Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Förstärka känslan av djup
- Trådstartare Kinkladze
- Start datum
lumor_
Aktiv medlem
Det beror på hur bilden är beskaffad och vad du menar med djup. Har du något exempel på bild som du önskar ökat djup i och kanske något exempel där du tycker fotografen lyckats förmedla det du menar.Hej!
Jag undrar om någon vet något snyggt sätt att förstärka känslan av djup i Photoshop eller nåt liknande program. Om detta ens är möjligt, men det brukar ju det mesta vara.
larsten
Aktiv medlem
Djupet beror på perspektiv och utsnitt... dvs det sätts vid fototillfället. Om bilden är platt beror det på fotografens sätt att ta bilden. Om bilden redan har bra djup kan man förstärka det något i Photoshop med Liquify... men det är kraftig manipulation av bilden som inte jag tycker hör hemma i den här typen av foton.
Jag håller med om att bilden du visar är platt. Om den tagits i ett lägre perspektiv (så man sett det inre delens tak) och om du flyttat på dej till vänster eller höger (så väggarnas fått perspektiv) hade djuphetskänslan i bildet blivit bättre. Mitt tips är att titta i fotoböcker och se hur andra tagit bilder. Rekommenderar THe Photo Book. Sedan är det bara att gå ut och träna.
Det märkliga är att man tränar alldeles för lite (eller inte alls) när man är amatörfotograf. Alla musiker tränar jättemycket inför en konsert och ställer sig inte på scen direkt. De flesta amatörfotografer knäpper bilder bara i "skarpt läge". Jag fick rådet av Göran Segeholm att övningsfota mycket när jag gick en kurs...vilket lyft det blev för mitt fotografering (särskilt runt perspektiv och djup...). Ett tips
Jag håller med om att bilden du visar är platt. Om den tagits i ett lägre perspektiv (så man sett det inre delens tak) och om du flyttat på dej till vänster eller höger (så väggarnas fått perspektiv) hade djuphetskänslan i bildet blivit bättre. Mitt tips är att titta i fotoböcker och se hur andra tagit bilder. Rekommenderar THe Photo Book. Sedan är det bara att gå ut och träna.
Det märkliga är att man tränar alldeles för lite (eller inte alls) när man är amatörfotograf. Alla musiker tränar jättemycket inför en konsert och ställer sig inte på scen direkt. De flesta amatörfotografer knäpper bilder bara i "skarpt läge". Jag fick rådet av Göran Segeholm att övningsfota mycket när jag gick en kurs...vilket lyft det blev för mitt fotografering (särskilt runt perspektiv och djup...). Ett tips
iBoat
Aktiv medlem
Djupet kan bero på andra saker än utsnitt och perspektiv. T.ex. kan oskärpa, stora kontraster, kontrasterande färger m.m. förstärka djupkänslan. Prova att blåsa ut högdagrarna längst "in" i bilden och lägg sedan en vinjettering runt bilden. Du kan t.o.m prova att lägga förgrunden i oskärpa med "Lens Blur" eller Gaussisk oskärpa. (Lens blur brukar bli snyggare).
Kinkladze
Aktiv medlem
Okej, ska kika lite på det.
Håller med dig larsten, försöker vara ute så mycket jag kan, lite lurigt med just den här bilden dock, tvungen att knäppa den igenom ett trasigt fönster från utsidan.
Jo, kontrasterna saknas ju lite i bilden och det är säkert mycket varför den ser lite platt ut, har försökt jobba lite på det och bilden jag bifogade är lite redigerad.
Håller med dig larsten, försöker vara ute så mycket jag kan, lite lurigt med just den här bilden dock, tvungen att knäppa den igenom ett trasigt fönster från utsidan.
Jo, kontrasterna saknas ju lite i bilden och det är säkert mycket varför den ser lite platt ut, har försökt jobba lite på det och bilden jag bifogade är lite redigerad.
pellepiano
Aktiv medlem
Med Lens Blur i Photoshop kan man simulera kort skärpedjup. Med en mask kan man få en gradvis förändring och det går til och med att ställa in antal lameller =) Kan vara tidskrävande men kan också ge trevliga reultat.
Andra metoder är tex Dodge And Burn för att ändra kontrastförhållanden. At mörka ned partier i förgrunden kan öka djupet i din bild.
Andra metoder är tex Dodge And Burn för att ändra kontrastförhållanden. At mörka ned partier i förgrunden kan öka djupet i din bild.
Bilagor
iBoat
Aktiv medlem
Personligen har jag lite svårt för HDR-bilder när det går till överdrift. Resultatet blir ofta ganska platt. Kanske motsägelsefullt, men när man trycker ihop hela skalan från mörkaste mörkt till vitaste vitt ska allt samsas inom samma bild och då kan bilden istället upplevas platt och ibland lite monokrom.
Kinkladze
Aktiv medlem
Personligen har jag lite svårt för HDR-bilder när det går till överdrift. Resultatet blir ofta ganska platt. Kanske motsägelsefullt, men när man trycker ihop hela skalan från mörkaste mörkt till vitaste vitt ska allt samsas inom samma bild och då kan bilden istället upplevas platt och ibland lite monokrom.
Jag kan konstatera att ingenting är snyggt när det går till överdrift. Däremot håller jag inte alls med dig om djupet, tycker snarare att HDR kan ge bilden mycket mer djup. Men det gäller ju som sagt att man vet lite vad man gör, och sen kan man ju konstatera att alla bilder inte passar för HDR. Det har inte så mycket med den här tråden att göra, bilden ser likadan ut utan HDR-effekten när det gäller djupet.
iBoat
Aktiv medlem
Jag kan konstatera att ingenting är snyggt när det går till överdrift. Däremot håller jag inte alls med dig om djupet, tycker snarare att HDR kan ge bilden mycket mer djup. Men det gäller ju som sagt att man vet lite vad man gör, och sen kan man ju konstatera att alla bilder inte passar för HDR. Det har inte så mycket med den här tråden att göra, bilden ser likadan ut utan HDR-effekten när det gäller djupet.
Jag uttryckte mig slarvigt. Jag menar inte att din bild har gått till överdrift. Men, det ÄR trots allt en HDR-bild och lite av den tendensen jag beskrev ovan finns även i din bild. Titta på Pellepianos bild, där är lite av det jag också tycker kan ge djup till en bild, nämligen kontraster, skärpedjup m.m. Ett HDR-program strävar efter att UTJÄMNA kontraster som ligger utanför kamerans omfång och då kan det ofta bli platt och väldigt "utjämnat". Personligen tycker jag att man kan tillåta sig att bränna ut högdagrar och acceptera sotade skuggor när det passar. Smaken är som baken
Senast ändrad: