Annons

Första objektiv till Canon EOS 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexlindgren

Aktiv medlem
Hej. Jo när jag ska köpa min EOS 30D så behöver jag ett "startobjektiv", vi har två gamla objektiv som kommer ligga på:

160-180 och 56-216

Så vi behöver ett mer vidvinkelzoomaktigt objektiv.

Jag har kollat på

17-40/4L

och

17-55/2,8 IS USM

Jag gillar 17-55 eftersom att det är ljuskänsligare och har bildstabilisator, men det är rätt så dyrt.

17-40 gillar jag också, eftersom att det har "L" känslan och verkar gediget.

Finns det något till objektiv som jag borde titta på?

Det här objektivet ska fungera som ett "allroundobjektiv" på låga brännvidder, eftersom att jag redan har tele.

Vidvinkel blir det inte med ett 17-40 4 L på en 30 D om du vill ha riktig vidvinkel är det snarare Canon 10-20 eller sigmas 10-20/12-24 som gäller!

Sedan är vidvinkel lite en fråga om vad man anseer som vidvinkligt! Behöver du den extra ljusstyrkan på en vidvinkel, samt är du villig att betala så pass mycket för den ljusstyrkan?

Lycka till med valet!

Vet inte hur kräsen du är med resultatet på bilderna. För de allra flesta duger Canons 17-85 IS. Många är nöjda, en del tycker inte att objektivet är bra. Jag har detta objektiv och får väl medge att jag sneglar mot att köpa 17-55 IS i stället. 17-85 ska du inte köpa nytt för det är alldeles för dyrt. Du hittar många begagnade sådana objektiv här på FS. Jag får rekommendera dig att provfotografera med 17-85 och helt enkelt titta på om du är nöjd med resutlatet. En stor fördel med 17-85 är ju zoomomfånget. 17-40 4L är lite kort i sitt zoomomfång.

Kolla på sigma 17-70/2,8-4,5 och Tamron 17-50/2,8, detta är två väldigt bra alroundobjektiv med bra vidvinkel och skärpa. Skippa 17-40, bara min åsikt.

ANNONS
Götaplatsens Foto