Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast objektiv runt 28mm

Produkter
(logga in för att koppla)

psandelin

Avslutat medlemskap
Zoomobjektiv i all ära, men jag känner att man blir lite lat av att bara använda det.
Man kan förvisso sätta zoomen på 28mm och sen gå loss. Men det funkar inte alltid det =)

Så jag har funderingar på att köpa ett fast 24mm eller däromkring för att använda som rent gatufotograferingsobjektiv.
Jag var och kollade på både ett Canon 24mm f/2.8 och ett Canon 28mm f/1.8 USM idag och båda kändes riktigt bra. Men jag testfotade aldrig med de.

Någon som har några funderingar ang. de objektiven eller något annat objektiv som är bra för det ändamålet?

Enda kravet jag har är egentligen att det skall vara litet och kunna fokusera snabbt. Sen om det är ljusstarkt så är det ju inget minus.

24 1,4 L är det allra bästa, men smakar det så kostar det...

Annars så tycker jag att 28 1,8 verkar vara det som är mest välbyggt och har samma fokusmotor som 50 1.4 vilken är bättre än de som sitter i 50 1,8 24 2,8 etc...

Det enda är väl att 28 inte känns lika vidvinkligt som 24....

/M

Sigma 30/1,4 har ett riktigt bra pris med tanke på att det är ett 1,4. Ska se om någon fotoaffär i Malmö har den hemma så man kan testa.

Gunte,
Tack för tipset. Ska kolla på det.

En sak som kändes konstigt var att när jag bytade från 24:an till 28:an så kändes det som det var hyfsat stor skillnad. Vilket känns lite konstigt, det är ju bara 4mm.

När jag kom hem så testade med zoomen och jämförde 24 och 28. Inte så stor skillnad så som det kändes i affären.

Något som jag glömde nämna innan var att det skall sitta på en 1,6 crop body.

Mattias Leppäniemi skrev:
24 1,4 L är det allra bästa, men smakar det så kostar det...

Annars så tycker jag att 28 1,8 verkar vara det som är mest välbyggt och har samma fokusmotor som 50 1.4 vilken är bättre än de som sitter i 50 1,8 24 2,8 etc...

Det enda är väl att 28 inte känns lika vidvinkligt som 24....

/M

28/1.8 har inte samma fokusmotor som 50/1.4. 50/1.4 har en micro-usm motor, medan 28/1.8 har en "äkta" ringformad usm.

Har inte sett några tester där 24/1.4 piskar canons billigare fasta när det gäller skärpan, så att det är det bästa alla kategorier är nog tveksamt.

Skall det användas på en 1.6 eller ff för det första?

Äldre Sigma 24/2.8 fungerar såvitt jag vet inte på digitala systemkameror. Kolla noga om du ska köpa ett sånt.

Mattias Leppäniemi skrev:
Annars så tycker jag att 28 1,8 verkar vara det som är mest välbyggt och har samma fokusmotor som 50 1.4
Lite fel blev det nog, 28 1.8 har en riktig ringformad USM som är snabb och säker. 50 1.4 har fuskt USM (Micro USM) som i pricip är en tyst version av den enklare DC motorn, autofokus är i jämförelse klart långsammare och inte lika säker med motivföljande autofokus. (Har bägge.)

Bägge objektiven håller hög optisk kvalite, även om det finns dem som tycker 28 2.8 ger bättre bildkvalitet.

För gatufoto skulle jag egentligen föredra 24 mm framför 28 mm på APS-C (1.6x), men det är en smaksak.

/Daniel

Jag har testat mig igenom en hel del objektiv för att hitta de verktyg som passar mina behov.

Har du fullformat så ska du försöka få tag på ett Carl Zeiss 28/2.8, det tecknar skarpt från mitt till kant och har bättre låg- och högdagerteckning än Canons motsvarigheter samt en byggkvalitet som är i en helt annan klass än Canons (även L), den enda smolken i glädjebägaren är att du får ställa skärpa och bländare manuellt, men med en 28'a så går det bra att använda sig av hyperfokal så då är dessa "brister" ingen större förlust.

Har du 1.6 crop så är Canons 24/2.8 och 28/2.8 mycket bra och prisbilliga köp, då du bara använder dig av det gottaste i objektivets mitt, på fullformat tappar tyvärr alla Canons vidvinklar skärpa i kanterna.

Sigmas 24/2.8 funkade t.o.m. 10D & 300D men det fungerar tyvärr inte på nyare Canon, det har bra skärpa men vinjetterar alldeles för mycket även på kameror med 1,6 crop.

Chasid skrev:
Jag har testat mig igenom en hel del objektiv för att hitta de verktyg som passar mina behov.

Har du fullformat så ska du försöka få tag på ett Carl Zeiss 28/2.8, det tecknar skarpt från mitt till kant och har bättre låg- och högdagerteckning än Canons motsvarigheter samt en byggkvalitet som är i en helt annan klass än Canons (även L), den enda smolken i glädjebägaren är att du får ställa skärpa och bländare manuellt, men med en 28'a så går det bra att använda sig av hyperfokal så då är dessa "brister" ingen större förlust.

Har du 1.6 crop så är Canons 24/2.8 och 28/2.8 mycket bra och prisbilliga köp, då du bara använder dig av det gottaste i objektivets mitt, på fullformat tappar tyvärr alla Canons vidvinklar skärpa i kanterna.

Sigmas 24/2.8 funkade t.o.m. 10D & 300D men det fungerar tyvärr inte på nyare Canon, det har bra skärpa men vinjetterar alldeles för mycket även på kameror med 1,6 crop.

Vilken typ av adapter behvöer man till Zeiss på en canon? Har du nån länk vore det ju mumma :)...

Chasid skrev:
På den här sidan finns mycket matnyttig information om hur man använder Carl Zeiss optik på Canon EOS med adapter:
http://www.outbackphoto.com/the_bag/paul_lens_adapters/essay.html

//Chasid

Tackar! Det verkar helt klart vara värt att testa en Zeiss 28 på min 5d. Om jag förstod rätt skall det ju fungera med Av-mode. Då fungerar alltså den automatiska ljusmätningen?

Exempel: Ställer in f4 på objektivet och f4 i Av-mode på kameran, så fungerar ljusmätningen som vanligt på kameran? Har jag fattat rätt då?

mange78 skrev:
Tackar! Det verkar helt klart vara värt att testa en Zeiss 28 på min 5d. Om jag förstod rätt skall det ju fungera med Av-mode. Då fungerar alltså den automatiska ljusmätningen?

Exempel: Ställer in f4 på objektivet och f4 i Av-mode på kameran, så fungerar ljusmätningen som vanligt på kameran? Har jag fattat rätt då?

Det stämmer, men man får exponeringskomponera cirka -1 steg för att få rätt exponering. Men det finns en liten risk att inte CZ 28/2.8 MM fungerar på en 5D du kan läsa mer om det på den här sidan:
http://www.cameraquest.com/frames/4saleReos.htm

Vad skulle ett sådant kalas kosta? CZ 28 2.8 med adapter.

Funderar lite själv på 24 1.4 på min 400D för b la krogfoto. Autofokus hastigheten å träffsäkerheten är väldigt viktig, samt att den ger bra resultat på bländare 1.4 alternativt 1.8. Någon som har erfarenhet av det?

Får bara upp en massa text på testfoton från photozone.de när jag väljer bilder från EF 24 1.4.

ANNONS
Götaplatsens Foto