Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fast obejktiv till Canon 350D?
- Trådstartare Sara_Anna
- Start datum
andgi
Aktiv medlem
Sara_Anna skrev:
Tänkte köpa ett fast objektiv till min 350D, ska användas till porträtt och vara ljustålig. Vad rekommenderar ni?
Det är nästan omöjligt att inte bli nöjd med Canon EF 50mm f/1.8 II: billigt, relativt ljusstarkt och riktigt skarpt när det är nedbländat något halvsteg. Det är svårt att få mer för ca 1200:-.
Canon EF 50mm f/1.4 USM har bättre byggkvalité och snyggare oskärpa utanför skärpedjupet, men kostar också 3 gånger mer.
/Anders
Slowfinger
Aktiv medlem
Det är nog ett undantagsfall.
Annars är 85/1.8 ett grymt porträttobjektiv!
Annars är 85/1.8 ett grymt porträttobjektiv!
bruset
Aktiv medlem
Enligt många ska 50/1.8 vara ett bra objektiv vad gäller skärpa, och har fördelen av att vara billigt. Annars kan jag av egen erfarenhet liksom Bo rekommendera 85/1.8, om du kollar i recensioner här på FS så har 85:an fått högst betyg i relation till antalet recensioner (i allafall sist jag kollade). Helt klart det bästa objektiv som jag testat. Finns egentligen ingenting att klaga på, vilket jag inte kan säga om något annat objektiv jag provat. Autofokusen hittar alltid rätt och är supersnabb, bokeh:n är också otroligt vacker, sen tål objektivet en hel del stryk och har en behaglig tyngd.
Rekommenderas varmt.
Väldigt mycket objektiv för de 3500 kronorna som det kostar nypris.
Mvh
David
Rekommenderas varmt.
Väldigt mycket objektiv för de 3500 kronorna som det kostar nypris.
Mvh
David
andgi
Aktiv medlem
marooned skrev:
1200kr är för mucket för det där objektivet. Mitt exemplar var oanvändbart på f1.8, skärpan hamnade alltid fel, egentligen fanns ingen skärpa innan jag bländade ner till 2.4
Mitt exemplar har fungerat oklanderligt i över 3 år trots att jag använt det mycket och inte varit speciellt snäll mot det. Det är skarpt åtminstone från bländare 2.0 (hittade ingen 1.8 bild tagen med 30D i mitt arkiv).
/Anders
andgi
Aktiv medlem
Sara_Anna skrev:
Hittar bara 50/1,8 med filtergänga 52, jag har 58. Varför?
Ja, 50/1.8 har 52 millimeters filtergänga, men det är bara ett bekymmer om du har filter till din nuvarande glugg som du också vill använda på 50:an och (i såfall finns det stepup-ringar att köpa). Jag använder inget filter på min 50:a längre för motljusegenskaperna blev sämre med det UV-filtret jag hade och sen sitter frontlinsen ganska väl skyddad ändå (och dessutom så är gluggen såpass billig så det vore ingen katastrof om jag skulle lyckas förstöra den).
/Anders
bruset
Aktiv medlem
andgi skrev:
Mitt exemplar har fungerat oklanderligt i över 3 år trots att jag använt det mycket och inte varit speciellt snäll mot det. Det är skarpt åtminstone från bländare 2.0 (hittade ingen 1.8 bild tagen med 30D i mitt arkiv).
/Anders
Jag tror Adam Elekes talar om Nikons 50/1.8 (eftersom han använder Nikon enligt sin presentation här på FS)
Känner inte till Nikons gluggar, men många är i allafall mycket nöjda med det mesta, förutom byggkvalitén när det gäller Canons 50/1.8. Canons 50/1.8 kostar nytt ca. 900 spänn. Ingen större vits med att köpa det begagnat, då jag inte sett någon privatperson sälja det för under 700.
Mvh
David
l-malmqvist
Aktiv medlem
Zoso skrev:
För porträtt hade jag utan tvekan valt EF 85/f1.8 som är betydligt bättre och lämpligare för det jobbet.
kent.
Jag är toknöjd med mitt 85 f1.8, enda nackdelarna med det är lila kanter och interna reflektioner i vissa lägen. Välbyggt, snabbt, relativt litet och ger superkvalitet.
Vill du ha max ljusstyrka för få kronor är 50 f1.8 svårt att slå.
Tänk även på att du inte _måste_ använda en viss brännvidd för porträtt.
marooned
Aktiv medlem
David Appelgren skrev:
Jag tror Adam Elekes talar om Nikons 50/1.8 (eftersom han använder Nikon enligt sin presentation här på FS)
Känner inte till Nikons gluggar, men många är i allafall mycket nöjda med det mesta, förutom byggkvalitén när det gäller Canons 50/1.8. Canons 50/1.8 kostar nytt ca. 900 spänn. Ingen större vits med att köpa det begagnat, då jag inte sett någon privatperson sälja det för under 700.
