Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel i Photoshop CS2 (HDR-bilder)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp, och om jag inte missminner mig så beror det på Photoshops oförmåga att hantera svenska tecken i sökvägarna. Tyvärr så kommer jag inte ihåg hur jag löste det, men jag hittade iaf lösningen via Adobes support.

Hej
Tack för tipset! Har misstänkt något sådant - kanske kan man ändra något vad gäller sökväg. Har annars testat det mesta bl a tjänster.
PärL

Jag kommer inte ihåg exakt varför man fick detta meddelande. Viktigt är dock att vara medveten om att det måste vara "äkta" stafflade bilder dvs tre olika exponeringar.

Det fungerar inte att bara "fejka" olika exponering i RAW konverteringen.

Felet kan uppstå om man har svenska tecken i sökvägarna till tempen. Skapa en tempmapp direkt i rotkatalogen och ändra hänvisningen i miljövariabler. Sen fungerar det nog.

Har själv haft det problemet, Å Ä Ö får inte användas någonstans i kedjan där man sparar bilder, hjälp finns på deras hemsida, skriv in HDR så får du upp en massa olika felsökningar, kan inte Engelska så jag fick hjälp.
MVH SGÖ

Stoffe69 skrev:
Jag kommer inte ihåg exakt varför man fick detta meddelande. Viktigt är dock att vara medveten om att det måste vara "äkta" stafflade bilder dvs tre olika exponeringar.

Det fungerar inte att bara "fejka" olika exponering i RAW konverteringen.

Detta har jag funderat øver ganska længe... Varfør går det inte att "fejka" egentligen???

/Gustaf

Gnurra skrev:
Detta har jag funderat øver ganska længe... Varfør går det inte att "fejka" egentligen???

/Gustaf

Observera att detta svar endast är en ren spekulation från min sida:

Jag tror att det handlar om att man vill använda så ljust exponerade detaljer som möjligt i den slutliga bilden. Jag vet inte om du vet hur s/n-ratio (signal to noise-ratio) fungerar i en digital bildfil, men i grunden så handlar det om att ju ljusare exponeringen är, desto mindre brus blir det i den slutliga bilden.

Rent logiskt så borde då HDR-motorn kunna plocka de "nästan utfrätta" delarna ur varje delbild för att kunna skapa en HDR-bild med en överlag väldigt låg S/N-ratio. Men som sagt, detta är något som jag är väldigt osäker på om det verkligen är så det ligger till. Jag har dock emailat både Adobe och Michael Reichmann (Skaparen av Luminous Landscape) och frågat om just det. Förhoppningsvis så får jag svar inom ett par dagar.)

Nu fungerar "Lägg samman till HDR

Efter att i Egenskaper för "Den här datorn" /Avancerat/Miljövariabler ändrat sökvägen till en (nytillverkad) temp-mapp i rotkatalogen (angivet diskens eller partionens namn), i mitt fall "Lokal disk".
Man får ändra både Temp och Tmp...

Därmed blev (åtminstone jag) tvungen att installera om. Dessutom kommer detta att påverka en hel del andra program.
Det är verkligen ingen fördel att som jag använda sitt namn (Pär) när det innehåller de konstiga tecken å, ä och ö som vi har. Jag hade för mig att teckentabellen idag innehåller mer än fyratusen tecken, används inte den? Jag är dessutom inte säker på att det var mitt namn eller variablen i sökvägen som störde Photoshop?
PärL

ANNONS
Götaplatsens Foto