Annons

Första systemkameran; Canon 500D, Nikon D3000, Nikon D5000, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cir0w

Medlem
Nu har jag bestämt mig för att köpa en systemkamera, men jag behöver tips från de erfarna angående vilken som skulle passa mig bäst.

Jag har kollat runt lite på olika modeller inom prisklassen 4000-7000kr för ett kamerahus och objektiv (dock vill jag helst inte överskrida 7000 med väska och minneskort heller). Jag kommer använda kameran till lite allt möjligt. Dels på semester men också hemma mm. Det skulle vara roligt att också kunna fota närbilder på djur och insekter. Jag är egentligen inte ute efter någon filmfunktion, så om man betalar en stor av kameran pga det så känns det onödigt.

De objektiv som jag kollat på är: standardobjektiven 18-55 och objektiv med mer zoom 18-105. Jag vet inte hur mycket zoom jag kommer att behöva samtidigt som jag vill kunna ta närbilder - dock verkar det som att man måste köpa ett makroobjektiv då? (att standardobjektivet inte räcker till). Sedan vill jag ha VR/IS i antingen kameran eller objektivet (Nikon modeller).

De kameror jag har kollar på är: Nikon D3000, Nikon D5000, Canon 450D och Canon 500D.

- Nikon D3000, verkar vara en bra kamera som också lämnar utrymme i plånboken för ett 18-105 VR objektiv.
- Nikon D5000, får inköpas med ett 18-55 VR; D5000 verkar mer för lite avancerade användare - med tanke på om man kanske lätt tröttnar på nybörjarbegränsningarna i billigare kameror.
- Canon 500D, samma som Nikons D5000. Dock klarar 500D högre HD vid filmning (värt att nämna är att det endast är 20fps vid 1080 och först 30fps vid 720).
- Canon 450D, lite billigare version av 500D. Utan filmfunktion, sämre skärm och färre pixlar. Kan köpas med ett 17-85 objektiv, blir dock lite dyrt om man också ska köpa minneskort och väska.

Några specifika paket jag har i tankarna är:
500D paket
D3000 paket
D5000 (inget paket)

Så vad skulle ni förslå att jag köper? Och hur är det med att fota närbilder på insekter etc.. behövs det ett makroobjektiv eller räcker det med ett 18-55? Vet ni någon butik i stockholm som har dessa tillgängliga till att hålla i och kanske ta något kort med? själv tänkte jag på Mediamarkt..

Tack på förhand :)
 
Det spelar inte så stor roll vilken av de nämnda kamerorna du väljer, de är alla helt okej. Känn på dem i en butik, kolla i sökaren osv. Ta den du tycker bäst om. Det kan också finnas anledning att titta på lite mer "avancerade" modeller, t ex Canon 50D och Nikon D90 -- båda är utgående modeller som man kan hitta till riktigt bra pris.

På Mediamarkt finns en hel del, men de bästa fotobutikerna i Stockholm är nog Rajala och Scandinavian Photo.
 
Tror du kan få en 50D under 7000 på rajala och cyberfoto,funderar nästan på att köpa ett hus till.Är mycket nöjd med min.
Mvh P Månsson
 
Det spelar inte så stor roll vilken av de nämnda kamerorna du väljer, de är alla helt okej. Känn på dem i en butik, kolla i sökaren osv. Ta den du tycker bäst om. Det kan också finnas anledning att titta på lite mer "avancerade" modeller, t ex Canon 50D och Nikon D90 -- båda är utgående modeller som man kan hitta till riktigt bra pris.

På Mediamarkt finns en hel del, men de bästa fotobutikerna i Stockholm är nog Rajala och Scandinavian Photo.

Canon 50D och Nikon D90 blir för dyra även fast det är specialpris eftersom det endast är kamerahuset - jag behöver också ett objektiv vilket gör att priset stiger ytterligare. Eller tänkte du begangnat? Och hur är det det fungerar med att ta närbilder? Kommer ett 18-55 objektiv klara av det eller är det bara macroobjektiv som klarar av det?
 
Hur han ska lyckas köpa 50D för 6999:- + objektiv med IS + minneskort och väska för under 7 laxar undrar jag.
Det är förmodligen svårt, om man inte kan tänka sig begagnat. Fast jag vet att när jag själv skulle köpa min första dslr för några år sedan och jämförde den påtänkta Canon 400D med storebror 40D blev min budget plötsligt lite större än jag planerat..
 
Vad är bäst?

1. Köpa ett lite billigare kamerahus och två objektiv (ett standard objektiv samt ett objektiv med mer zoom)

2. Köpa ett lite dyrare kamerahus och endast ett standardobjektiv?
 
...Aldrig sett en sån här tråd förut. Hur vore det om folk kikade lite i forumet innan dom skapade nya?
 
...Aldrig sett en sån här tråd förut. Hur vore det om folk kikade lite i forumet innan dom skapade nya?

Vilket onödigt inlägg. Bidrar ingenting till tråden. Den här delen är till för köpråd... och det är rätt så individuellt vad för kamera som passar en. Man kan inte generalisera och säga att den här kameran kommer passa alla utmärkt. Och om du hade "kikat lite i" det första inlägget så hade du läst att jag redan kollat runt och endast vill ha några tips om vad som tros passa just mina behov. Så som sagt vore de bra om folk läste tråden ordentligt innan de postar onödiga inlägg som inte bidrar till något.
 
