Annons

Första systemkameran canon eller nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Priset Canonkameran var inte höftat, det är vad den kostar på Cyberphoto där jag brukar handla. Sånna jämförelsesiter är kanske bra men man vet ju aldrig om det verkligen finns nått till det priset när man verkligen kollar upp....

Kom igen, du fick en poäng i att halveringstiden inte är så snabb, var nöjd. Du kan ju inte välja en markant dyrare butik än snittet och sen kalla det för "dagspris". Prisjakt listar 5 butiker som har Canon 7d för under 8500:- och samtliga uppger att den finns i lager. Dessa är Rajala, Netonnet, Mediamarkt, Cdon och Digicom..
 
Kom igen, du fick en poäng i att halveringstiden inte är så snabb, var nöjd. Du kan ju inte välja en markant dyrare butik än snittet och sen kalla det för "dagspris". Prisjakt listar 5 butiker som har Canon 7d för under 8500:- och samtliga uppger att den finns i lager. Dessa är Rajala, Netonnet, Mediamarkt, Cdon och Digicom..

Jo du har givetvis rätt. Trodde aldrig att det skulle skilja så vansinnigt mycket. Cyberphoto brukar ligga bra till i pris. Kollade tex på Nikon D800 på CDON och där var den dyrare än på Cyberphoto.

Sorry!
 
Varför inte Canon EOS 70D?

Hej!

Jag går i tankarna att köpa mig en systemkamera då jag alltid varit intresserad av foto och filming, men aldrig haft pengar och tid att lägga ner på detta. Men nu känner jag att jag har båda.
Så tänkte inhandla mig en systemkamera. Låt mig ursäkta mig själv för en diffus rubrik, Men jag kom tyvärr inte på någon bättre.

Jag köper kameran primärt för att filma snowboard och skidor på vintern. Men hoppas även att jag ska lära mig att kunna fota hyfsat, och kommer troligtvis fota mycket annat än snowboard. jag kommer använda kameran till att fota det mesta alltså.

Jag har kollat runt på internet väldigt mycket, och först var jag inne på att köpa en canon 600d, men hörde sedan med en kille som filmar snowboard på rätt hög nivå, och han körde med en canon 7d, så blev sugen på det. kollade upp den och tyckte mig hitta hyfsade priser, så jag tänkte att det är en sådan jag vill ha! Men den är ju inte riktigt i samma prisklass som 600d. Så vet därför ej liksom om jag har "råd" att gå upp till att köpa en 7d, och då kom frågan.
Då jag aldrig haft en systemkamera förut undrar jag om det finns någon Nikon som är i motsvarighet till 7d'an, jag har kollat runt men lyckas inte hitta någon bra information. 7d'an har allvädersskydd och är stöttålig vad jag vet. Och det skulle troligtvis hjälpa mycket då jag kommer fota/filma mycket på vintern och i skidbacken, och då kan det ju hända att man tappar den, eller att det snöar mycket, och då är det ju bra med allvädersskydd.

Jag har kollat på Tamron 17-50/2.8 VC som objektiv till kameran, har hört att det är bra för filming då den har en VC funktion. Är det bra eller bör man satsa på något annat objektiv?

Min budget ligger på runt 10 000 kr för allt. men om jag ska köpa 7d så blir det ju troligtvis mera. (kamera, objektiv och lite tillbehör)

Frågan går ju direkt in på om man ska köpa begagnat eller inte då jag har rätt låg budget. Men jag vet ingenting om kameror och är det då lätt att man blir snuvad och blir såld en helt värdelös/trasig/nästan trasig kamera för mycket dyr peng? Och vad ska man leta efter?
Kollade runt lite på köp/sälj här på fotosidan och hittade http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=206611 som verkade lockande. Är detta ett bra köp? eller ska man köpa nytt?

TL;DR
*Finns det någon motsvarande kamera till canons 7d i Nikons sortiment?
*Är det bättre att köpa begagnat än nytt med min låga budget? (runt 10 000kr)
*Är objektivet Tamron 17-50/2.8 VC bra för filming av vintersport?

