Annons

Första systemkameran canon eller nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

quelli

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag går i tankarna att köpa mig en systemkamera då jag alltid varit intresserad av foto och filming, men aldrig haft pengar och tid att lägga ner på detta. Men nu känner jag att jag har båda.
Så tänkte inhandla mig en systemkamera. Låt mig ursäkta mig själv för en diffus rubrik, Men jag kom tyvärr inte på någon bättre.

Jag köper kameran primärt för att filma snowboard och skidor på vintern. Men hoppas även att jag ska lära mig att kunna fota hyfsat, och kommer troligtvis fota mycket annat än snowboard. jag kommer använda kameran till att fota det mesta alltså.

Jag har kollat runt på internet väldigt mycket, och först var jag inne på att köpa en canon 600d, men hörde sedan med en kille som filmar snowboard på rätt hög nivå, och han körde med en canon 7d, så blev sugen på det. kollade upp den och tyckte mig hitta hyfsade priser, så jag tänkte att det är en sådan jag vill ha! Men den är ju inte riktigt i samma prisklass som 600d. Så vet därför ej liksom om jag har "råd" att gå upp till att köpa en 7d, och då kom frågan.
Då jag aldrig haft en systemkamera förut undrar jag om det finns någon Nikon som är i motsvarighet till 7d'an, jag har kollat runt men lyckas inte hitta någon bra information. 7d'an har allvädersskydd och är stöttålig vad jag vet. Och det skulle troligtvis hjälpa mycket då jag kommer fota/filma mycket på vintern och i skidbacken, och då kan det ju hända att man tappar den, eller att det snöar mycket, och då är det ju bra med allvädersskydd.

Jag har kollat på Tamron 17-50/2.8 VC som objektiv till kameran, har hört att det är bra för filming då den har en VC funktion. Är det bra eller bör man satsa på något annat objektiv?

Min budget ligger på runt 10 000 kr för allt. men om jag ska köpa 7d så blir det ju troligtvis mera. (kamera, objektiv och lite tillbehör)

Frågan går ju direkt in på om man ska köpa begagnat eller inte då jag har rätt låg budget. Men jag vet ingenting om kameror och är det då lätt att man blir snuvad och blir såld en helt värdelös/trasig/nästan trasig kamera för mycket dyr peng? Och vad ska man leta efter?
Kollade runt lite på köp/sälj här på fotosidan och hittade http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=206611 som verkade lockande. Är detta ett bra köp? eller ska man köpa nytt?

TL;DR
*Finns det någon motsvarande kamera till canons 7d i Nikons sortiment?
*Är det bättre att köpa begagnat än nytt med min låga budget? (runt 10 000kr)
*Är objektivet Tamron 17-50/2.8 VC bra för filming av vintersport?

Mvh/Rasmus
 
Hej, varför inte titta på en Pentax, mycket prisvärd kamera vädertätad.
Pentax har kanske inte objektiv i den bästa (dyraste) klassen men för actionfoto är det en snabb och tålig kamera värd att titta på tycker jag.
 
Hej, varför inte titta på en Pentax, mycket prisvärd kamera vädertätad.
Pentax har kanske inte objektiv i den bästa (dyraste) klassen men för actionfoto är det en snabb och tålig kamera värd att titta på tycker jag.

Hej, Jag har aldrig hållt i en pentax och vet absolut ingenting om den. Därför jag inte riktigt kollat upp den. Ska genast kolla upp dem. Kan du tipsa om någon modell i min prisklass?
 
Ja varför inte Pentax? Pentax ger betydligt mer för pengarna. En K-5II eller K-50 är betydligt mer kamera än någon motsvarande Canon eller Nikon. Hade jag startat ett DSLR system idag så hade jag tveklöst valt Pentax. Jag har för något år sedan växlat över till Pentax från Canon och kan bara säga att Pentax krossar Canon på i princip allt!
 
Hej, varför inte titta på en Pentax, mycket prisvärd kamera vädertätad.
Pentax har kanske inte objektiv i den bästa (dyraste) klassen men för actionfoto är det en snabb och tålig kamera värd att titta på tycker jag.

Pentax objektiv håller å andra sidan vanligen ganska hög klass rakt av. Själv använder jag numera Nikon men är målet i första hand är att filma så tycker jag att trådskaparen även ska kika exempelvis på Panasonics G6 är värd en titt (GH-3 ligger väl för högt i pris).
 
Pentax objektiv håller å andra sidan vanligen ganska hög klass rakt av. Själv använder jag numera Nikon men är målet i första hand är att filma så tycker jag att trådskaparen även ska kika exempelvis på Panasonics G6 är värd en titt (GH-3 ligger väl för högt i pris).

