Annons

Första systemkameran canon eller nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan samtidigt bli trött på alla "råd" här på fotosidan som handlar om att köpa objektiv för 15000 och sätta på vilket hus som helst. Själv tror jag att dagens nybörjare kräver helt andra saker av kamerorna. Helst wifi, gps, vikskärm och hela kittet, så mitt råd är ofta att köpa någon av de nyaste instegsmodellerna (såsom D3200 eller D5200/5300 i min nikonvärld). Objektiv kan man alltid skaffa senare.

Vi får inte glömma att alla är nybörjare någon gång och att gå från att vara van vid att fota med kompaktkameror eller mobilkameror till en modern systemkamera så kommer vem som helst bli otroligt nöjd. Även med kit-objektivet. Skillnaden i kvalitet och känsla är redan enorm från vad man brukar använda. Man måste inte köpa allt från början.

Bara mina åsikter. Trådskaparen här kommer nog bli otroligt nöjd med sin 7d oavsett vilket objektiv som införskaffas.
 
Jag kan samtidigt bli trött på alla "råd" här på fotosidan som handlar om att köpa objektiv för 15000 och sätta på vilket hus som helst. Själv tror jag att dagens nybörjare kräver helt andra saker av kamerorna. Helst wifi, gps, vikskärm och hela kittet, så mitt råd är ofta att köpa någon av de nyaste instegsmodellerna (såsom D3200 eller D5200/5300 i min nikonvärld). Objektiv kan man alltid skaffa senare.

Vi får inte glömma att alla är nybörjare någon gång och att gå från att vara van vid att fota med kompaktkameror eller mobilkameror till en modern systemkamera så kommer vem som helst bli otroligt nöjd. Även med kit-objektivet. Skillnaden i kvalitet och känsla är redan enorm från vad man brukar använda. Man måste inte köpa allt från början.

Bara mina åsikter. Trådskaparen här kommer nog bli otroligt nöjd med sin 7d oavsett vilket objektiv som införskaffas.

Haha, kände lite lika. jag går ju från digital kameror för 500-600kr och min mobilkamera till en systemkamera, så jag kommer ju troligtvis vara nöjd med allt.
Och det blir troligtvis ett inköp av ett 50/1.4 objektiv, för runt 3000kr.
kände att det duger för mig ett litet tag framåt.
 
Och det blir troligtvis ett inköp av ett 50/1.4 objektiv, för runt 3000kr.
kände att det duger för mig ett litet tag framåt.
Det hade jag inte valt.
50/1,8 kostar en tredjedel o blir billigare att ta sönder, o är i princip lika bra som 1,4.

När du väljer stora bländare som 1,4/1,8 så kommer objektivs sämsta sidor att förstärkas.
Tex såsom CA, kantskärpa, färgåtergivning motljusegenskaper.
Alltså vill man minska bländaren för att öka kvalitén.
 
Det hade jag inte valt.
50/1,8 kostar en tredjedel o blir billigare att ta sönder, o är i princip lika bra som 1,4.

När du väljer stora bländare som 1,4/1,8 så kommer objektivs sämsta sidor att förstärkas.
Tex såsom CA, kantskärpa, färgåtergivning motljusegenskaper.
Alltså vill man minska bländaren för att öka kvalitén.

Det är nog ingen som på allvar har tänkt att objektivet skall användas på största/stor bländare i någon större utsträckning.

Har ett 50/1,8 själv.
Det är plastigt, och den dagen du vill ta stillbilder/actionbilder så är det verkligen inte att rekomendera.
AF-motorn är allt annat än snabb, och objektivet har en enorm förmåga att jag fokus.

50/1,4 har USM, vilket ger betydligt snabbare AF, och är bättre byggt.
 
Det är nog ingen som på allvar har tänkt att objektivet skall användas på största/stor bländare i någon större utsträckning.

Bländare större än f/2,0 är något som jag bara tar till alternativen (högre ISO och längre slutartid) är sämre. Men när det verkligen är mörkt och man inte kan använda blixt då är det skönt att kunna ratta in f/1,4 eller f/1,2 även om skärpedjupet gör att nästan inget blir helt skarpt.
 
ANNONS