Mvh/Rasmus

Titta på den här kamera som är framtagen för de som vill filma mycket utan att göra avkall på fotograferingen. Med kitobjektiv speciellt framtaget för filmning med AF. På Cyberphoto jämför de i testet skillnaden mellan just 7D och 70D.
Läs på:

http://www.cyberphoto.se

Mvh
Martin
 
Titta på den här kamera som är framtagen för de som vill filma mycket utan att göra avkall på fotograferingen. Med kitobjektiv speciellt framtaget för filmning med AF. På Cyberphoto jämför de i testet skillnaden mellan just 7D och 70D.
Läs på:

http://www.cyberphoto.se

Mvh
Martin


Haha, tyvärr är du lite sen, om du läst tråden hade du sett att jag redan bestämt mig för kamera. Bestämt mig för 7d.
Men tack ändå!
 
Canon EOS 7D vs 70D

Haha, tyvärr är du lite sen, om du läst tråden hade du sett att jag redan bestämt mig för kamera. Bestämt mig för 7d.
Men tack ändå!

Jo, jag läste tråden men inte alla inlägg och i de flesta så var det Panasonic/Pentax tipsen övervägande men ingen i de jag läste har skrivit om just 70D som jag tyckte var ett bra alternativ.
Lycka till med 7:an då.

Mvh
Martin
 
Jo, jag läste tråden men inte alla inlägg och i de flesta så var det Panasonic/Pentax tipsen övervägande men ingen i de jag läste har skrivit om just 70D som jag tyckte var ett bra alternativ.
Lycka till med 7:an då.

Mvh
Martin

Tack tack, kollat lite på 70d, men är ett lite för dyrt alternativ för mig. Har en liten budget. Lever på 1050 kr i månaden. (studerar) 7d är lite billigare, så jag bestämde mig för den.
 
Haha, försent för mig nu. Har bestämt mig för 7d ;)
Men någon annan som hittar denna tråd kanske får hjälp av den.

Ursäkta ett inhopp som jag gör utan att först läsa hela tråden, men jag blev nyfiken på vad som fällde avgörandet att det blir en EOS 7 D. Jag har själv just sålt min EOS 7D och sadlat om till Pentax. Det blev en K5IIs. Min första d-slr var en Pentax som jag bytte ut mot Canon pga tillgång till beg avancerad optik (bl a 400 f2,8). Jag har nu konstaterat att min tid inte räcker till för att sitta i gömsle och kånka runt klumpen i naturen. Så när argumentet beg objektivutbud inte längre var styrande för mig kunde jag således lika gärna söka mig hem till Pentax igen.
Det är väl som med allt annat, väldigt personligt vilken designfilosofi man gillar, vilket gränssnitt, ergonomi, knappar och rattar, menyer osv. Har ingen aning om ifall jag skulle föredra Beretta, Glock eller Sig-Sauer men känslan hur den funkar för just mig skulle nog vara styrande.
Bland kameror är det Pentax som passar mig bäst.
Med mitt byte fick 16 ist f 18 Mpixel, 7 ist f 8 fps, färre AF-punkter, men en bättre sensor i flera avseenden, bättre AF i svagt ljus, shake reduction i huset, mm men framför allt ett verktyg som passar mig och som känns mer fältmässigt och välbyggt.
 
Ursäkta ett inhopp som jag gör utan att först läsa hela tråden, men jag blev nyfiken på vad som fällde avgörandet att det blir en EOS 7 D. Jag har själv just sålt min EOS 7D och sadlat om till Pentax. Det blev en K5IIs. Min första d-slr var en Pentax som jag bytte ut mot Canon pga tillgång till beg avancerad optik (bl a 400 f2,8). Jag har nu konstaterat att min tid inte räcker till för att sitta i gömsle och kånka runt klumpen i naturen. Så när argumentet beg objektivutbud inte längre var styrande för mig kunde jag således lika gärna söka mig hem till Pentax igen.
Det är väl som med allt annat, väldigt personligt vilken designfilosofi man gillar, vilket gränssnitt, ergonomi, knappar och rattar, menyer osv. Har ingen aning om ifall jag skulle föredra Beretta, Glock eller Sig-Sauer men känslan hur den funkar för just mig skulle nog vara styrande.
Bland kameror är det Pentax som passar mig bäst.
Med mitt byte fick 16 ist f 18 Mpixel, 7 ist f 8 fps, färre AF-punkter, men en bättre sensor i flera avseenden, bättre AF i svagt ljus, shake reduction i huset, mm men framför allt ett verktyg som passar mig och som känns mer fältmässigt och välbyggt.

