Annons

Förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Står nu inför valet vilken förstoringsapparat jag skall köpa.

Jag har kollat lite på Durst 1200, men dom verkar vara ganska svåra att hitta och ser ut att vara jävligt stora.
Dessutom har de jag sett kostat 6000-7000kr, vilket ligger någon tusenlapp över min budget.

En annan grej jag funderar på är färguvud eller inte. Hur funkar det att framkalla svartvitt med ett färghuvud?

Alltså, jag behåver få lite råd här nu...
1. Jag vill ha en apparat jag fortfarande använder om 10 år.
2. Den skall ta mellanformatsnegativ.
4. Den skall gå att få tag på, och den måste kosta under 5000 spänn.

Per,

vilka format ska du jobba med?
en 1200 är ju intressant om du ska upp till storformat. Annars har du ju en uppsjö billigare apparater som hanterar småbild och mellanformat.

Goupil skrev:
Jag har kollat lite på Durst 1200, men dom verkar vara ganska svåra att hitta och ser ut att vara jävligt stora.
Dessutom har de jag sett kostat 6000-7000kr, vilket ligger någon tusenlapp över min budget.
Som Johan sade så är detta en förstoringsapparat som tar ända upp till storformat. Det är därför den är så stor, dyr och sällsynt.

En annan grej jag funderar på är färguvud eller inte. Hur funkar det att framkalla svartvitt med ett färghuvud?
Det funkar utmärkt. Du kan antingen använda färghuvudet för att ändra färgen på ljuset om du använder variabelkontrastpapper eller så skaffar du en filtersats och struntar i färghuvudet. Det enda färghuvudet gör är att man på ett enkelt sätt kan ställa in färgfiltreringen av ljuset för att korrigera färgstick. Har man "bara" ett vanligt svartvitt huvud får man köpa en speciell filtersats om man någon gång vill köra färg.

Alltså, jag behåver få lite råd här nu...
1. Jag vill ha en apparat jag fortfarande använder om 10 år.
2. Den skall ta mellanformatsnegativ.
4. Den skall gå att få tag på, och den måste kosta under 5000 spänn.
1. Oavsett vilken apparat du köper så kommer den garanterat funka om 10 år. Jag har tre stycken hemma just nu. En Durst 54 som är stor som ett hus, tar storformatsneg och lätt är ett decennium äldre än vad jag är. Sedan har jag en Optima som säkerligen är min ålder men funkar finemang, om än lite enkel. Och slutligen en Durst M605 som är ny i jämförelse, men säkerligen tio år gammal ändå. Det enda som kan vara trixigt är om den är väldigt gammal och speciell som min Durst 54. Den har nämnligen lite icke-standardfattning på sin speciella lampa, så när den går så blir det mindre roligt.
2. Många apparater tar mellanformat upp till 6x6. Kör du med större mellanformat (6x7, 6x9) får du leta lite mer. Då kanske det ändå blir en maskin liknande Durst 1200 som i princip tar allt. De två mindre jag har tar 6x6 det även om jag personligen inte äger negativramar eller optik till dem för det. Det är dock inget som är omöjligt att skaffa.
4. En en apparat som klarar mellanformat är inte svår att hitta. Titta på begagnatmarknaden. De tre jag har har jag fått gratis eller fått låna på obestämd tid (alltså skulle de lätt passa din budget). Många vill inte ha denna typ av utrustning idag utan skänker den för en symbolisk summa om man kommer och hämtar den. Det är köparens marknad idag.

Vad hände med krav 3? :)

Ja, vad hände med krav 3... Jag kan inte dra mig till minnes att jag hade så mycket som 4 krav... Någon som har ett krav 3?

Tror att det var ngn som skänkte en Durst 1000 häromdagen på nätet.