Mvh
David
Nej, jag talar om Canon EF50/1.8 mkII. Köpte objektivet för 65$ på BH photo och det fanns ingen skärpa under f2.2, alltså inte bara felfokus utan obefintlig fokus. Jag sålde objektivet för 500kr, men köparen fick testfota och godkände prestandan.
Niels Jörgensen
Aktiv medlem
Alla jag känner som använder 50/1.8 mkII är jättenöjda. Min egen är också skarp och är väl mitt mest använda objektiv. Kostade en 1000-lap.
Desutom lämpar det sig fint till porträtt, men kanske mest på APC-S sensore, där ju 1.6 cropfaktoren ger den en bildvinkel snarlik 85 mm. Perfekt för en 350D alltså.
Desutom lämpar det sig fint till porträtt, men kanske mest på APC-S sensore, där ju 1.6 cropfaktoren ger den en bildvinkel snarlik 85 mm. Perfekt för en 350D alltså.
LasseL
Aktiv medlem
...dock. Vad det gäller 85/1.8 är detta ju med den skenbara brännviddsförlängningen ett 136 mm objektiv. Kanske lite trist med tanke på att det är ett fast objektiv. Fördelen är ju iof att du får lite avstånd från modellen. Dock, min gissning är att 50/1,4 är det som ger mest "bang for the buck" hur man än vrider och vänder på saken faktiskt.
Är ekonomin ett hinder för detta objektivet är 50/1,8 ett riktigt bra objektiv det också...
/L
Är ekonomin ett hinder för detta objektivet är 50/1,8 ett riktigt bra objektiv det också...
/L
Photocon
Aktiv medlem
Vill också instämma i hyllningskören till EF 50/1.8 II. Hade tidigare 50/1.4 usm och märker ingen optisk skillnad värd att nämna. Sålde 50/1.4:an då den blev liggande o skaffade ett 100mm/2.8 usm Macro istället.
Men sedan saknade jag 50:an o skaffade den lilla plastiga gluggen för 900 kr ny.
Den funkar ypperligt även på kameror med FF-sensor.
Utan tvekab: Mest skärpa för pengarna av alla objektiv jag testat. Och de är inte få!
Men sedan saknade jag 50:an o skaffade den lilla plastiga gluggen för 900 kr ny.
Den funkar ypperligt även på kameror med FF-sensor.
Utan tvekab: Mest skärpa för pengarna av alla objektiv jag testat. Och de är inte få!
fhe
Aktiv medlem
Jag gillar mitt 50/1.8 mkI skarpt men jag tror faktiskt att jag använder min 35/2 betydligt oftare just för att 35mm blir lite mer lagom med 1.6x.Photocon skrev:
Vill också instämma i hyllningskören till EF 50/1.8 II.
Något dyrare men i övrigt (enligt min mening) likvärdigt när det gäller skärpa, oljud och annat som är karakteristiskt för Canons 50mm-glugg
Photocon
Aktiv medlem
fhe skrev:
Jag gillar mitt 50/1.8 mkI skarpt men jag tror faktiskt att jag använder min 35/2 betydligt oftare just för att 35mm blir lite mer lagom med 1.6x.
Något dyrare men i övrigt (enligt min mening) likvärdigt när det gäller skärpa, oljud och annat som är karakteristiskt för Canons 50mm-glugg![]()
Kan jag förstå om du har cropfaktor 1.6 i din kamera, men jag kör mycket med 5 D som ju har FF-sensor.
Annars är 35 mm med hög ljusstyrka mycket attraktivt även på en FF-kamera. Skulle gärna vilja ha ett 35/1.4 L usm (men det kostar s a s inte bara skjortan utan ett antal kompletta garderober). Jag använder mest 24-70/2.8 L usm både på 5D o kameror med cropfaktor 1,3 o 1,6.
MVH/LA
fhe
Aktiv medlem
Faktum är att jag nog använder den oftare än 50mm-gluggen även på de hus som inte har någon cropfaktor att blanda in. Antagligen för att den är tillräckligt bra (imho minst lika bra) och jag hellre är för vidvinklig och går ett par steg närmare än tvärt om.Photocon skrev:
Kan jag förstå om du har cropfaktor 1.6 i din kamera
En 50/1.8 är dock enormt mycket mer prisvärd (halva priset) och om det inte vore för att jag upplevde den som något för lång för de saker jag oftast fotade med fasta gluggar hade jag nog inte skaffat 35/2 utan klarat mig bra med 50/1.8.
Senast ändrad: