Goupil skrev:
Jag har kollat lite på Durst 1200, men dom verkar vara ganska svåra att hitta och ser ut att vara jävligt stora.
Dessutom har de jag sett kostat 6000-7000kr, vilket ligger någon tusenlapp över min budget.
Som Johan sade så är detta en förstoringsapparat som tar ända upp till storformat. Det är därför den är så stor, dyr och sällsynt.
En annan grej jag funderar på är färguvud eller inte. Hur funkar det att framkalla svartvitt med ett färghuvud?
Det funkar utmärkt. Du kan antingen använda färghuvudet för att ändra färgen på ljuset om du använder variabelkontrastpapper eller så skaffar du en filtersats och struntar i färghuvudet. Det enda färghuvudet gör är att man på ett enkelt sätt kan ställa in färgfiltreringen av ljuset för att korrigera färgstick. Har man "bara" ett vanligt svartvitt huvud får man köpa en speciell filtersats om man någon gång vill köra färg.
Alltså, jag behåver få lite råd här nu...
1. Jag vill ha en apparat jag fortfarande använder om 10 år.
2. Den skall ta mellanformatsnegativ.
4. Den skall gå att få tag på, och den måste kosta under 5000 spänn.
1. Oavsett vilken apparat du köper så kommer den garanterat funka om 10 år. Jag har tre stycken hemma just nu. En Durst 54 som är stor som ett hus, tar storformatsneg och lätt är ett decennium äldre än vad jag är. Sedan har jag en Optima som säkerligen är min ålder men funkar finemang, om än lite enkel. Och slutligen en Durst M605 som är ny i jämförelse, men säkerligen tio år gammal ändå. Det enda som kan vara trixigt är om den är
väldigt gammal och speciell som min Durst 54. Den har nämnligen lite icke-standardfattning på sin speciella lampa, så när den går så blir det mindre roligt.
2. Många apparater tar mellanformat upp till 6x6. Kör du med större mellanformat (6x7, 6x9) får du leta lite mer. Då kanske det ändå blir en maskin liknande Durst 1200 som i princip tar allt. De två mindre jag har tar 6x6 det även om jag personligen inte äger negativramar eller optik till dem för det. Det är dock inget som är omöjligt att skaffa.
4. En en apparat som klarar mellanformat är inte svår att hitta. Titta på begagnatmarknaden. De tre jag har har jag fått gratis eller fått låna på obestämd tid (alltså skulle de lätt passa din budget). Många vill inte ha denna typ av utrustning idag utan skänker den för en symbolisk summa om man kommer och hämtar den. Det är köparens marknad idag.
Vad hände med krav 3?