Bra apparater är stabila apparater med bra optik.
maskramar ska med.
Köp med färg eller multigrade-huvud, det ångrar du annars
Köp digital timer
Låna/hyra är billigast?, kompis, fotoklubb.
Hur stora kopior vill du göra. (Cornelia här på sidan ville sälja STORA maskramar för en vettig peng)
Ska du ha autofokus? Analysator? då krymper utbudet.

Priser med digitaltimer:
Jag såg en Durst 1200 för 3500 dagen efter jag givit mer för en Durst 900.
Durst 670 runt 1500-2000
Fujimoto G70 1500-3000 Denna går att förställa.
DeVeere gör fina apparater, ofta ganska dyra.

Ha lite tålamod och titta här på fotosidan och annonsguiden.nu förr eller senare hittar du ngt passande.

Ett råd: köp inte sådant du inte vill ha. Det blir bara liggande.
/Erik

Re: Re: Förstoringsapparat

maxzomborszki skrev:
Det enda färghuvudet gör är att man på ett enkelt sätt kan ställa in färgfiltreringen av ljuset för att korrigera färgstick. Har man "bara" ett vanligt svartvitt huvud får man köpa en speciell filtersats om man någon gång vill köra färg.

Det är en väsentlig skillnad mellan apparater med färg/VC-huvud och traditionella med kondensorhuvud vid svartvitkopiering. Färg/VC-apparaterna har sk kalljus som via en blandbox genomlyser negativet. Ljuset faller därför i olika vinklar genom detsamma vilket ger upphov till en lite "luddigare" eller mjukare skärpa vid svartvitkopiering. Det krävs därför ett negativ med hårdare kontrast (förlängd framkallningstid) för att få samma resultat vad gäller kontrast med samma filtrering/pappersgrad. Fördelen med kalljusapparater är att dammkorn inte syns lika tydligt som med kondensorapparater samt att kontrastjusteringen med VC-papper kan ställas steglöst (Med kondensorapparater med filterhållare får man endast fasta grader med lösa filter. Filmens kornighet blir heller inte lika markerad. Sedan är det en smaksak vilket man föredrar. Själv föredrar jag kondensorapparat till både 24x36 och 6x6. Kondensorn ger ett ljus som genomlyser negativet vinkelrätt och därför blir skärpan och kontrasten mera distinkt.

Re: Re: Re: Förstoringsapparat

Graal skrev:
Det är en väsentlig skillnad mellan apparater med färg/VC-huvud och traditionella med kondensorhuvud vid svartvitkopiering. Färg/VC-apparaterna har sk kalljus som via en blandbox genomlyser negativet. Ljuset faller därför i olika vinklar genom detsamma vilket ger upphov till en lite "luddigare" eller mjukare skärpa vid svartvitkopiering. Det krävs därför ett negativ med hårdare kontrast (förlängd framkallningstid) för att få samma resultat vad gäller kontrast med samma filtrering/pappersgrad. Fördelen med kalljusapparater är att dammkorn inte syns lika tydligt som med kondensorapparater samt att kontrastjusteringen med VC-papper kan ställas steglöst (Med kondensorapparater med filterhållare får man endast fasta grader med lösa filter. Filmens kornighet blir heller inte lika markerad. Sedan är det en smaksak vilket man föredrar. Själv föredrar jag kondensorapparat till både 24x36 och 6x6. Kondensorn ger ett ljus som genomlyser negativet vinkelrätt och därför blir skärpan och kontrasten mera distinkt.
Har själv inte gjort något test men undrar hur man upplever skillnaden mellan en kondensorapparat och en med diffusor om man har ett hårdare papper(filter) på diffusorn? Kontrasten borde ju bli likvärdig då. Upplever man en högre skärpa på kondensorapparaten?

Re: Re: Re: Re: Förstoringsapparat

matnyttige skrev:
Har själv inte gjort något test men undrar hur man upplever skillnaden mellan en kondensorapparat och en med diffusor om man har ett hårdare papper(filter) på diffusorn? Kontrasten borde ju bli likvärdig då. Upplever man en högre skärpa på kondensorapparaten?
Skillnaden är knappt märkbar (anser jag).
Det är egentligen först när du kopierar med punktljus som du ser att du får bättre skärpa jämfört med diffusor.
Tyvärr syns ju också damm och skador bättre...

Punktljus är när man har en naken glödlampa som fokuseras på negativet med kondensorer.

Varje gång du ändrar förstoringsgrad måste du fokusera om lampan i huvudet.

Optiken är ju väldigt viktigt, men jag har inte förstått om man kan slänga på exv. ett Nikkorobjektiv på vilken apparat som helst?

Ett multigradehuvud, är det alltså ett huvud med diverse filter inbyggt, eller är det ett huvud som man lägger lösa filter i?

Det lutar nog åt ett kondensorhuvud för min del.

...och en annan grej också.
Vad skall man tänka på i valet av objektivets brännvidd?
50mm och 80mm verkar vara vanliga, är någon av dessa att föredra framför den andra?

Goupil skrev:
Optiken är ju väldigt viktigt, men jag har inte förstått om man kan slänga på exv. ett Nikkorobjektiv på vilken apparat som helst?

Ett multigradehuvud, är det alltså ett huvud med diverse filter inbyggt, eller är det ett huvud som man lägger lösa filter i?

Det lutar nog åt ett kondensorhuvud för min del.

Ett multigradehuvud är kalljus/diffusljus och har inbyggda filter. Ett Nikkor först. objektiv ska gå att använda till de flesta apparater. Det finns adapterplattor även om gängan är t.ex mindre än 39mm. Men det finns kombinationer som inte funkar. Min superskarpa Kowa 2,8/50mm passar t.ex inte på min gamla Leitz Focomat 1C. En mellanring med ett visst mått krävs för att kunna få fast optiken och focusera skarpt på plattan. Dock passar EL-Nikkor på den apparaten utan extra tillbehör.

Goupil skrev:
...och en annan grej också.
Vad skall man tänka på i valet av objektivets brännvidd?
50mm och 80mm verkar vara vanliga, är någon av dessa att föredra framför den andra?

Ca 50mm är det normala för 24x36 neg. Ca 80mm är för mellanformat 6x6 och 6x7. Jag föredrar 90mm ist. för 75-80mm för mellanformat med lösa filter i kondensorapparat. Annars finns risk att filterbeteckningen (som sitter i kanten av filtret) skuggar in i bilden och ger ljusare avtryck på kopian. Min Durst M605 har denna egenhet nämligen. Möjligen har fler modeller det?

Med kondensorapparat behövs också två kondensorer som man får byta mellan 24x36 och mellanformat förutom negativiläggen. Med VC/färghuvud slipper du byta blandboxhuvudet. Det används till båda, bara någon spak el dyl för att skifta format. Så funkar färghuvudet till exempelvis Durst M605.

Du behöver egentligen inte byta kondonsor när du ändrar format.
Jag brukar köra med mellanformatskondonsor även till småbild, då blir ljusbilden jämnare, ända ut i kanten.

Att man vill byta beror på att man kan få ett mer samlat ljus till det lilla småbildsformatet, då blir ljuset starkare och man får kortare exponeringstid.

Men för mig har det aldrig varit intressant.

mipert skrev:
Att man vill byta beror på att man kan få ett mer samlat ljus till det lilla småbildsformatet, då blir ljuset starkare och man får kortare exponeringstid.

Kan vara en fördel eftersom alltför långa exponeringstider tenderar att ge bilderna ett grövre korn. Och har man dessutom en lite billigare först.optik, som kräver nedbländning till 8-11 för att ge hörn/kantskärpa, eller kör glaslöst, vilket kräver nedbländning till minst 8 för att få full skärpa i hela bilden, är kondensorbyte kanske att föredra? Finns också apparater som inte pallar mer än 75W lampa.

ANNONS
Götaplatsens Foto