Annons

Fattar inte riktigt..

Produkter
(logga in för att koppla)

staffanjonsson

Aktiv medlem
Tjaa, Har en liten fråga. Satt och läste om EF-S anslutningar osv men förstår inte riktigt, Vad är skillnaden mellan efs som eos 20d:n har och den "anslutningen" eos 10d:n har? Fattar inte riktigt om objektiven som canon säljer idag som ska passa 20d, 300d, 350d, om dom passar på 10d också. Om ni förstår min fråga! Tack på förhand!

På EOS 300D, 350D, 20D och 30D kan man använda EF-S fattningen OCH EF fattningen. På övriga kamerorna kan du ENBART använda EF fattningen.

staffanjonsson skrev:
Tjaa, Har en liten fråga. Satt och läste om EF-S anslutningar osv men förstår inte riktigt, Vad är skillnaden mellan efs som eos 20d:n har och den "anslutningen" eos 10d:n har? Fattar inte riktigt om objektiven som canon säljer idag som ska passa 20d, 300d, 350d, om dom passar på 10d också. Om ni förstår min fråga! Tack på förhand!
Bajonetten är väl likadan, men bakre linsen på EF-S-objektiv sticker ut längre än på EF-objektiv, så på 10D går den emot spegeln.

EF-s "sticker in" längre i kameran. Med ett kamerahus som inte är anpassat kommer objektivet ta i innan man skjutit in det så långt att man kan vrida fast bajonetten. Jag vet att jag vid något tillfälle illustrerat skillnaden mellan EF och EF-s objektiv i en liknande tråd.

Det finn spersoner som modifierat EF-s optik så den passar på EOS 10D. Risken man tar är främst att spegeln slår i objektivet vilken troligen leder till en rätt saftig räkning och "kamerafrihet" några veckor.

Ber i förväg om ursäkt för trådkapningen, men då kanske jag kan skjuta in en fråga inom samma segment..

På EF-objektiv pratar man ju om "crop-faktorn" på 1,6 som ger en skenbar brännviddsförlängning... gäller det även på EF-S-objektiv eller är dom anpassade?
Jag menar om vi tar EF-S 17-85 som exempel. Är den verkliga brännvidden 17-85 eller behöver man fortfarande räkna med crop-faktorn?

/K =)

darwin skrev:
Ber i förväg om ursäkt för trådkapningen, men då kanske jag kan skjuta in en fråga inom samma segment..

På EF-objektiv pratar man ju om "crop-faktorn" på 1,6 som ger en skenbar brännviddsförlängning... gäller det även på EF-S-objektiv eller är dom anpassade?
Jag menar om vi tar EF-S 17-85 som exempel. Är den verkliga brännvidden 17-85 eller behöver man fortfarande räkna med crop-faktorn?

/K =)
Det är rätt brännvidd som står på., men du behöver inte räkna med någon cropfaktor, det förändrar inte objektivet ;)

darwin skrev:

Brännvidden är fortfarande 17-85 mm, men bildutsnittet motsvarar ett objektiv med 1,6 gånger längre brännvidd.

ANNONS
Götaplatsens Foto