DNG är Adobes standard RAW format. Man har förklarat att behålla det över tid. När det gäller kameratillverkarnas RAW kommer dom med nytt RAW för varje ny kamera. Det innebär att man över tid kan få problem med gamla RAW från kameratillverkare. Kommer RAW konverterare, vilka man nu väljer använda, alltid ha stöd för gamla kamera RAW? Kommer nya operativsystem att alltid ha stöd för gamla kamera RAW?
Tänker du några år framöver är det inget problem. Tänker du i decennier då är det definitivt ett problem.
Gillar du "hängslen och livrem": Sätt DNG konverteraren så att den inbäddar original RAW in DNG-filen!
Det där är nog en sanning med bra mycket modifikation. Jag har ju tvingats till en del mickel över åren varje gång jag köpt ett nytt Sony-hus.
Senast tog det DXO 4 månader plus att komma ut med en passande profil till A7IV till Photolab 5. Eftersom jag visste sedan tidigare att det "enda" praktiskt viktiga som skiljde Sonys olika RAW-format åt var en ny modellkod som står på fyra ställen i filerna så var det enda som krävdes en "Search and Replace" i en hexcode editor för att lura Photolab att släppa igenom filerna. Man byter helt enkelt koden för A7IV till A7III med hjälp av ett makroeditor genom en batch-körning.
Det sjuka är att man i Photolab kan applicera profiler från vilken kamera som helst på exv. mina A7III-bilder men däremot inte på mina A7IV för de går ju inte ens att öppna!
Så vill man kunna redigera sina Sony ARW från dag 1 så kan med fördel i detta fall använda Sonys Imaging Edge istället. Den har också fördelen att den läser en del av de kamerainställningar man gjort som alla andra tredjepartsapplikationer negligerar.
A7IV fick ju en ny "uncompressed" ARW-variant men det var inga problem att redigera den varianten heller efter ett kodbyte. Precis likadant funkade det f.ö. år 2006 när KonicaMinolta D5D kom. De filerna stöddes inte heller av min konverterare då men det gick bra att läsa dessa i RAWShooter Premium genom att döpa om den till D7D som ju kom lite tidigare. Det var så jag en gång lärde mig den tekniken.
Så för att avsluta så är min konklusion att det i princip är precis samma RAW-format i grunden i mina ARW vare sig de kommer ur en A7IV eller A7III eller II. Jag har svårt att se några som helst praktiska konsekvenser av att ändra koderna i filerna när man sedan bearbetar dem med "fel koder" i exv. DXO Photolab. Varför håller man då på som man gör? Ja det har jag funderat mycket över, för det här skapar faktiskt en massa onödig irritation bland RAW-konverteraranvändare, men jag har ännu inte hittat någon som helst vettig förklaring till varför detta tillåts pågå år efter år efter år efter år.