Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Förslag på telezoom????
- Trådstartare elmelino
- Start datum
peter_wahlström
Aktiv medlem
En digital SLR ställer ju lite högre krav på optiken än en analog kamera, så jag skulle rekommendera L-optik. Jag själv funderar på 3 olika alternativ och jag resonerar så här:
1) 80-200/2,8L En gammal, men ruskigt skarp zoom, dock utan USM, men om man klarar sig utan det så kan man få den begagnad för c:a 6000:-
2) 70-200/4 L USM Skarptecknande, snabb zoom med USM, fast med en kompromiss på ljusstyrkan. Har man inget behov av f2,8 så är ju denna både lättare och billigare. (begagnad för 6-7000
3) 70-200/2,8 L USM samma som ovan men med bättre ljusstyrka. Naturligtvis tyngre och klumpigare och ett något högre pris (begagnad för c:a 10-12000)
...sen är klart.. det finns ju väldigt mycket annat, men dessa tycker jag iaf är relativt prisvärda och man får väldigt mycket optik för pengarna som dessutom står sig i andrahandsvärde jämfört med sigma och andra piratmärken.
Eftersom du har 1,6x "brännviddsförlängning" på din kamera så blir ju ett 200mm härliga 320mm!! med en x2-ring får du ett supertele!!
lycka till!!
//Peter
1) 80-200/2,8L En gammal, men ruskigt skarp zoom, dock utan USM, men om man klarar sig utan det så kan man få den begagnad för c:a 6000:-
2) 70-200/4 L USM Skarptecknande, snabb zoom med USM, fast med en kompromiss på ljusstyrkan. Har man inget behov av f2,8 så är ju denna både lättare och billigare. (begagnad för 6-7000
3) 70-200/2,8 L USM samma som ovan men med bättre ljusstyrka. Naturligtvis tyngre och klumpigare och ett något högre pris (begagnad för c:a 10-12000)
...sen är klart.. det finns ju väldigt mycket annat, men dessa tycker jag iaf är relativt prisvärda och man får väldigt mycket optik för pengarna som dessutom står sig i andrahandsvärde jämfört med sigma och andra piratmärken.
Eftersom du har 1,6x "brännviddsförlängning" på din kamera så blir ju ett 200mm härliga 320mm!! med en x2-ring får du ett supertele!!
lycka till!!
//Peter
julgus
Aktiv medlem
Gumby skrev:
Bjorns foto säljer ett Sigma 100-300/4 för drygt 9000. Mer skärpa för pengarna går knappast att få.
//Anders
Hej
håller med - en kalasglugg..
http://www.motljus.com/motljus.asp?menu=4&technique=28
Mvh
Johan
StaffanH
Avslutat medlemskap
peter_wahlström skrev:
2) 70-200/4 L USM Skarptecknande, snabb zoom med USM, fast med en kompromiss på ljusstyrkan. Har man inget behov av f2,8 så är ju denna både lättare och billigare. (begagnad för 6-7000![]()
På http://www.internetfoto.de/ finns den ny för 767 Euro, drygt 6800 kr med dagens kronkurs. Frakt tillkommer givetvis.
Staffan
Guero
Aktiv medlem
Det kanske är lite över din budget men jag rekommenderar 100-400 L IS. Jag har haft den i några år och jag är mycket nöjd. Extremt skarp och överhuvudatget bra kvalitet. 70-200 2,8 är ju mycket bra om du föredrar lite kortare telezoom (men den är ju inte heller gratis). L serien kostar ju lite mer jag har alltid tyckt att det varit värt det. Alltid bra och skarpa bilder vilket är tevligt när man kommer tillbaka från soina resor:=)
Lycka till
H
Lycka till
H