Annons

Första systemkameran canon eller nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
T
...
Frågan är bara vilken av alla dessa 7d som ligger ute på begagnat marknaden är bra..
Blir lite lotteri när jag inte kan något om kameror.

Det bästa är ju om du kan titta på kameran.
Ser den vettig ut så är ju chansen god att den kommer att fungera länge.

Ett alternativ kan också vara att köpa begagnat i någon affär.
T.ex. Scandinavian Photo brukar ha sex månaders garanti på beg. utrustning.

Lycka till :)
 
Tappar man mycket i kvalité eller något med ett m4/3 system?
Det måste ju finnas någon nackdel av att välje ett sådant?

En modern micro 4/3 har ju klart bättre bildkvalitet än en 7D, allt beror på vad man jämför med. Det finns en hel del proffs som enbart använder micro 4/3, det säger väl en hel del!
Men som andra sagt ovan, ska du fota mest action sport så är 7D ett mycket bra alternativ!
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...and)/Olympus/(appareil2)/619|0/(brand2)/Canon
 
En modern micro 4/3 har ju klart bättre bildkvalitet än en 7D, allt beror på vad man jämför med. Det finns en hel del proffs som enbart använder micro 4/3, det säger väl en hel del!
Men som andra sagt ovan, ska du fota mest action sport så är 7D ett mycket bra alternativ!
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...and)/Olympus/(appareil2)/619|0/(brand2)/Canon

Aa, tror det blir för mycket action fotande för att jag skall kunna ha användning av en olympus, Så blir en canon 7D.
 
http://www.stevehuffphoto.com/2012/...pus-om-d-e-m5-to-shoot-sports-by-jim-huffman/
How to tweak your Olympus OM-D E-M5 to shoot sports by Jim Huffman.

Som ett sista inlägg i debatten om m43 :)

Jag läste inlägget du länkade till ovan.
Får han inte fler "keepers" med en D3 så är det antigen fel på utrustningen, eller inställningarna som behöver optimeras.

Jag är uppriktigt nyfiken på vilka dina personliga erfarenheter av att plåta sport/action är?
I din profil här på FS så hittar jag inte en enda bild i den genren.

Är du nyfiken på vilka mina referenser är så kan du kika här.

Sedan:
Spegellösa kameror har kraftiga begränsningar i AF-prestanda i jämförelse med t.ex. en 7D med optimerade inställningar.
Det kan tilläggas att jag ägt två st 7D, och med optimerade inställningar och bra optik på så missar den inte fokus ofta...

Till sist, man ska vara kritisk till sånt man hittar på nätet.
Det gäller, tyvärr, i högsta grad, även här på FS...
 
Jag läste inlägget du länkade till ovan.
Får han inte fler "keepers" med en D3 så är det antigen fel på utrustningen, eller inställningarna som behöver optimeras.

Jag är uppriktigt nyfiken på vilka dina personliga erfarenheter av att plåta sport/action är?
I din profil här på FS så hittar jag inte en enda bild i den genren.

Är du nyfiken på vilka mina referenser är så kan du kika här.

Sedan:
Spegellösa kameror har kraftiga begränsningar i AF-prestanda i jämförelse med t.ex. en 7D med optimerade inställningar.
Det kan tilläggas att jag ägt två st 7D, och med optimerade inställningar och bra optik på så missar den inte fokus ofta...

Till sist, man ska vara kritisk till sånt man hittar på nätet.
Det gäller, tyvärr, i högsta grad, även här på FS...

Du länkar till referenser men fortfarande inget där kamerahus och flera objektiv vsrit med i och trampat runt
i lössnön, bakvikt och trassel för att hitta vinklar, där du inte kan hinna med kompisarna som dragit iväg och där du står med din tunga ryggsäck och packar kamera. Jag har inga sådana bilder på fotosidan men mina första bilder sålde jag till olika skidresebyråer på 80 talet. I dina case har du suttit i godan ro i en idrottslokal. Det är en viss skillnad. Jag vet att min 5d mk2 var grym även i pisten, men... den kommer inte med ut längre pga klumpigheten. Där är problemet. Inte kvaliteten. Sorry.
 
