Annons

Förslag på telezoom????

Produkter
(logga in för att koppla)

elmelino

Aktiv medlem
Hade tänkt köpa en telezoom till min D60 (minst 200mm), som vanligt är budgeten tajt. Kan man få lite förslag på bra men billiga objekt! ( JA!! jag vet att man får vad man betalar för)

En digital SLR ställer ju lite högre krav på optiken än en analog kamera, så jag skulle rekommendera L-optik. Jag själv funderar på 3 olika alternativ och jag resonerar så här:

1) 80-200/2,8L En gammal, men ruskigt skarp zoom, dock utan USM, men om man klarar sig utan det så kan man få den begagnad för c:a 6000:-

2) 70-200/4 L USM Skarptecknande, snabb zoom med USM, fast med en kompromiss på ljusstyrkan. Har man inget behov av f2,8 så är ju denna både lättare och billigare. (begagnad för 6-7000:)

3) 70-200/2,8 L USM samma som ovan men med bättre ljusstyrka. Naturligtvis tyngre och klumpigare och ett något högre pris (begagnad för c:a 10-12000)

...sen är klart.. det finns ju väldigt mycket annat, men dessa tycker jag iaf är relativt prisvärda och man får väldigt mycket optik för pengarna som dessutom står sig i andrahandsvärde jämfört med sigma och andra piratmärken.

Eftersom du har 1,6x "brännviddsförlängning" på din kamera så blir ju ett 200mm härliga 320mm!! med en x2-ring får du ett supertele!!

lycka till!!
//Peter

Bjorns foto säljer ett Sigma 100-300/4 för drygt 9000. Mer skärpa för pengarna går knappast att få.
//Anders

Det kanske är lite över din budget men jag rekommenderar 100-400 L IS. Jag har haft den i några år och jag är mycket nöjd. Extremt skarp och överhuvudatget bra kvalitet. 70-200 2,8 är ju mycket bra om du föredrar lite kortare telezoom (men den är ju inte heller gratis). L serien kostar ju lite mer jag har alltid tyckt att det varit värt det. Alltid bra och skarpa bilder vilket är tevligt när man kommer tillbaka från soina resor:=)

Lycka till

H

ANNONS
Götaplatsens Foto