Annons

Första fotoutflykten med 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

toni

Aktiv medlem
Älskar kameran! Känns kanonfin i handen, snabb och lättarbetad. Ska hårdtesta den framöver, framförallt fokusfrågan men efter första turen känns det mycket bra! Kolla en av dom första bilderna bland mina bilder: Natur/Härligt vatten (ska nog köpa ett ND-filter snarast!).

LYCKLIG!

Kul å höra Toni,
riktigt fin bild du fått till där också. Älskar också min 300D :) haft den i drygt en vecka nu å det har blivit ett par turer ut i skog och mark. Är första systemkameran för min del då jag tidigare enbart ägt en digital 2100UZ, måste säga att man vänjer sig fort. Är mycket för makrobilder varav jag slog till på ett soligor 100,3.5 objektiv samtidigt, som förövrigt känns underbart det också. En fråga där dock till alla 300d ägare där ute, vid fotografering med inbygd blixt, får jag 1/200 som lägsta slutare. Eftersom jag fotar mest på frihand så hade jag gärna sett till lite snabbare slutartider, åtgärdas detta med en extern blixt eller är det ett ljusstarkare objektiv som gäller? Bara som en parentes :) Iallafall,

Har lagt upp två "300d" album på http://www.designportfolio.se

OCKSÅ LYCKLIG!

Blixsynken

Det är nog så att snabbaste blixtsynktiden 1/200 sek. Spelar ingen roll om du skaffar en extern blixt, tror inte heller att nån annan kamera med ridåslutare har snabbare synk.

Annat är det väl med en Hasselblad med centralslutare(eller vad heter det?) som kan synka på alla slutartider.

Re: Blixsynken

afrika skrev:
Det är nog så att snabbaste blixtsynktiden 1/200 sek. Spelar ingen roll om du skaffar en extern blixt, tror inte heller att nån annan kamera med ridåslutare har snabbare synk.
1/250 på 1-modellerna hos canon
1/500 på 1D

Slutartiden spelar ingen roll när du använder blixt. Du får effekter med längre tid men inte med kortare.

Re: Blixsynken

afrika skrev:

Annat är det väl med en Hasselblad med centralslutare(eller vad heter det?) som kan synka på alla slutartider.

Ja ni det är ju så att på 10D och 1D med canon EZ550 så är blixt synken på 1/5000s så den är snabb.....

Nej. man kan få FP-blixt med kompatibla blixtar, t.ex. 550EX 420EX och Sigma EF 500 DG Super m.fl. Då synkar den på kamerans alla tider. dock inte 1/5000 eftersom kameran bara har 1/4000 (förutom 1D som har 1/16000). Men att tänka på med FP-blixt är att det bara är en liten effekt som utnyttjas då.

Det verakr som om synktids-frågan spårat ur lite. Vad Lars-Erik efterfrågade var möjlighet till kortare slutartider med blixt, eftersom han plåtar macro och inte vill få skakningsoskärpa.

Och då blir mitt svar att slutartiden inte spelar så stor roll när man anvädner blixt, eftersom blixtljsuet lyser mycket kortare tid än själva slutaren är öppen och fryser därmed eventuella skakningar. Så genom att använda blixten borde bilderna bli skarpa även med 1/200. Om inte, så beror det antaglgien på att det befintliga ljuset är väldigt starkt i fårhållande till blixten. Prova då att skugga objektet så att blixtljuset blir starkare i förhållande till det befintliga ljuset.

Nu skall man kanske förtydliga de snabbare blixtsynctiderna som finns på många Canonmodeller. Det kallas för High-speedsync och gör att kameran, ihop med lämplig blixt, kan synca på alla tider. Dock med reduserad effekt. Men funktionen är natuligtvis bra för upplättning utomhus o s v.

Tackar för svaren! fint å veta. Funderar eventuellt ändo på att skaffa Sigma EF 500 DG, till kameran här nån gång, så då får man ju se skillnaden, eller inte :). För tillfället fotar jag iallfall vidare i 1/200.

ND-filter är ett filter som tar bort x antal steg ljus.

Så du kan använda längre slutartider ex. vid samma bländare.

har även jag införskaffat mig en EOS 300D och jag är supernöjd! har iofs inte haft någon "riktigt bra" kamera förut men jag känner direkt att den här var värd slantarna. tummen upp för 300D!

undrar om jag ska vara glad eller ledsen att jag inte fått min ännu...

Det är ju aldrig bra att få en från tidiga serier i produktionen, dem ändrar ju en jäkla massa under den första tiden i produktionen (i alla fall verkar det vara så i den produktion jag har sett...)

Man är ju sjukt aveundsjuk på er som fått era dock!!! VILL HA MIN KAMERA NU!!!

var ute i skogen idag igen och testade manuell fokusering med 18-55:an och hade inga problem... fokus hamnar där fokus ska för min del... dock är fokusringen inte den bredaste i canons historia så jag vrider på motljusskyddet istället... men alla metoder är tillåtna... fortfarande jättenöjd!

jcarls38 skrev:

Det är ju aldrig bra att få en från tidiga serier i produktionen, dem ändrar ju en jäkla massa under den första tiden i produktionen (i alla fall verkar det vara så i den produktion jag har sett...)
Det ligger nåt i det, men 300D är den fyrtioelfte EOS-kameran Canon tillverkar, och den sjätte (ungefär) digitala EOS'en. Jag skulle tro att det inte finns några allvarliga problem. Vissa problem går dessutom att 'fixa' med uppgradering av firmware.

ANNONS
Götaplatsens Foto