Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast och dammfri ! Digital

Produkter
(logga in för att koppla)

Livephoto

Aktiv medlem
Fast och dammfri!!!!!
Olympus har valt fast optik därför att de menar att vanliga systemkameraobjektiv inte har tillräcklig upplösning och att fast optik tar bort problemet med att damm når bildsensorn.

Finns nån som kan komma med lite mer info om detta ?

Hälsningar !!

Olympus har rätt men dom slutade att tillverka systemkameror för många år sedan. Långt innan det fanns digitala systemkameror.
Självklart kan det komma in damm i digitala SLR precis som på vanliga men som sagt ... det är ju knappast därför Olypus ej har några.

;-)

Eftersom jag fortfarande är kvar i den analoga åldern så har jag svårt att begripa hur dammet kommer på bildsensorn.. jag troode att speglen sitter framför?!?! ;)

Hmm att systemkameraobjektiv inte skulle ha tillräcklig upplösning? Jaha.. och det har olympus fasta då eller?

Jeppe skrev:
Eftersom jag fortfarande är kvar i den analoga åldern så har jag svårt att begripa hur dammet kommer på bildsensorn.. jag troode att speglen sitter framför?!?! ;)
När det väl har kommit in i huset så slutar det ju inte att röra på sig. Och spegeln fälls ju trots allt upp när man exponerar så då finns det gott om möjligheter för dammet att röra sig.

FILMYTA eller FILMJÖLK ?

Jeppe !

Hur kommer det in damm i din kamera ? Det är på samma sätt i en digital. En spegel som fladdrar,en slutare och längst in en högkänslig CMOS, som är motsvarigheten till filmyta.
CMOS´n kan ju bli täckt med damm och då blir det damm framför pixlarna och detta dammet syns som vitt på bilden.

Patrik,Canon

Jaja.. jag ska sluta vara ironisk nu... :)

Man kan ju köpa sig ett EF 35-350/3.5-5.6L så behöver man inte montera av det ;)

Objektiv är ofta som pumpar som pumpar runt dammig luft genom lufthål i både objektiv och ibland in i kamerahuset. Det ska sitta filter i lufthålen, men jag vet inte riktigt hur bra de är på billiga gluggar.
När man plåtar fladdrar spegeln till och varenda dammkorn som finns framför slutaren virvlar runt, typ...

ANNONS
Götaplatsens Foto