Annons

Fel färger efter export från Lightroom 2

Produkter
(logga in för att koppla)

PaRon

Medlem
Jag har fått chansen att prova Lightroom 2 och tycker det är ett kanonprogram. Har ett problem dock. När jag exporterar bilderna för att sätta ut dem på fotosidan blir färgerna kalla och "stickiga". En sepia tonad bild blir bara sv/v. Skillnaden är så stor att jag inte tycker bilden är den samma längre. Kvittar om det är Raw eller jpg. Vad finns att göra? Hoppas på tips som löser problemet eftersom jag gärna vill fortsätta använda programmet.

Problem av denna typ brukar ha med färgrymder att göra.

Vilken färgrymd exporterar du till från LR? sRGB? AdobeRGB?

Läser de andra programmen du tittar på bilden med in färgprofilen?

Grundtipset vid webpublicering brukar ju vara att använda sRGB för att så många som möjligt ska se bilderna så lika som möjligt.

Jag har haft inställningen på sRGB men även provat andra inställningar. Jag ser bilden likadant i Windows fotogalleri som i Lightroom. Öppnar jag den i Picasa eller för över den här på fotosidan får den fel färger. Det är i just de applikationerna som jag vill använda mina bilder. Vad göra?

Vilken webbläsare använder du?

LR och Windows fotogalleri stödjer skärmprofiler. Det gör däremot inte Internet Explorer.

Jag kollade som hastigast (mycket hastigt) några av dina bilder här på fs och såg inget konstigt i dem.

Jag använder Explorer. De senaste jag satt in (MC-brud och Under mitt blad) är de som jag exporterat från LR. På min skärm har de inte samma färger i LR som på fotosidan. Betyder inte att de är dåliga, men de är inte som jag ville ha dem. Man drar ofta lite i reglagen för att ljusa upp eller så...Provade göra en sepiabild men den gick över i sv/v och då faller ju hela bilden.

Har kämpat med detta en längre tid och får inge ordning på det hela. Problemet gäller både från LR och spara som JPG i PS. Bilderna ökar i färgmättnad och kontraster när de kommer till Explorer. Speciellt bå färger är svårhanterade. Bifogar ett ex med samma bild öppnade i tre olika program.
Även LR3 har liknande problem men jag tycker nog att det är lite mindre utslag. Jag ska följa den här tråden för att se om det dyker upp en lösning.
mvh/Erland

Bilagor

• Color diff.jpg
    Color diff.jpg
    15.9 KB · Visningar: 422
Patrik, det är programvaran som visar dina bilder som är "boven" - inte exporten från LR.

På min huvuddator har jag två skärmar anslutna - båda är kalibrerade. Om jag öppna upp dina bilder "MC-Brud" och "Under mitt blad" i Firefox (där jag atkiverat färghanteringen) ser bilderna bra ut. Drar jag över webbläsarfönstret från huvudskärmen till min sekundära skärm så ser det fortfarande bra ut, inte exakt identiskt men näst intill.

Om jag däremot öppnar upp samma bilder i Internet Explorer - ja då får jag rätt hemska resultat. På min huvudskärm visas bilderna med kraftigt överdrivna färger. Drar jag över till min sekundära skärm så blir visningen fortfararnde dålig men inte identisk. Detta är logiskt, skärmarna är kalibrerade. Eftersom det är två helt olika skärmar så måste förstås profilerna justera olika mycket för dem. Eftersom Internet Explorer struntar i detta så blir resultatet olika och förfärligt.

Jag har också ytterligare en dator bredvid mig. Skärmen är enkel och okalibrerad och där har jag bara Interent Explorer. Det lustiga är att där blir visningen OK - detta eftersom skärmen INTE är kalibrerad. Visnignen är säkerligen inte korrekt men ändå någorlunda OK.

Vad är då slutsatsen? Tja, det är besvärligt, du kan aldrig veta hur det blir för mottagaren! Om du själv har en kalibrerad skärm - använd program som stödjer profiler, t ex Firefox. Om du använder IE så kommer det att se illa ut.

Eftersom de flesta användare inte är foto-nördar så kör de med okalibrerade skärmar. De kommer aldrig att se helt "rätt" färger men heller aldrig totalt galet som det blir med en profilerad skärm och ett program som inte respekterar profilen.

Detta är i alla fall de slutsatser jag dragit - säkert kan någon mer kunnig korrigera och komplettera men bottom line - det är inte LR det är fel på.

