Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Förstakamera?
- Trådstartare Da2
- Start datum
Parsi
Aktiv medlem
D5200
Rätt svårslagen bildkvalitet på din budget, och borde även för övrigt vara tillräckligt med kamera. Svagheten är väl filmningsegenskaper (som för flesta spegelreflexer), men förhoppningsvis intresserar det dig inte.
Objektiv finns det ju lite olika strategier för... Personligen hade jag börjat med kitzoomen man ofta får med, 18-55 VR. (obs VR). Och du får nån tusenlapp över för tillbehör, minneskort t.ex.
Och med det lämnar jag över ordet till alla de som vill föreslå äldre, begagnade, men ursprungligen högre klassade modeller. Jag håller inte med, men där är väl logik i det också.
Rätt svårslagen bildkvalitet på din budget, och borde även för övrigt vara tillräckligt med kamera. Svagheten är väl filmningsegenskaper (som för flesta spegelreflexer), men förhoppningsvis intresserar det dig inte.
Objektiv finns det ju lite olika strategier för... Personligen hade jag börjat med kitzoomen man ofta får med, 18-55 VR. (obs VR). Och du får nån tusenlapp över för tillbehör, minneskort t.ex.
Och med det lämnar jag över ordet till alla de som vill föreslå äldre, begagnade, men ursprungligen högre klassade modeller. Jag håller inte med, men där är väl logik i det också.
unoengborg
Aktiv medlem
Du skriver inte vad du vill fotografera så det är lite svårt att rekommendera optik. Vad det gäller kamera satsa på begagnad D7000. Den har betydligt bättre användargränssnitt än t.ex. D5200 i och med att du har två inmatningsrattar. D7000, sökaren visar 100% och har riktigt prisma istället för speglar som på D5200. Dessutom fungerar Nikons blixtstyrning och den klarar att använda äldre Nikon objektiv utan inbyggd fokusmotor. Den enda ursäkten för D5200:as existens är den utvikbara skärmen på baksidan som säkert kan vara bra ibland, men samtidigt misstänker jag att konstruktionen gör kameran mera ömtålig. Rent teoretiskt ger D5200 lite bättre bildkvalitet än D7000 men du lär inte märka någon skillnad om du bara skriver ut i A2 eller mindre, och skulle du vilja göra större bilder är det få som går fram med förstoringsglaset och tittar. Då är det viktigare att kameran är lättarbetad så att du hinner fånga ögonblicket och faktiskt få med dig bilden hem.
PMD
Aktiv medlem
Jag kollade på prisjakt, och jag håller med om att D5200 är ett bra val. Möjligen kan D7000 också vara ett bra val om man vill ha en kamera med lite mer finesser. D7000 har en sensor som är en generation äldre än sensorn i D5200, men frågan är om man märker det. D7000 går fortfarande att köpa ny.
eskil23
Aktiv medlem
För landskap har D5200 med sin högre upplösning en fördel. För sport kanske D7000 har en liten fördel med snabbare autofokus, men det är jag inte helt säker på.Märkligt att det var just dessa två kameror som jag har kikat på..jag kommer att fota landskap och porträtt, även kanske lite sport.. Verkar va delade uppfattningar om vilken som är bästa köp.
För sport, i synnerhet inomhussport, brukar folk rekommendera ett 70-200mm f/2.8 av godtyckligt märke.Tips på objektiv skulle uppskattas.
För landskap kan jag rekommendera Nikon 16-85mm.
beorn_83
Medlem
Både d7000 och d5200 finns inom budget med 18-105 objektivet som väl är rätt allround. D5200 finns även i kit med 18-55 och 55-200 som även de ryms inom budget. Strax över 8000 finns även ett kit med 55-300 till d5200, de paketen tittade jag på. Jag köpte dock en Pentax k5 ii istället, men min sambo har d5000 med 18-105 och hon är väldigt nöjd med kamera och objektiv. Lycka till med vad du än köper!
unoengborg
Aktiv medlem
Märkligt att det var just dessa två kameror som jag har kikat på..jag kommer att fota landskap och porträtt, även kanske lite sport.. Verkar va delade uppfattningar om vilken som är bästa köp. Tips på objektiv skulle uppskattas.