Du länkar till referenser men fortfarande inget där kamerahus och flera objektiv vsrit med i och trampat runt
i lössnön, bakvikt och trassel för att hitta vinklar, där du inte kan hinna med kompisarna som dragit iväg och där du står med din tunga ryggsäck och packar kamera. Jag har inga sådana bilder på fotosidan men mina första bilder sålde jag till olika skidresebyråer på 80 talet. I dina case har du suttit i godan ro i en idrottslokal. Det är en viss skillnad. Jag vet att min 5d mk2 var grym även i pisten, men... den kommer inte med ut längre pga klumpigheten. Där är problemet. Inte kvaliteten. Sorry.
Orkar man så går det bra att kolla på några bilder på freeride.se. Sök på stbose. Over and out.
 
Du länkar till referenser men fortfarande inget där kamerahus och flera objektiv vsrit med i och trampat runt
i lössnön, bakvikt och trassel för att hitta vinklar, där du inte kan hinna med kompisarna som dragit iväg och där du står med din tunga ryggsäck och packar kamera. Jag har inga sådana bilder på fotosidan men mina första bilder sålde jag till olika skidresebyråer på 80 talet..

Sorry, men du verkar ju ha en viss erfarenhet.
Det var dock inte helt utan orsak som jag frågade.

Det tillhör nämligen vanligheterna att folk skriver både det ena och det andra i det här ämnet.
Utan att ha någon egentlig kunskap i ämnet.
(Har faktiskt blivit "förklarad" "okunnig" av andra på området sportfoto, andra som inte har någon erfarenhet alls. Här på FS forum. Trist med sant).

Ber om ursäkt för att jag drog lite förhastade slutsatser om just dina erfarenheter.

Sedan så har jag faktiskt erfarenheter av att dra omkring på tunga och otympliga grejer i miljöer där det ställer till problem. ;)
Tro mig, även jag har ondgjort mig över det osmidiga med min utrustning...
Så jag köper din "poäng" på just den punkten.

Önskar dig och alla andra en trevlig helg.
 
Orkar man så går det bra att kolla på några bilder på freeride.se. Sök på stbose. Over and out.

Var in och kollade lite snabbt, Jag kommer inte riktigt fota sådana bilder. Utan som sagt ovan kommer jag filma/fota street och park. Där man inte behöver plumsa snö.

Men tack för dina synpunkter, kommer säkert hjälpa andra som kollar i tråden!
 
Då är man ju tillbaka på det förut, som några har sagt, att 7d är för otymplig för att dra med sig i backen?
Jag förstår inte den synpunkten.
När jag åker skidor så monterar jag det objektiv jag vill använda under dagen.
Kortar remmen så att man hyffsat kan ta på o av med hjälm på.
Hänger den om halsen o sen åker jag.

Det tyngsta jag använt är F5 o 80/200 skjutzoom. "Batteripacket" är djävligt otympligt o ger dig ont i bröstbenet efter 3dje dagen.
Digitalkamerorna är ngt lättare än stridsvagnen F5an.

När man ramlar så har kroppen en reflex o det är att man kryper ihop i fosterställning. O då är kameran skyddad. Troligtvis för att skydda magens mjukdelar. Det är därför man bör använda ryggskydd. Som man för övrigt kan köpa billigt på Biltema (nej det är absolut inte lika bekväma som de för skidåkning. Ja du kan köpa 3-10 st istället för 1 i sportshoppen.).

Visst man kan ramla på magen men det är oerhört sällsynt.
 
En 2 år gammal 7D för 6500:- är absolut ingen bra deal ;)
Kameran bygger på en 5 år gammal sensor, priset bör väl ligga runt 3-4000:- om det skall vara intressant med en beg 7D, tänk på att nypriser på kameror halveras rätt så fort och beg priser rasar så klart ännu mer.