Patrik, det är programvaran som visar dina bilder som är "boven" - inte exporten från LR.

På min huvuddator har jag två skärmar anslutna - båda är kalibrerade. Om jag öppna upp dina bilder "MC-Brud" och "Under mitt blad" i Firefox (där jag atkiverat färghanteringen) ser bilderna bra ut. Drar jag över webbläsarfönstret från huvudskärmen till min sekundära skärm så ser det fortfarande bra ut, inte exakt identiskt men näst intill.

Om jag däremot öppnar upp samma bilder i Internet Explorer - ja då får jag rätt hemska resultat. På min huvudskärm visas bilderna med kraftigt överdrivna färger. Drar jag över till min sekundära skärm så blir visningen fortfararnde dålig men inte identisk. Detta är logiskt, skärmarna är kalibrerade. Eftersom det är två helt olika skärmar så måste förstås profilerna justera olika mycket för dem. Eftersom Internet Explorer struntar i detta så blir resultatet olika och förfärligt.

Jag har också ytterligare en dator bredvid mig. Skärmen är enkel och okalibrerad och där har jag bara Interent Explorer. Det lustiga är att där blir visningen OK - detta eftersom skärmen INTE är kalibrerad. Visnignen är säkerligen inte korrekt men ändå någorlunda OK.

Vad är då slutsatsen? Tja, det är besvärligt, du kan aldrig veta hur det blir för mottagaren! Om du själv har en kalibrerad skärm - använd program som stödjer profiler, t ex Firefox. Om du använder IE så kommer det att se illa ut.

Eftersom de flesta användare inte är foto-nördar så kör de med okalibrerade skärmar. De kommer aldrig att se helt "rätt" färger men heller aldrig totalt galet som det blir med en profilerad skärm och ett program som inte respekterar profilen.

Detta är i alla fall de slutsatser jag dragit - säkert kan någon mer kunnig korrigera och komplettera men bottom line - det är inte LR det är fel på.

Hmmm...Om jag förstår dig rätt så ser du mina bilder som jag själv ser dem i LR.
För precis som du säger ser de förfärliga ut när jag tittar på dem i FS genom Internet Explorer.
Jag ska alltså fortsätta göra bilderna som jag vill ha dem i LR och hoppas att ni ser dem som jag ser dem?
Tråkigt bara om jag själv inte kan se rätt färger.
Hur många bilder har jag tittat på och tyckt att fotografen har en konstig uppfattning om färger när det är min skärm/webbläsare det är fel på.
Kändes nästan bättre när jag körde över dem från Picasa och såg bilderna likadant.
Tycker att LR är helt suveränt och vill använda det i framtiden men vill inte byta webbläsare.
Svårt...

Tycker att LR är helt suveränt och vill använda det i framtiden men vill inte byta webbläsare.
Svårt...

Jag tog konsekvensen och bytte webbläsare. Jag använder nu i huvudsak Firefox - alltid när jag kollar fotosidan. Jag kör fortfarande IE ibland.

Ladda ner Firefox och prova. Om jag minns rätt måste man aktivera hanteringen av färgprofiler. Om du söker lite här på fotosidan eller googlar bör du hitta hur.

Mvh
Anders

Jag tog konsekvensen och bytte webbläsare. Jag använder nu i huvudsak Firefox - alltid när jag kollar fotosidan. Jag kör fortfarande IE ibland.

Ladda ner Firefox och prova. Om jag minns rätt måste man aktivera hanteringen av färgprofiler. Om du söker lite här på fotosidan eller googlar bör du hitta hur.

Mvh
Anders

Jag måste så klart prova. Vill inte sitta här och undra hur bilderna ser ut igentligen.
Stort tack för ditt engagemang.
Skriver här igen när jag provat.

Jag har tittat på dina bilder med Firefox 3.6.8 och IE 8. Dina bilder ser likadana ut för mig i båda webläsarna. Jag har en Dell 24" skärm som är "manuellt" kalibrerad efter diverse guider på nätet. Tycker själv att mina färger stämmer ganska bra.