Jag kommer fotografera sport, och då verkade 7d vara mycket bättre. Och den skall vara bättre på att filma.
Jag vet hur kvalitén kommer bli med 7d när det kommer till filmning. Men jag har ingen aning om hur pentax är. Iallafall när det kommer till filmning av sport, då det är det jag kommer hålla på med, filma vintersport.
Så jag tar väl mest canon dels för att det finns fler begagnat möjligheter, och för att vara mer "säker" på vilken kvalité jag får.

Mvh/ Rasmus
 
Varför köper du inte en filmkamera?
Varför känner du dig mer säker på vilken kvalité du får, eller ska jag formulera mig så här. varför förväntar du dig bäst kvalité av just Canon?
 
Varför köper du inte en filmkamera?
Varför känner du dig mer säker på vilken kvalité du får, eller ska jag formulera mig så här. varför förväntar du dig bäst kvalité av just Canon?

Skall fota sport också, och det är tänkt att jag ska fota lite alltmöjligt. Och videokameror har nog inte så hög kvalité när det kommer till foto? medans systemkameror har bra kvalité när det kommer till foto, och när det kommer till video.
Jag har inte riktigt fått tag på någon info om hur pentax ska stå sig mot canon 7d när det kommer till filming av snowboard/skidor, och foto. Då jag inte känner/vet någon som har pentax ens. Och hittar inget på internet om pentax när det kommer till filming av vintersport och foto.
Därför väljer jag 7d.
Mvh/ rasmus
 
Dessa 9 sidor är faktiskt rätt jobbiga att läsa igenom ;)

Må så vara.
Men jag tycker det är lite av bristande respekt att ge sig in i en tråd och ställa frågor som egentligen redan är besvarade.

Tyvärr ett rätt vanligt, och frustrerande fenomen här på FS.

Känns rätt meningslöst att försöka bidra med erfarenheter och kunskap när typ två personer läser det.
Och sedan kommer samma fråga upp igen, igen och igen ;)
 
Må så vara.
Men jag tycker det är lite av bristande respekt att ge sig in i en tråd och ställa frågor som egentligen redan är besvarade.

Tyvärr ett rätt vanligt, och frustrerande fenomen här på FS.

Känns rätt meningslöst att försöka bidra med erfarenheter och kunskap när typ två personer läser det.
Och sedan kommer samma fråga upp igen, igen och igen ;)

Haha, jag förstår dig. Men det mesta som skrivits i tråden har faktiskt hjälp mig iallafall. Och det har fått mig att bestämma mig för en canon 7d.
 
Hej igen, haha.
Undrar bara, Någon som har tips på ett "start objektiv" som funkar för filmning och även fotografering som passar till 7d. Och gärna finns på begagnatmarknaden.
Tack på förhand.
Mvh/ Rasmus
 
Hej igen, haha.
Undrar bara, Någon som har tips på ett "start objektiv" som funkar för filmning och även fotografering som passar till 7d. Och gärna finns på begagnatmarknaden.
Tack på förhand.
Mvh/ Rasmus

Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM, Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) eller Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di kanske kunde vara något.
 
+1 på Dessis.

Fast du klarar dig med enklare objektiv som Canon 18-55/3,5-5,6 också. Du är inte så beroende av ljusstyrkan (eller kort skärpedjup) när du fotar/filmar vintersport. Snön gör att det blir ganska ljust ändå. Du får bättre kvalitet på de som Dessis tipsade om, men om pengarna tar slut kan du gå på canons istället...
 
+1 på Dessis.

Fast du klarar dig med enklare objektiv som Canon 18-55/3,5-5,6 också. Du är inte så beroende av ljusstyrkan (eller kort skärpedjup) när du fotar/filmar vintersport. Snön gör att det blir ganska ljust ändå. Du får bättre kvalitet på de som Dessis tipsade om, men om pengarna tar slut kan du gå på canons istället...

Allt går ju. Men jag känner inte igen fotosidan, folk ska ju tjata om att köpa bra linser i första hand, kamerahus ska vara sekundärt ;) Jag tror på förra tipset också, det är inte säkert att allt filmas i dagsljus och det är kul att kunna experimentera med lite kortare skärpedjup också. Min erfarenhet av billiga objektiv är att det är klurigt att få till manuell fokus om man nu skulle vilja det.
 
ANNONS