Det där var väl en väl grov generalisering. Nypriset går visserligen ner men en halvering, nej. Kan säkert finnas vissa modeller eller märken där det stämmer men långtifrån alla. Min D800 kom väl för cirka 1,5 år sedan och kostade omkring 23-24000 och kostar fortfarande närmare 21. Vad en 7D kostade ny då den kom har jag ingen aning om men det ligger ju idag på närmare 11 ny.
 
Det där var väl en väl grov generalisering. Nypriset går visserligen ner men en halvering, nej. Kan säkert finnas vissa modeller eller märken där det stämmer men långtifrån alla. Min D800 kom väl för cirka 1,5 år sedan och kostade omkring 23-24000 och kostar fortfarande närmare 21. Vad en 7D kostade ny då den kom har jag ingen aning om men det ligger ju idag på närmare 11 ny.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=479161
 
Jag förstår inte den synpunkten.
När jag åker skidor så monterar jag det objektiv jag vill använda under dagen.
Kortar remmen så att man hyffsat kan ta på o av med hjälm på.
Hänger den om halsen o sen åker jag.

Det tyngsta jag använt är F5 o 80/200 skjutzoom. "Batteripacket" är djävligt otympligt o ger dig ont i bröstbenet efter 3dje dagen.
Digitalkamerorna är ngt lättare än stridsvagnen F5an.

När man ramlar så har kroppen en reflex o det är att man kryper ihop i fosterställning. O då är kameran skyddad. Troligtvis för att skydda magens mjukdelar. Det är därför man bör använda ryggskydd. Som man för övrigt kan köpa billigt på Biltema (nej det är absolut inte lika bekväma som de för skidåkning. Ja du kan köpa 3-10 st istället för 1 i sportshoppen.).

Visst man kan ramla på magen men det är oerhört sällsynt.

Om det funkar för dig så kör på det men annars var det bland det mest idiotiska jag har hört. Du vill inte ha en metallklump på bröstkorgen om det går snett. Nej den som förordar en liten smidig kamera i fickan har naturligtvis en poäng, ska man ha en systemkamera (typ 7d) med sig så har man den bäst i ryggsäcken. Där är kameran bäst skyddad och framför allt är du skyddad från att slå dig på kameran. Om du kraschar så är ditt absolut minsta problem om någon av dina prylar går sönder, ditt försäkringsbolag betalar, var inte oroliga för det. Skador på dig själv kanske aldrig går att reparera. Om man inte tycker sig ha tid att snurra runt/ta av sig ryggsäcken så har man fel kamera eller fel ambitioner med plåtningen.
 
Den länken visar väl att jag har en poäng. Den kameran har nästan halverats men det har ju tagit fem år vilket är en evighet vad gäller modern elektronik. Vad den jag svarade på menade med rätt fort är ju också en variabel i resonemanget. För mig är det några år inte fem.

Nej det har du rätt i. Ville mest visa att det går snabbare att checka priserna tex på prisjakt än att bara höfta fram något, som till exempel ditt förslag på dagspris på 7d. Men ja, prisfallet beror ju mycket på vilken typ av kamera det är och hur fort det lanseras en ny modell som direkt konkurrerar med den gamla. 7d har hållt ovanligt länge och står sig väldigt bra för sin ålder när det gäller vad den är bäst på.
 
Nej det har du rätt i. Ville mest visa att det går snabbare att checka priserna tex på prisjakt än att bara höfta fram något, som till exempel ditt förslag på dagspris på 7d. Men ja, prisfallet beror ju mycket på vilken typ av kamera det är och hur fort det lanseras en ny modell som direkt konkurrerar med den gamla. 7d har hållt ovanligt länge och står sig väldigt bra för sin ålder när det gäller vad den är bäst på.

Priset Canonkameran var inte höftat, det är vad den kostar på Cyberphoto där jag brukar handla. Sånna jämförelsesiter är kanske bra men man vet ju aldrig om det verkligen finns nått till det priset när man verkligen kollar upp....
 
ANNONS