Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel färger efter export från Lightroom 2

Produkter
(logga in för att koppla)
Robert, att du inte ser någon skillnad mellan de olika programmen beror på att du inte har skapat någon kalibreringsprofil för din skärm.

För att det ska göra en märkbar skillnad krävs det att du har en profil som verkligen beskriver hur färgåtergivningen på din skärm är. Finns bara en lösning och det är en skärmkalibrator. Har du kommit så långt i ditt fotografi att du oroas över dessa skillnader, då behöver du en kalibrator. Och försök inte med något mjukvaruklydd, det fungerar helt enkelt inte.

Stefan

Nu vill jag verkligen få rätt på det här så jag är villig att prova allt. Hur kalibrerar man skärmen??? Jag ska leta på nätet men ni har säkert smarta tips också.

Men gör inte Adobe Gamma samma sak, om än inte lika bra och säkert? För jag har "kalibrerat" min skärm manuellt med Adobe Gamma.

Men gör inte Adobe Gamma samma sak, om än inte lika bra och säkert? För jag har "kalibrerat" min skärm manuellt med Adobe Gamma.

NEJ, nej, nej.

Adobe Gamma fungerade kanske någorlunda acceptabelt under tiden vi använde CRT-skärmar, men idag går det inte att använda sådana program. Varför fungerade det under CRT-tiden? För att då kunde man rätt enkelt räkna ut vilken fosforfärg som skärmen använde. På så sätt fick programmet en beskrivning av vad som var rött, grönt och blått. Idag, med platta skärmar, används så många olika paneltyper att det inte går att ha någon kontroll av vad som är skärmens grundfärger. Och det är ju vad en profil ska göra, alltså skapa en information om en skärms färgegenskaper.

Det är därför som Adobe avråder från att använda Adobe Gamma.

Stefan

Har nu beställt en Spyder 3 express från Scandinavianphoto.se Återkommer med info efter användandet av denna pryl. Tisdag kanske???

Har nu provat min nyinköpta Spyder 3. Vilken skillnad på färgerna!!! Rekommenderas!!! Tycker trots det att det fortfarande är färgskillnad mellan just LR och övriga program/webbläsare. Dock inte alls så mycket som innan så jag får väl försöka leva med det.

Har nu provat min nyinköpta Spyder 3. Vilken skillnad på färgerna!!! Rekommenderas!!! Tycker trots det att det fortfarande är färgskillnad mellan just LR och övriga program/webbläsare. Dock inte alls så mycket som innan så jag får väl försöka leva med det.

Kul att höra att det blev bra. Finns bara två situationer när det inte blir bättre med en skärmkalibrering. Det ena, skärmen är så dålig att den går inte att profilera på ett vettigt sätt. Det andra är att om du har en riktigt bra skärm är ibland den profil som fabriken har gjort tillräckligt bra för att inte skillnaderna ska bli så stora.

Men annars är en kalibrator något som rekommenderas.

Stefan

Kul att kalibreringen funkade.

Jag tycker dock att det är lite konstigt att du inte får överensstämmelse mellan LR och de andra programmen.

För mig blir det identiskt med LR för de program som hanterar färgprofiler, t ex Firefox och Windows Fotogalleri.

Däremot blir det mycket kraftig avvikelse på de program som inte hanterar profiler, t ex Internet Explorer, Windows mail mfl.

Kul att kalibreringen funkade.

Jag tycker dock att det är lite konstigt att du inte får överensstämmelse mellan LR och de andra programmen.

För mig blir det identiskt med LR för de program som hanterar färgprofiler, t ex Firefox och Windows Fotogalleri.

Däremot blir det mycket kraftig avvikelse på de program som inte hanterar profiler, t ex Internet Explorer, Windows mail mfl.

Jag har inte någon större avvikelse längre i något av programmen.

Om jag kollar i sepiabilder får jag största skillnaden med en kallare bild i LR. Firefox , Goggle Chrome och Windows fotogalleri får likadan bild med något varmare ton. Explorer och Picasa är varmast. Ingen är dock så dålig att man reagerar längre.

Störst skillnad efter kalibreringen är i färgfoto. Har inget blåstick och skrikiga färger längre.

Tackar ödmjukast för all hjälp till samtliga som engagerat sig. Har lärt mig mycket =)

Bara Firefox och Safari stöder olika färgrymder. Explorer, Chrome och Opera gör inte det. Lägger man bilderna på internet med tex Pro Photo RGB då är det en bra ide att anmärka med vilken webbläsare bilderna är bäst att se. Annars är bättre att konvertera till sRGB. Om man har en bild med Pro Photo RGB och använder Explorer så färgerna är helt förvrängda.

ANNONS
Götaplatsens Foto