Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel batterier? - Sigma EF-500 DG Super

Produkter
(logga in för att koppla)

fsgreger

Medlem
Hej,

Jag har haft lite problem med denna blixt, det har visat sig på följande sätt.
-Den laddar asdåligt och jag undrar om det inte beror på min vana att bara köpa duracell-batterier.
Erfarenheter av detta? Finns det någon powerpack som jag kan skaffa mig för att minska detta problem?

Vidare måste jag nästan alltid underexponera denna blixt med 1 - 1½ steg för att det ska bli bra. (det är väl iofs inte så jobbigt.)

Du halverar med största sannolikhet uppladdningstiden med laddningsbara batterier.
min 550EX gick från ca 12 sek till strax under 6 sek när jag bytte till NiMH-batterier.

/PG

De e lugnt! Finns många hyffsat billiga på clas ohlsson som jag hört ska vara helt ok.
Jag skulle nog välja en snabbladdare med 4 batterier för 298 eller 398 kr (art nr 32-8506 eller 32-9037) då kan du dessutom ladda dessa i bilen/båten.
Lycka till!

/PG

....+ att batterierna räcker mycket längre... Köp batterier med minst 2300mah. Du sparar snabbt in det på att slippa köpa massa batterier.

Ett tips är att köpa dubbla uppsättningar om du ska blixtra mycket. jag har alltid en uppsättning som sitter i laddaren. När jag kommer hem och ahr använt blixten så byter jag alltid batterierna så det hela tiden sitter helt förska i blixten.

Färska batterier = snabb uppladdningstid.

Har du omnibounce till blixten? Det skulle jag rekommendera för att undvika platta bilder i viss mån.

Mvh //Peter

eh... jo jag har en omni... typ.
jag har klipp ut en bit plastkasse.

Ska nog ta och "investera" i en riktig snart :-D

Tack för svaren, nu ska jag köpa en batteriladdare och batterier!
funderar också på batteripacket till 10d'n, måste det vara samma milliampere i de batterier som man sätter i?

ANNONS
Götaplatsens Foto