Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

EnHanna

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag är på gång att köpa en systemkamera och har kollat runt en del på nätet och frågat andra "förstasystemare". De allra flesta verkar ha en Nikon, och jag har då förstått att D60 håller bra klass till rimligt pris, dock att den saknar autofokus? Vad innebär det för fotandet?

Jag har även fått tips om Canon 400d/450d. Jag vill kunna fota lite allt möjligt, och framförallt ha en användarvänlig kamera under 5000 kr.

Om någon har tips på vad jag ska tänka på eller andra bra kameror vore det snällt =)

Hejsan!

Jag är på gång att köpa en systemkamera och har kollat runt en del på nätet och frågat andra "förstasystemare". De allra flesta verkar ha en Nikon, och jag har då förstått att D60 håller bra klass till rimligt pris, dock att den saknar autofokus? Vad innebär det för fotandet?

Jag har även fått tips om Canon 400d/450d. Jag vill kunna fota lite allt möjligt, och framförallt ha en användarvänlig kamera under 5000 kr.

Om någon har tips på vad jag ska tänka på eller andra bra kameror vore det snällt =)

Att den skulle "sakna autofokus" innebär inget annat än att det endast är vissa objektiv som kan användas. Detta är dock inget problem, utbudet av "användbara" objektiv är stort, dessutom säljs D60 oftast i kit med lämpligt objektiv.

Jag köpte en D60 som instegskamera och det är inget jag ångrar. Riktigt trevlig att ha att göra med, och du kan dessutom få tag på en begagnad riktigt billigt nu också vilket ju alltid är ett plus!

Annars är väl Sony a200 ett rätt bra alternativ, vad jag läst iaf. Kanske tål att kollas upp!

Nej, det är inte bara vissa objektiv du kan använda, men vissa måste du fokusera manuellt! Eftersom D60- och D40-husen saknar autofokusmotor, måste du köpa objektiv som har sådan inbyggd om du vill ha autofokusfunktionen.

Även de fristående tillverkarna (Sigma, Tokina, Tamron) gör nu objektiv med inbyggd autofokusmotor, så du är inte så begränsad. Men du får kolla resp för att veta vilka.

Har du hittat en 450D för under 5000:- är det bara att slå till.

Annars har jag sett Nikon D80 väldigt prisvärt sedan D90 kom, möjligen ett alternativ ifall du nu har chans på Canonen.

Sony A300 är fortfarande det i särklass bästa valet om man ser kamera per krona i instegsklassen anser jag...Jag ser dessa Sonykameror mer som nått slags 2/3 dels semikameror..

Det är en riktigt bra kamera med funktioner som gör den går att växa med länge..Samt med hus som är så pass stora så kameran blir välbalanserad även med tyngre optik på monterad.. Samt går att ta enhandsbilder med tack vare det stabila greppet huset har..

Kort sagt anser jag min jag hade i stora drag " lika bra "som min nuvarande A700.. Kan egentligen nog inte påstå den gör något sämre egentligen.. Dessutom har den en live view funktion som jag saknar ibland vid fotande extremt mycket. Så pass mycket så jag skulle nog till och med fundera både en och två ggr om någon gav mig ett seriöst erbjudande med en sådan i inbyte och en slant emellan att byta tillbaks till A300...Eller kanske då en A350 .. Båda har ju denna suveräna snabba fina live view funktion...

Därmed sagt så bör du även ta med dom kamerorna i dina urval.. Och glöm inte att den som känns lättast och minst att hålla i betyder inte den är bäst balanserad då större tyngre optik monteras. Utan snarare blir den kameran minst "bra" därför att greppet då blir för litet för kunna hålla kameran stabilt..

Och enhandsgrepp är ofta man behöver nyttja då sol eller andra effekter måste skuggas med ena handen så kameran blir då hållen i en hand enbart.. Då skall man stabilt ändå kunna trycka av bilder och få dom skarpa och stabila..

Där kommer då också detta att Sony har inbyggd stabilisering in i bilden. DVS att all optik. Så även tredjeparts som ofta är bra optik med bra ljuskänslighet och klart billigare , eller äldre begoptik får stödet av stabiliseringen då den funktionen sitter i huset...

Mvh
Tobbe.

Det är en orsak till att fler än bara ett hus, men det är ot och lämnar vi därhän. Vill man prata prisvärda hus anser jag trots att jag använt canon sedan jesus var pöjk att Pentax är helt klar det mest prisvärda på marknaden idag. De har dessutom fördelen av att det av någon orsak är roligare att fota med.

Pentax är en busig Golf GTI

Canon är Volvo 244

Nikon är saab 900

Sony är en rostig Nissan bluebird ifrån 1982...

Med Canons problem dom dras med varje ny kamera dom släpper så fattar även jag att smutskastning och försök till förlöjligande är det ända man kan försöka föra fram.

Men en insiktsfull läsare förstår att just det beteendet är stort skäl att verkligen titta på Sonys produkter just därför dom uppenbarligen får Canonister att gå ut i rena larvigheter till o med..

Mvh
Tobbe.

Föresten har jag en gång ägt en sådan där Nissan... och den var svindyra delar till. Och den behövde delar eller snudd skrotning därför delarna va så dyra..Så stog jag i en bilfirma och funderade på en annan bil.. Då kom en snubbe och ville köpa min Nissan Bluebird för samma som jag gett för den.. Pang så såldes bilen raskt... och jag var en lycklig ej Nissan Bluebirdägare längre...

