Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förslag på ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Biber

Aktiv medlem
Jag letar efter en smidig mätare till min M4-P. Vill ha en som är liten nog att passa i fickan, har spotmätning, klarar av både svagt belysta gator på natten och att spotmäta på ljusa ytor i solsken utan att få fnatt. Vad finns det att välja på? :)
 
Sekonic L-308B II är en liten trevlig ljusmätare i fickformat. Dessutom är den hyfsat billig.

Tyvärr har den ingen spotmätning, men det har inte stoppat mig från att använda den dagligen.
 
Sekonic har en del andra mätare (runt 8000 kr) som mäter både spot och infallande.

Jag har en L-508 (föregångaren till L-558) som var lite mer överkomlig än efterföljaren är men den har inte Scandinavian Photo längre så den kanske är svår att få tag på (men kolla, för den finns ju fortfarande på Sekonic.com)
 
Jag är jättenöjd med min Sekonic L-508.

Smidig kan man dock knappast kalla den, är troligen lika stor som din M4...

När jag hade Leica på 80-talet använde jag först Leicameter (fästes ovanpå kameran, mycket kompakt och smidig), tyckte dock jag fick ojämna mätresultat med den och gick därför över till en handhållen mätare.
 
Jag köpte en Sekonic L-358 genom Ebay och gav knappt 1900kr för den, till skillnad från Scandinavian som vill ha 4600kr för den. En L-558 kostade runt 4000, på ScP ca 8000kr som ni säger. L-308 II kostade runt 1300kr.

Till 358an finns spottillsatser på 1, 5 eller 10 grader. Den går dock inte ner i fickan med de monterade.
 
ANNONS