Patrik, det är programvaran som visar dina bilder som är "boven" - inte exporten från LR.
På min huvuddator har jag två skärmar anslutna - båda är kalibrerade. Om jag öppna upp dina bilder "MC-Brud" och "Under mitt blad" i Firefox (där jag atkiverat färghanteringen) ser bilderna bra ut. Drar jag över webbläsarfönstret från huvudskärmen till min sekundära skärm så ser det fortfarande bra ut, inte exakt identiskt men näst intill.
Om jag däremot öppnar upp samma bilder i Internet Explorer - ja då får jag rätt hemska resultat. På min huvudskärm visas bilderna med kraftigt överdrivna färger. Drar jag över till min sekundära skärm så blir visningen fortfararnde dålig men inte identisk. Detta är logiskt, skärmarna är kalibrerade. Eftersom det är två helt olika skärmar så måste förstås profilerna justera olika mycket för dem. Eftersom Internet Explorer struntar i detta så blir resultatet olika och förfärligt.
Jag har också ytterligare en dator bredvid mig. Skärmen är enkel och okalibrerad och där har jag bara Interent Explorer. Det lustiga är att där blir visningen OK - detta eftersom skärmen INTE är kalibrerad. Visnignen är säkerligen inte korrekt men ändå någorlunda OK.
Vad är då slutsatsen? Tja, det är besvärligt, du kan aldrig veta hur det blir för mottagaren! Om du själv har en kalibrerad skärm - använd program som stödjer profiler, t ex Firefox. Om du använder IE så kommer det att se illa ut.
Eftersom de flesta användare inte är foto-nördar så kör de med okalibrerade skärmar. De kommer aldrig att se helt "rätt" färger men heller aldrig totalt galet som det blir med en profilerad skärm och ett program som inte respekterar profilen.
Detta är i alla fall de slutsatser jag dragit - säkert kan någon mer kunnig korrigera och komplettera men bottom line - det är inte LR det är fel på.