DNG eller standard RAW format?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Självfallet men det är inte samma fall.

En ny konverterare kan inte trolla, den kan bara jobba med DNG-filen som skapades många år sedan medans en ny konvertering kan göra en ny tolkning.

Om du idag skulle skapa en ny DNG och sen göra en färdig bild skulle du få bättre resultat.
Jag har ju både originalfilen till bilden jag postade och den filen som dåvarande LR konvererade 2013. Jag lät nya LR konvertera om originalfilen med senaste versionen av DNG-motorn.
Filstorleken varierar självfallet. Men ingen skillnad i bildkvalité vid pixelpeepgranskning efter redigering i LR.

/Stefan

martinot

Aktiv medlem
Är det inte samma rådata i en DNG som i en originalfil (om man har gjort en DNG av sagda originalfil)?
Mig veterligen så skall det vara samma grunddata från sensorn i både RAW och DNG.

Bara viss metadata som kanske inte följer med och lagras på exakt samma sätt i de olika filformaten (och som vissa andra tillverkare än Adobe ibland kan ha svårt att ha fullt stöd för i DNG-versionen).

Så länge man håller sig till endast Adobes mjukvaror så fungerar DNG utmärkt.

Astroscapist

Aktiv medlem
Mig veterligen så skall det vara samma grunddata från sensorn i både RAW och DNG.

Bara viss metadata som kanske inte följer med och lagras på exakt samma sätt i de olika filformaten (och som vissa andra tillverkare än Adobe ibland kan ha svårt att ha fullt stöd för i DNG-versionen).

Så länge man håller sig till endast Adobes mjukvaror så fungerar DNG utmärkt.
Är nog så Martin. Laddade upp filerna till C1. De är inte identiska där.

/Stefan

Tibor

Aktiv medlem
Kapar tråden: jag kar köpversionen av LR 6.0.
Den kraschade och nu har jag avinstallerat och installerat på nytt.
När jag importerar från minneskortet står det förvalt att filerna konverteras till DNG. JAg vill inte det utan behålla råformatet CR2.
Hittar inget sätt att ändra . Kan någon hjälpa mig att hitta rätt meny.
Har letat bland Redigera - Inställningar men hittar inget

Elinchrom ELB 500 TTL