Förlåt ot...

Vr

Nu gräver jag upp den här gamla tråden lite. Har varit i en stor fotoaffär och testat kameror, och jag är ganska inställd på en Nikon D60 (även om jag tidigare mest gillat Volvo :)) Provade även att fota med en D40 i naturen och gillade den massor.
När det kommer till objektivet då, blir det antagligen ett 18-55 II eller 18-55 VR, och det är det jag är osäker på vad man ska välja. VR är väl bildstabilisering om jag inte har helt fel, och frågan är om den funktionen är värt 500 kr extra? Jag är lite darrig på handen tyvärr, om det kan vara något som avgör.

VR är väl bildstabilisering om jag inte har helt fel, och frågan är om den funktionen är värt 500 kr extra? Jag är lite darrig på handen tyvärr, om det kan vara något som avgör.

Om du inte alldeles spräcker spargrisen tycker jag att du ska lägga de 500 extra, det kan rädda en och annan bild åt dig. Skynda dig till affären innan någon kommer och skriker Pentax eller Sony!

Per.

Om du inte alldeles spräcker spargrisen tycker jag att du ska lägga de 500 extra, det kan rädda en och annan bild åt dig. Skynda dig till affären innan någon kommer och skriker Pentax eller Sony!

Per.

Ja det vore ju hemsk om Sony samt Pentax fördelar nämndes för någon som skall köpa en kamera.....

Ja, det vore allt för dj-gt, när postaren kommit nästan ända fram! Så det nämner vi inte, va?

Per.

Tack för att ni inte nämnde det, så jag slapp få mer beslutsångest eller bli förvirrad...
Men ärligt, är inte valet av märke på kamera väldigt personligt? Som en fotograf jag pratat med (enligt honom finns det bara två kameror på marknaden, Canon och Nikon), har haft Nikon sen början och är helt obekväm med Canons kameror på grund av det. Då är det förståeligt att han rekommenderar Nikon då han känner den kameran och vet att den är bra? Är det så med alla godaråd givare i denna tråd eller? :)

Tack för att ni inte nämnde det, så jag slapp få mer beslutsångest eller bli förvirrad...
Men ärligt, är inte valet av märke på kamera väldigt personligt? Som en fotograf jag pratat med (enligt honom finns det bara två kameror på marknaden, Canon och Nikon), har haft Nikon sen början och är helt obekväm med Canons kameror på grund av det. Då är det förståeligt att han rekommenderar Nikon då han känner den kameran och vet att den är bra? Är det så med alla godaråd givare i denna tråd eller? :)

Nästan alla godarådgivare rekommenderar sin egen kamera så du vet. Däremot, sådant som sägs generellt utan märkesangivelser brukar hålla hyffsad nivå här :)

Med det sagt så tycker jag du ska köpa en Canon eftersom störst alltid är bäst ;-)

Nästan alla godarådgivare rekommenderar sin egen kamera så du vet. Däremot, sådant som sägs generellt utan märkesangivelser brukar hålla hyffsad nivå här :)

Med det sagt så tycker jag du ska köpa en Canon eftersom störst alltid är bäst ;-)

Nikon för de är snyggast:)

Seriöst så ser jag så här på saken:

Canon har det största utbudet i sitt system & flest autofokus-objektiv.
Nikon är näst störst system och har det största objektivutbudet om man tar med manuell fokus.
Pentax är trea på utbudet, har nog ännu bättre bakåtkompatibilitet än Nikon men mindre system som helhet.
Sony är minst, men blir större fort.

Detta spelar nog mindre roll för de allra flesta, men systemens storlek påverkar möjlighet till service, tillgång till begagnade grejjor & nya.

Om du väljer t.ex Canon så är risken att du "tvingas" byta system för att just det specialområde, det som du råkar snöa in på, inte representeras så bra i systemet.

Den risken är alltså störst med Sony och minst med Canon.

Absolut viktigast är att du väljer ett system som du känns rätt, både i handen & hjärtat. Om det inte stämmer blir det färre bra bilder och det är ju det som är det slutgiltiga målet :)

Själv valde jag Nikon och det har jag inte ångrat, men Canon fanns med på listan och hade det slumpat sig lite annorlunda så hade jag mest troligt varit lika nöjd med det.

[Edit]
Med system så menar jag alla tillbehör som finns till kameran.
Blixtar & blixtstyrning, sladdar, trådutlösare, objektiv, bälgar, mellanringar trådlös nätverksuppkoppling, GPS osv osv

Senast ändrad:
Blir skoj att se Hannas min då hon börjar kolla in priserna för stabiliserad ljuskänslig optik till Canon samt Nikon.. ; )

Så får vi se hur hon tänker då hon skall handla ljuskänslig stabiliserad optik sedan.. Blir skoj att se Hannas min då hon börjar kolla in priserna för stabiliserad ljuskänslig optik till Canon samt Nikon......

Jo visst hon kommer att tjäna massor på att köpa Sonys 70-200 f/2.8 i stället för Nikons 70-200 f/2.8 VR.

Fast vänta Sony-objektivet är ju dyrare, hmm. Hur funkar det tror du?

[Edit Vi tar några fler exempel va?]

N VR70-300/4.5-4.5 5695:- vs S 70-300/4.5-5.6 10375:-
N VR300/2.8 82990:- vs S 300/2.8 87135:-

Förlorare Sony i alla tre fallen. Det finns ingen uppenbar vinst att göra ur den aspekten, sorry.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto