasl skrev:
En "färdigredigerad raw-fil" sparar man väl som tiff eller jpeg? När man har "joxat färdigt"?

Man kan också välja att spara den som en raw-fil även i fortsättning, då med data lagrad som anger de förändringar man gjort (fast de ligger "ovanpå" bilden än så länge).

"Joxat färdigt" = "Är nöjd med den och ska inte jobba mer med bilden". När jag är klar med min bild helt enkelt.

dano skrev:
Om man förlorar något vid konverteringen raw -> dng är väl fortfarande ett tvisteämne. I teorin kan du förlora kameraspecifik metadata om kameratillverkaren har lagt in denna på ett icke standardiserat sätt. Det är för att undvika detta som alternativet att bädda in orginalfilen i dng-filen finns, men det betyder samtidigt att bildfilen blir dubbelt så stor (rådatat lagras två gånger).

/Daniel

Tack då vet jag! /Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto