Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast obejktiv till Canon 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår dig mycket väl. När jag började som pressfotograf för läääänge sedan utrustades jag med 2 Nikonhus plus 4 objektiv.

Det ena satt det stadig en 35/2 på och det andra en 85/1.8 på. Ena huset var laddad med Tri-X 400 Asa o det andra med samma film men pressad till 1600 Asa (iso är samma benämning ju).

Sedan skiftade man optiker mellan husen. Hade oxå 180/2.8 o 24/2.8

Slutligen delade vi 3 fotografer på ett 300/2.8.

Vad jag vill säga: nästan 90% av alla hundratusentals allmänbilder som jag tog under 6 år kördes på 35:an. Jag lärde mig att se som en 35:a. Självklart blev det annorlunda när det gällde action/sportbilder (använder numera nästan uteslutande en EF 70-200/2.8 L IS usm för det)

Men jag lärde om när zoomarna blev bättre. Men jag blir lika förvånad varje gång jag upptäcker att min EF 24-70/2.8 L usm förbluffande många gånger när jag läser EXIF-data på bilderna stått i eller nära 35mm-läge.

Bara en långrandig förklaring att jag förstår din förkärlek för brännviden. Den är fruktansvärt användbar, men för mig endast på ett kamerahus med sensor motsvarande 24x36, dvs FF.

Hälsn/LA

ANNONS
Götaplatsens Foto