Annons

Förminska många bilder snabbt

Produkter
(logga in för att koppla)

adamhaglund

Aktiv medlem
Jag har en hel hög med med digitala bilder, omkring 10 000, som jag snabbt vill förminska. De är redan brända på DVD, och nu vill jag ha små tittbilder kvar på datorn så att jag lättare kan hitta.

Jag vill att bilderna ska förminskas rejält, till omkring 500 pixlar på längsta sidan, och även komprimeras hårt i jpg.
Någon som har förslag på hur jag ska göra? Finns det kanske något smart program?

MVH
Adam

Easy thumbnails

Det finns ett program som heter Easy thumbnails där du kan ställa hur stora bilderna ska bli. Du kan behandla alla bilder i en katalog, kanske flera. Då skapar den sedan en mindre bild och med namntillägg som du väljer.

Jag har inte använt det speciellt mycket men det borde räcka för dina behov.

Programmet finns tex här:
http://www.fookes.com/ezthumbs/

Om du har Photoshop så gör du ett macro. Därefter en s k "droplet"-fil (en ps.exe fil).

Lägg denna fil i den mapp som har bilder som ska konverteras. Klicka på filen.

Gå och drick kaffe......

Kristjan skrev:
Testa Microsofts Image Resizer...

Jag har för mig att Image Resizer har lite problem med kvaliteten, bilderna blir onödigt pixliga. Har kanske MS fixat detta? När jag behövde göra en mängd thumbnails samt 1024x768 bilder scriptade jag photoshop istället (verkar funka från .vbs filer och jag har provat från .net och det funkar lika bra med nästan samma syntax). Det går inte lika snabbt men kvaliteten blir exakt vad man vill.

ANNONS
Götaplatsens Foto