Vad är det som gör att jag borde välja Panasonics G6 istället för canon 7d? (Jag läser och kollar massa recensioner, men famlar i blindo känns det som)
 
Hej, Jag har aldrig hållt i en pentax och vet absolut ingenting om den. Därför jag inte riktigt kollat upp den. Ska genast kolla upp dem. Kan du tipsa om någon modell i min prisklass?

Hej, en K50 ligger på ca 6000 inkl kit objektiv, då blir det pengar över till tillbehör stativ och sånt.
K30 ca 8000, K5 II ca 9000 båda med kitobjektiv

Jag har själv en K5 som funkar bra i alla väder
 
Hej, en K50 ligger på ca 6000 inkl kit objektiv, då blir det pengar över till tillbehör stativ och sånt.
K30 ca 8000, K5 II ca 9000 båda med kitobjektiv

Jag har själv en K5 som funkar bra i alla väder

Okej, Men funkar kitobjektiven bra? Är dem bättre eller sämre än Tamron 17-50/2.8 VC när det kommer till filming på vintern?
Och vad gör att jag borde köpa k5ii istället för k50?

Som sagt innan, jag letar hela tiden efter svar på frågan ovan och andra frågor. Men lyckas inte hitta direkta svar på det jag vill.
 
Vad är det som gör att jag borde välja Panasonics G6 istället för canon 7d? (Jag läser och kollar massa recensioner, men famlar i blindo känns det som)

Jag har ingen bra koll på Canon-världen och filmar inte särskilt mycket själv heller. Däremot vet jag att Panasonics systemkameror är uppskattade just för sina manuella inställningsmöjligheter vid filmning, samtidig som den blir mer kompakt än en systemkamera med lite större sensor.

Här några synpunkter på just G6 för filmning: http://www.smallcamerabigpicture.com/panasonic-lumix-g6-review-a-complete-professionals-package/
 
Jag har ingen bra koll på Canon-världen och filmar inte särskilt mycket själv heller. Däremot vet jag att Panasonics systemkameror är uppskattade just för sina manuella inställningsmöjligheter vid filmning, samtidig som den blir mer kompakt än en systemkamera med lite större sensor.

Här några synpunkter på just G6 för filmning: http://www.smallcamerabigpicture.com/panasonic-lumix-g6-review-a-complete-professionals-package/

Slumrade igen texten lite slött, och den verkade ju passa mig hyfsat ändå. Men den har ju inte allvädersskydd. Tror du/någon annan att man kommer kunna filma utan det? Jag har några kompisar som filmar skidåkning med canon 550d och det funkar. Men funkar det med Panasonicen?
Och hur är objektiven till g6'an? Speciellt vid filming då?

EDIT: läser mer och mer om den, och ju mer jag läser desto mer fastnar jag i den. känns som perfekt. Men undrar då ett par saker, Vad finns det för bra objektiv till panasonic när det kommer till filming?
Och klarar den av att filma i smällkalla vintern i lätt snö? Eller vad klarar den? då den saknar allvädersskydd.
 
Okej, Men funkar kitobjektiven bra? Är dem bättre eller sämre än Tamron 17-50/2.8 VC när det kommer till filming på vintern?
Och vad gör att jag borde köpa k5ii istället för k50?

Som sagt innan, jag letar hela tiden efter svar på frågan ovan och andra frågor. Men lyckas inte hitta direkta svar på det jag vill.

Pentax K-50/K-5II är vädertätade och kitobjektivet också (18-55 WR). Tamrons 17-50/2.8 är bättre än kitgluggen 18-55 men den är inte vädertätad så det är en avvägning man får göra vad som är viktigast. Eftersom Pentax är såpass billig så kan du ju alltid skaffa kitet med 18-55 och sedan köpa till Tamrons 17-50/2.8, och sedan välja objektiv efter väder och vind osv.

Här har du en kort film som visar vad Pentax menar med vädertätning :)
http://www.youtube.com/watch?v=b_-RAzBjakk

K-5II vs K-50: http://snapsort.com/compare/Pentax-K-5-II-vs-Pentax-K-50
K-5II är en mer påkostad modell. ISO-egenskaperna hos K-5II är i klass med fullformatare som Canon 5D mk2. Sedan har Pentax betydligt bättre dynamiskt omfång än Canon.
 
Pentax K-50/K-5II är vädertätade och kitobjektivet också (18-55 WR). Tamrons 17-50/2.8 är bättre än kitgluggen 18-55 men den är inte vädertätad så det är en avvägning man får göra vad som är viktigast. Eftersom Pentax är såpass billig så kan du ju alltid skaffa kitet med 18-55 och sedan köpa till Tamrons 17-50/2.8, och sedan välja objektiv efter väder och vind osv.

