Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel att lagra bilderna uppskärpta?

Produkter
(logga in för att koppla)

maxim

Aktiv medlem
God kväll. Jag har fått för mig att man skärper upp bilderna bara precis innan man använder dem. (Skriver ut, eller publicerar på internet t.ex.) Är det fel att lägga på skärpa på direkten? Varför?

Jag har mina bilder i råformat. Fast jag vill gärna pyssla lite i photoshop och spara som en TIFF också. (uppskärpt?)

/ Maxim

Ja det är väl bara att göra det? jag ser ingen anledning till varför du inte skulle kunna skärpa och spara som tiff direkt? det är ju inte så att den tappar skärpa med tiden =).

Möjligtvis har ditt sätt att se på bilden förändrats den dagen du skall använda dig av den skärpta tiffen fast då har du ju raw-filen kvar. Easy Peasy Japaneesy...

Det finns två huvudskäl till att inte lägga på skärpa förrän du vet hur bilden skall användas.

För det första bör skärpningen avpassas till ändamålet, du skärper bilder för utskrift och webb olika mycket.

För det andra kommer den skärpa du har lagt på gå förlorad så fort som du ändrar bildens storlek, och bilden behöver därför ändå skärpas på nytt.

/Daniel

Går skärpan förlorad när man ändrar bildens storlek??

Menar du förstora eller förminska?

Är det fel att skärpa upp bilden mer om man beöver det?

Jag skärper bilden så att jag tycker det ser lagom och snyggt ut. Hur vet man hur mycket man skärper för utskrift/webb??

maxim skrev:

Menar du förstora eller förminska?

Är det fel att skärpa upp bilden mer om man beöver det?

Jag skärper bilden så att jag tycker det ser lagom och snyggt ut. Hur vet man hur mycket man skärper för utskrift/webb??

Svar Ja, skärpan gäller bara den skärpta bildens aktuella storlek, om du förändar bildstorleken åt någotdera håll kommer skärpen att gå förlorad precis som Daniel säger.

Skärper du bilden så pass mycket/lite så att du är nöjd så är väl allt ok antar jag. Allt handlar om tycke och smak... Vad är rätt och fel när der handlar om bilder och dess betraktare?

Det du gillar kanske inte din granne tycker om och vice versa...

Vad hindrar att man änrar till önskad storlek... skärpan går förlorad... och så skärper man upp bilden på nytt?

maxim skrev:
Vad hindrar att man änrar till önskad storlek... skärpan går förlorad... och så skärper man upp bilden på nytt?
Det inför onödiga skärpningsartefakter i bilden. Det hela är lite som att spara bilden flera gånger i JPEG under redigeringen istället för att hålla bilden i ett förlustlöst format som TIFF eller PSD ända till slutet och endast spara slutresultatet i JPEG.

maxim skrev:

Inget.

Och att säga att skärpan går förlorad vid storleksändring är väl att generalisera.
Mycket beroende på hur mycket man ändrar storlek (interpolerar).

dano skrev:
Det finns två huvudskäl till att inte lägga på skärpa förrän du vet hur bilden skall användas.

För det första bör skärpningen avpassas till ändamålet, du skärper bilder för utskrift och webb olika mycket.

För det andra kommer den skärpa du har lagt på gå förlorad så fort som du ändrar bildens storlek, och bilden behöver därför ändå skärpas på nytt.

/Daniel

Håller med dig Daniel.
Det ger onödigt mycket arbete som kanske ändå får göras om senare.

maxim skrev:

Ett exempel, hoppas det framgår trots den lilla filstorleken. Bilden skärpt och ser ok ut före nedskalning. Denna bild nedskalad och sparad utan efterskärpning

Bilagor

• oskarpt.jpg
    oskarpt.jpg
    43.9 KB · Visningar: 529
Med efterskärpning, intressant att se hur även färgåtergivningen förändras. USM, 75/0,8/2 var inställningarna.

Bilagor

• skarpt.jpg
    skarpt.jpg
    47.6 KB · Visningar: 509
Senast ändrad:
Det bästa är alltså inte skärpa upp TIFF-bilden förren man skall använda den.

Då är bara problemet att jag vill kunna se bilderna i sin färdigredigerade form och visa dem för mamma och pappa och mormor och morfar och ja, du fattar. Då vill jag att bilden skall vara uppskärpt! Skall jag skapa en liten JPEG endast för datorbruk då kanske?

(mycket problem man kan ha,........)

maxim skrev:
Det bästa är alltså inte skärpa upp TIFF-bilden förren man skall använda den.

Då är bara problemet att jag vill kunna se bilderna i sin färdigredigerade form och visa dem för mamma och pappa och mormor och morfar och ja, du fattar. Då vill jag att bilden skall vara uppskärpt! Skall jag skapa en liten JPEG endast för datorbruk då kanske?

(mycket problem man kan ha,........)

Jag har lite av samma problem, ibland visar jag bilder ur datorn till släkt och bekanta. Inte roligt att då bläddra bland femtioelvatusen rawbilder. Fär jag bara tid och inspiration, kommer jag att skapa en mapp speciellt avsedd för bildvisning.

Dit kommer jag att spara uppskärpta jpg-bilder av alla de bilder jag bedömmer kan vara intressanta att visa upp i något sammanhang. Sparandet till denna mapp har jag tänkt att jag ska göra per automatik alltid när jag jobbar med en bild som även kan intressera "hemmapubliken", annars blir det aldrig gjort.

Jag tyckte att jag fick mängder med riktgit grymma tips i den här tråden, så jag hänvisar till de svaren jag fick där: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=54866

Nu ser jag till att RAW-bilden framkallas helt utan skärpning, och lägger direkt på den uppskärpningen som pratas om i andra tråden där man skärper via en konturmask. Gör underverk för bilderna. Efter det behandlar jag dom som jag vill...pillar med kontraster och allt sånt jag önskar. När jag är klar sparas den som en TIF. Sedan minskar jag bilden till önskad upplösning...antingen min skärms upplösning för visning, eller lite lägre..kanske 900 pixlar bred för att slänga upp på fotosidan. Efter den minskningen skärper jag upp igen, ofta bara med Smart Sharpen, som jag tycker fixar efterskärpningen helt utmärkt på de flesta bilderna. Bara om den krånglar kör jag USM. Första skärpningen med konturmask sker ju dock med USM (250/0.3/0).

Och vill jag få bättrade färger och kontraster...ta bort lite av den allt för vanliga "grå hinnan", med hjälp av USM, kör jag USM med inställningarna 15%, 250 pixels och 0 i threshold..

ANNONS
Götaplatsens Foto