Vad är bäst?

1. Köpa ett lite billigare kamerahus och två objektiv (ett standard objektiv samt ett objektiv med mer zoom)

2. Köpa ett lite dyrare kamerahus och endast ett standardobjektiv?
Dom flesta instegsmodellerna av kamerahus räcker länge annars bra pris på 50D nu hos bla. Expert.
Bättre att satsa på bättre gluggar
 
Vilket onödigt inlägg. Bidrar ingenting till tråden. Den här delen är till för köpråd... och det är rätt så individuellt vad för kamera som passar en. Man kan inte generalisera och säga att den här kameran kommer passa alla utmärkt. Och om du hade "kikat lite i" det första inlägget så hade du läst att jag redan kollat runt och endast vill ha några tips om vad som tros passa just mina behov. Så som sagt vore de bra om folk läste tråden ordentligt innan de postar onödiga inlägg som inte bidrar till något.
Ja visst, det är individuellt. Men det skiljer så pass lite på ALLA instegskameror att det enda som egentligen spelar roll är vilken som känns bäst att hålla och att använda, vilket du borde insett om du nu har kollat runt lite i forumet. Det finns bokstavligt taget hundratalet trådar om samma kameror...
Nu ska jag sluta gnälla.

Min rekommendation är att köpa en dyrare kamera än vad du tror är lagom, det blir roligare så. För jag håller inte alls med om att dom billigaste instegsmodellerna räcker länge.
 
Är sedan en månad sedan lycklig ägare till en Pentax K-x med ett Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II LD Aspherical [IF] Macro till. Känns som om den motsvarar en D5000 men med extra allt. Med mitt objektiv (som jag köpte av en ren tillfällighet då standard-objektivet inte fanns i lager) kan man komma hyfsat nära, ungefär lagom för att ta närbilder på blommor. En av få nackdelar kan vara att man måste ha ganska små händer för att tycka att kameran är skön att hålla i, men jag som har små händer tycker att greppet känns skönt och rejält. Jag rekommenderar kameran starkt och är mycket nöjd!
 
Har själv använt 1000D och 500D från canon och D90 från nikon, dock varken D5000 eller D3000 men har hört utlåtanden från vänner.

generellt för båda märkena kan sägas att du får en mycket roligare kamera om du inte köper den absolut billigaste modellen, undvik därför D3000 och 1000D.

jag har för mig att 500D placerar sig mellan D5000 och D90 prestandamässigt och prismässigt, men tror att oavsett vilket hus du väljer så kommer du bli nöjd. kolla vilken som ligger bäst i handen och har bäst ergonomi när det gäller vart reglagen sitter.
personligen är jag ett stort fan av knappar för allt och gillar inte att behöva gå in i menyer för att ändra inställningar, fråga säljaren vilka inställningar som man behöver menyer för att komma åt på de olika kamerorna (kan också vara en bra kontrollfråga över om säljaren har egen erfarenhet av kameran eller inte).

angående optik så kan jag ge följande råd:
generellt: försök få så stort omfång som möjligt, endast 18-55mm anser jag själv vara alltför snävt och begränsande. köp hellre 18-105mm eller 18-55mm + en telezoom, finns billiga objektiv som ligger på ungefär 55-200mm eller 55-300mm från båda tillverkarna. de är helt ok i sin prestanda.
specifikt canon: canon har två 18-55mm-objektiv, ett med IS (bildstabilisering) och ett utan. försök verkligen få det med IS, både för bildstabiliseringen i sig och för att det har bättre bildkvalitet än det utan.

angående macro så testa först med din startuppsättning, räcker inte den närgränsen så ställ frågan igen, när du vet begränsningen i det du redan har.
 
Tack för ditt svar Joakim :) Efter ha läst lite till inklusive ditt inlägg, så känns det som att jag ska satsa på antingen 500D eller D5000. Sedan är det ett krav att objektivet ska ha VR eller IS om inte kamerahuset har det (vilket inte de två modellerna har). Jag tror jag börjar med att enbart köpa kamera med objektiv samt minneskort och väska. Så kan jag senare ifall jag känner att fotografering är verkligen något för mig, köpa till ett telezoom eller makro. Så nu väntar jag bara på att få tid att komma iväg och känna på kamerorna :)

En fundering undertiden som dök upp är om det är värt att köpa begagnat på t.ex blocket? Eller är köp av begagnad systemkamera något man behöver ha lite kunskap om (så att man inte köper något som inte funkar optimalt)?
 
utan att ha läst allt som skrivits; satsa på det kamerahus du tycker känns bäst helt enkelt, alla tre är likvärdigt bra förmodligen. kanske t.om titta på föregående modeller begagnat för att få ner priset? Då slipper du betala massa extra för filmfunktionen på 500d iaf.

Ett objektiv som faktiskt funkar rätt bra till närbilder är Sigma 17-70 2,8-4,5 tror jag den heter. Den har extremt kort närgräns så du kan komma riktigt nära. Rätt bra ljusstyrka också och helt okej autofokus. Inte fasligt dyrt heller.

Jag hade nog satsat på en Canon 450D med sigma-gluggen. Som sagt, kolla begagnat, det har jag märkt är väldigt värt det, mycket billigare och du kan hitta saker i nästan nyskick.
 
ANNONS