Jämförde även bilderna på min egen blog, och de blir lika i båda läsarna. Hur ser de ut för dig?

http://blog.erro.se/

Har kämpat med detta en längre tid och får inge ordning på det hela. Problemet gäller både från LR och spara som JPG i PS. Bilderna ökar i färgmättnad och kontraster när de kommer till Explorer. Speciellt bå färger är svårhanterade. Bifogar ett ex med samma bild öppnade i tre olika program.
Även LR3 har liknande problem men jag tycker nog att det är lite mindre utslag. Jag ska följa den här tråden för att se om det dyker upp en lösning.
mvh/Erland

Ditt problem är också färghanteringen. Har du möjligen en skärm med Wide Gamut dessutom? (Då brukar iofs det röda bli väldigt mättat). Har du kalibrerat skärmen?

Nu har jag provat Firefox, Safari, Goggle Chrome och Explorer med exakt samma resultat. Bilderna ser likadana ut på min skärm. Provade också att ändra färghanteringen i Firefox men där står inte true eller false på den raden som ska ändras så jag gjorde ingen åtgärd.
La in en ny bild (Utbrott) i en ganska varm sepia-ton. Vill gärna höra hur ni ser den. Känns som det röda försvinner. Den ser ut som varm sv/v på min skärm. Blå färger blir också ganska intensiva och stickiga. Samt att värmen i bilderna försvinner.
Har förstått att detta inte är ett mjukvaroproblem längre men hoppas fortfarande på mer tips.
Behöver kanske också kalibrera min skärm? Vet inte hur dock???
Det verkar finnas otroligt många kunniga människor på FS.
Ser fram mot morgondagen med mer spännande läsning.
Jag har redan lärt mig mycket men orkar inte mer idag.

Tack alla för ikväll.

Hittade detta med färghantering i Firefox... jag hade den avstängd men har nu aktiverat den.

about:config
"gfx.color_management.mode" var som standard satt till "2" (avstängt) men jag har nu satt det till "1" (aktiverat).

Och fortfarande ser jag ingen som helst skillnad på mina eller någon annans bilder. Har testat med FF 3.6.8 och IE 8 och även med Windows XP's eget bildvisningsprogram samt Lightroom. Samtliga bilder från mina två senaste bloginlägg ser identiska ut i alla 4 program. Bilderna är råformat från början och har exporterats som JPG från Lightroom 2.2 i sRGB. Bilderna har inbakad profil för sRGB, både på min hårddisk och på bloggen. Allt är lika överallt för mig, och det är väl bra... men tydligen ser inte alla mina bilder på det sättet? Vad drar man för slutsats av det?

Bilden "Utbrott" är ju sepiatonad för mig, eller varmt svartvit beroende på vad man menar... svårt att förmedla subtila färgtoner i text. Så det kanske var ett dåligt exempel?

Bilden "Utbrott" är ju sepiatonad för mig, eller varmt svartvit beroende på vad man menar... svårt att förmedla subtila färgtoner i text. Så det kanske var ett dåligt exempel?

Om du ser bilden i varm sv/v så tror jag att du ser bilden som jag ser den i webbläsaren. Jag överdrev lite med färgerna på denna bild och ser den som varmt gulröd ton i LR.

Ändrade också till "1" i Firefox och fick lite skillnad nu. Dock är skillnaden så marginell att det kan kvitta. Motsvarar ändå inte skillnaden LR-IE

Måste kolla resultaten i andras datorer för att jämföra helt enkelt så jag vet mer.

Om du ser bilden i varm sv/v så tror jag att du ser bilden som jag ser den i webbläsaren. Jag överdrev lite med färgerna på denna bild och ser den som varmt gulröd ton i LR.

Ändrade också till "1" i Firefox och fick lite skillnad nu. Dock är skillnaden så marginell att det kan kvitta. Motsvarar ändå inte skillnaden LR-IE

Måste kolla resultaten i andras datorer för att jämföra helt enkelt så jag vet mer.

För att det ska göra en märkbar skillnad krävs det att du har en profil som verkligen beskriver hur färgåtergivningen på din skärm är. Finns bara en lösning och det är en skärmkalibrator. Har du kommit så långt i ditt fotografi att du oroas över dessa skillnader, då behöver du en kalibrator. Och försök inte med något mjukvaruklydd, det fungerar helt enkelt inte.

Stefan

Stefan, går det att förklara varför jag ser bilderna på min blog lika oavsett om jag använder Firefox, IE eller Win XP's bildvisare, när andra tydligen ser stor skillnad på dem i olika webläsare?

Hur ser de ut för dig förresten i olika webläsare? Bilderna är i sRGB med inbakad profil.

http://blog.erro.se

ANNONS
Götaplatsens Foto