Här har du en kort film som visar vad Pentax menar med vädertätning :)
http://www.youtube.com/watch?v=b_-RAzBjakk

K-5II vs K-50: http://snapsort.com/compare/Pentax-K-5-II-vs-Pentax-K-50
K-5II är en mer påkostad modell. ISO-egenskaperna hos K-5II är i klass med fullformatare som Canon 5D mk2. Sedan har Pentax betydligt bättre dynamiskt omfång än Canon.

Jag kan absolut inget om foto och kameror, jag vill lära mig. men förstår att k5ii är bättre. Men om man skulle jämföra pansonic g6 med pentax k5ii. Vilken skulle vara bäst/mest värd för pengarna?
http://snapsort.com/compare/Panasonic-LUMIX-DMC-G6-vs-Pentax-K-5-II
Då jag kommer filma ute rätt mycket, men även försöka lära mig fotografering.
 
Jag kan absolut inget om foto och kameror, jag vill lära mig. men förstår att k5ii är bättre. Men om man skulle jämföra pansonic g6 med pentax k5ii. Vilken skulle vara bäst/mest värd för pengarna?
http://snapsort.com/compare/Panasonic-LUMIX-DMC-G6-vs-Pentax-K-5-II
Då jag kommer filma ute rätt mycket, men även försöka lära mig fotografering.

Ska du främst filma så är Panasonic det bättre valet + att du får tillgång till smidiga micro 4/3 objektiv. Pentax var ett bättre alternativ mot tex Canon 7D/600D, men om du främst ska filma och lära dig mer om stillbild så är Panasonic G6 ett bättre alternativ.
 
Ska du främst filma så är Panasonic det bättre valet + att du får tillgång till smidiga micro 4/3 objektiv. Pentax var ett bättre alternativ mot tex Canon 7D/600D, men om du främst ska filma och lära dig mer om stillbild så är Panasonic G6 ett bättre alternativ.

Okej, Men kommer jag klara mig utan allvädersskydd? eller kommer jag måsta vara riktigt riktigt varsam när jag filmar/fotograferar ute på vintern?

Och skulle någon kunna tipsa till dugliga objektiv till panasonic g6 som fungerar bra vid filmining?
 
En 2 år gammal 7D för 6500:- är absolut ingen bra deal ;)
Kameran bygger på en 5 år gammal sensor, priset bör väl ligga runt 3-4000:- om det skall vara intressant med en beg 7D, tänk på att nypriser på kameror halveras rätt så fort och beg priser rasar så klart ännu mer.
 
Okej, Men kommer jag klara mig utan allvädersskydd? eller kommer jag måsta vara riktigt riktigt varsam när jag filmar/fotograferar ute på vintern?

Och skulle någon kunna tipsa till dugliga objektiv till panasonic g6 som fungerar bra vid filmining?

Ett allvädersskydd är alltid en fördel mmen min erfarenhet är att kameror överlag inte är särskilt känsliga för några stänk osv. Däremot tål ju en vädertätad kamera mer (inte heller en vädertätad kamera är dock säker i alla väder). G6:an saknar särskild tätning men verkar vara hyfsat tålig (men nu läser jag mig bara till - bäst vore om du kan prata direkt med någon som har erfarenhet av kameran).
 
Ett allvädersskydd är alltid en fördel mmen min erfarenhet är att kameror överlag inte är särskilt känsliga för några stänk osv. Däremot tål ju en vädertätad kamera mer (inte heller en vädertätad kamera är dock säker i alla väder). G6:an saknar särskild tätning men verkar vara hyfsat tålig (men nu läser jag mig bara till - bäst vore om du kan prata direkt med någon som har erfarenhet av kameran).

Okej, Men har du som fotograf tips på några bra objektiv att använda när man filmar vintersport? Räcker det med ett kitobjektiv typ 18-55mm eller bör man köpa flera? Och vad för objektiv bör man ha? Måste man ha något skakreducerande objektiv?
 
Okej, Men kommer jag klara mig utan allvädersskydd? eller kommer jag måsta vara riktigt riktigt varsam när jag filmar/fotograferar ute på vintern?

Och skulle någon kunna tipsa till dugliga objektiv till panasonic g6 som fungerar bra vid filmining?

Man får vad man betalar för dessvärre, utan allväderskydd får man vara mer försiktig.
Detta objektiv skulle kunna funka, en telezoom som motsvarar 90-300mm utsnitt i 35mm format.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pana45150

Biildstabilisering är ett måste om du ska filma, även bra för stillfoto, eftersom Panasonic inte har inbyggd stabilisering i huset så måste det finnas i objektiven.
 
ANNONS