Båda är bra i den meningen att de kommer att ge bra bildkvalitet. Min enda invändning är att JAG tycker att D5200 är avig att använda. Det är ju dock inte säkert att du är av samma uppfattning. Gå ut och känn på kamerorna och känn vilken som känns bäst i handen eller om du tycker den utvikbara skärmen är värd förlusten av många andra användbara finesser.
Två inmatningsrattar och sökare som är bra nog att fokusera manuellt på är dock inte att underskatta. Konfigurerar du rattarna så att du har exponeringskompensation på den främre ratten så kan du göra bilden mörkare eller ljusare utan att trycka på några extra knappar, och ställer du in programmautomatik eller slutartidsförval kan du välja slutartid med den bakre ratten. Det blir väldigt snabbarbetat.
Tänker du använda blixt för dina porträtt kan du ha nytta av D7000:s möjlighet att kunna styra flera blixtar
Men återigen gå ut och känn på dem och se vilken som känns bäst.
unoengborg
Aktiv medlem
Hm, blir mer och mer förvirrad om vilket hus man ska satsa på. Skulle vilja se exempel på skillnaden på bildkvalitet mellan D5200 och D7000. Om upplösningen är av märkbar skillnad eller om finesserna och robustheten i D7000 väger mer.
Vill du se testbilder från olika kameror, så brukar www.dpreview.com avsluta sina tester med testfoton där man kan jämföra olika kameror vid olika iso.
Med tanke på att 90% av befolkningen med största sannolikhet inte kan se skillnad på en bild utskriven i A2 tagen med en bild från nikon v1 med en infinitesimalt liten sensor på 10 megapixel och en från en 36 megapixels fullformat D800 i vart fall inte om bilderna är tagna i bra ljus så behöver du nog inte oroa dig för skillnaderna mellan de här två.
Jag utsatte faktiskt en fotograferande bekant för det testet, och v1 bilden passerade helt obemärkt bland ett gäng D800 bilder. Nu var det i och för sig lite riggat för v1 bilden var tagen i strålande solsken då i stort sett vilken skitkamera som helst ger bra resultat. Självfallet kan man se skillnader om man tar fram luppen, men de flesta tittar mera på om bilden är bra som bild. Har du som på bilden jag visade min bekant ett knivskarpt fågelöga med lite blänk i får du positiva omdömen i vilket fall.
Det du behöver titta på när det gäller bildkvalitet är inte så mycket om antalet pixlar räcker utan snarare om hur de beter sig i svagt ljus. Det brukar vara så att nyare sensorer är brusfriare, Det brukar även vara så att sensorer med få pixlar per ytenhet är brusfriare. D5200 har fördel av att vara ny, men nackdel av att ha många pixlar per ytenhet. Förmodligen kommer D5200 vara bättre men inte så mycket bättre som man skulle tro.
Hans Österlind
Aktiv medlem
Hm, blir mer och mer förvirrad om vilket hus man ska satsa på. Skulle vilja se exempel på skillnaden på bildkvalitet mellan D5200 och D7000. Om upplösningen är av märkbar skillnad eller om finesserna och robustheten i D7000 väger mer.
Hej!
Du kan nog i praktiken bortse från skillnaden i bildkvalitet såvida du inte direkt kan påvisa en situation då en D7000 skulle falla ur helt pga något. Det viktigaste anser jag vara hanteringen, hanteringen, hanteringen och till sist hanteringen. En kamera med vridbar skärm kan ju göra skillnad mellan dag och natt för vissa som fotar makro. Medan dubbla inmatningshjul och en vettig sökare är oprutbara egenskaper för någon annan. En kamera med dåligt sökarokular vid fågelfoto anser jag vara rena döden. Min "klumpeduns" D300 är tung och irriterande tills dess man ska ta bilder, då är den fantastisk trots idag dåliga högisoegenskaper, men den är fena på CLS (trådlös blixtljushatering) och det viktigt för mig, sen är det det där med AF-ON knappen....
Jag kan fortsätta ett tag till men som sagt den största skillnaden anser iaf jag vara utanpåverket när det gäller nyare kameror som jämförs med nyare kameror och inte blandar in gamla sura D100 osv...;-)
Hans