Annons

Första fotoutflykten med 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Får väl också stämma in i sången om 300D. Var lite tveksam när jag först skulle ta den i handen men den känslan försvann snabbt. Jag hade väntat mig EOS 300/EOS 300V-känsla, men så var verkligen inte fallet. Bra balans tycker jag och vikten är väl avvägd. Den känns smidig att bära runt på, men ändå inte alltför lätt. Det rejäla handgreppet lurar en till att tycka att den är mycket mer stabil än den kanske är. Några direkta begränsningar har jag inte funnit ännu, vilket visserligen kan vara ett tecken på att jag fortfarande har en del att lära...

Förutom kvällsfotografering har den klarat en heldag från tidig morgon i växlande temperaturer och mycket av/på utan att krångla eller tappa batterikraft. Fokuseringen har funkat felfritt. Det som är lite irriterande är imman som bildas i LCDn när man koncentrerar sig på morgonkvisten. Förutom att göra bilden suddig, blir det fukt vilket kanske inte är så bra. Får lära mig att hålla andan när jag komponerar bilden.. ;)

Ett bildexempel från helgen med det medföljande 18-55 objektivet:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=135620

Det känns som om jag skaffat en kamera som nu fått mig att åter igen koncentrera mig på fotograferingen istället för att haka upp mig på "om jag hade...." Det är skönt att få ro! ;)

Kan bara hålla med Magnus ang 300D. Är osse helnöjd och inga problem heller, inte ens att få skarpa bilder med medföljande objektiv.
Enda störiga med den isåfall skulle vara dessa "förblixtar" den gör för att kunna hitta skärpa när man vill använda blixt när det är väldigt mörk runtomkring..

--------------------------------
Det som är lite irriterande är imman som bildas i LCDn när man koncentrerar sig på morgonkvisten. Förutom att göra bilden suddig, blir det fukt vilket kanske inte är så bra. Får lära mig att hålla andan när jag komponerar bilden.. ;)
--------------------------------

Har ej råkat ut för fukt.. inte än iallafall men jag kom till att tänka på att då e de nog ingen höjdare att fotografera om man e rejält snorig om luren.. snacka om londondimma.

Gott o höra att folk e nöjda, ska hämta min kamera på posten idag... haft svårt o sova inatt av någon konstig anledning.. : )

Lägger upp bilder då de tas...

Dave

Måste oxo göra ett litet inlägg om denna vår eminenta nya älskling, fotar mycket hästtävlingar och lånade en 300D förra helgen, och jodå! den hänger med då också. Jag upplever den som minst lika snabb som min 50E, enda haken är att följande fokus efter vad jag förstår bara går att få i "sportläget", men jag kan leva med detta.

//Mats numera även Eos 300D ägare.

bilden är inte den bästa, men väl på det snabbaste ekipaget.

Bilagor

• 101_0186.jpg
    101_0186.jpg
    47.3 KB · Visningar: 133
ANNONS
Götaplatsens Foto