Annons

Fastighetsfotografering, vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helgstrand

Medlem
Hej, vad skulle ni rekommendera för objektiv till att fotografera lägenheter med? Ska eventuellt fotografera till en fastighetsbyrå och undrar vilket/vilka objektiv som är bra att använda.

Jag har en Canon 7D och en begränsad budget på ca 4000kr.
 
Tja, för dom pengarna får du inget nytt.. Men ett begagnat 'Tokina AT-X 12-24/4 DX' kan du nog hitta inom den budgeten. Du bör i alla fall ha en glugg som ligger runt 10-12mm (motsv. 20mm på FF)
 
Okej, ska försöka att leta efter ett sådant objektiv.

Jag har tittat på ett Samyang MF 14/2,8. Skulle det kunna bli bra om man fotograferade med det?
 
Har ingen erfarenhet av det objektivet. Det viktigaste är att det är raktecknande i kanterna. Det är bättre att spara lite längre och köpa ett bra objektiv än att kompromissa. Har hört mycket gott om Canons EF-S 10-22/3,5-4,5 USM. Samma sak om Sigmas EX 10-20/3,5 DC. Har dock inte testat dom själv.
 
Sigma 10-20 är perfekt för den sortens uppdrag och är mycket prisvärt. Jag har fotograferat ca 1000 bostäder med ett sådant (på en Nikon D300).
www.lumorfoto.com/bostad/
Man måste ha en zoom. Ett fast objektiv skulle vara alldeles för begränsande och även om man bör hålla sig från de mest vidvinkliga brännvidderna så länge det bara går kommer du att ha nytta av dem när du fotar små badrum och andra trånga utrymmen.
 
Även Sigmas 8-16 tycker jag funkar bra. Presterade över förväntningarna när jag använde det första gången, och faktiskt oväntat raktecknande.
 
Jag täkte först köpa en sigma 10-20 men det verkar som att många är missnöjda med den. Jag skaffade en tokina 11-16 och det är riktigt bra. raktecknande i kanterna och ge riktigt skarpa bilder.
 
ANNONS