Annons

Fel på kameran? Snälla hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Rainbowcake

Avslutat medlemskap
Är det någon som har nån aning om vad som kan vara fel här? Kanske inte syntes så bra men varför blir det blått i det gröna? Har stött på problemet igen så jag börjar oroa mig nu sen känns det så onödigt att behöva sitta flera timmar för att försöka redigera bort allt i efterhand..
Tacksam för hjälp så kanske jag slipper lämna in den.

Fotar alltid i RAW om det har någon betydelse.

Bilagor

• faerf.jpg
    faerf.jpg
    28.9 KB · Visningar: 407
Hej

Det var svårt att se på bilden men kan det vara så att vitbalansen är fel. Fotar du i raw kan du ändra den i efterhand.

De områden du verkar ha markerat ser samtliga ut att vara i skuggiga partier. Det är inte ovanligt att just skuggiga partier tar upp blått från en klar himmel dvs de blir inte neutralt mörkare.
Lättast att se detta fenomen är vintertid när solen står lågt och ger ett lite guldtonat ljus på snön och dör just skuggor drar i blått. Men du får samma effekt under alla årstider när det är en klarblå himmel.

De områden du verkar ha markerat ser samtliga ut att vara i skuggiga partier. Det är inte ovanligt att just skuggiga partier tar upp blått från en klar himmel dvs de blir inte neutralt mörkare.
Lättast att se detta fenomen är vintertid när solen står lågt och ger ett lite guldtonat ljus på snön och dör just skuggor drar i blått. Men du får samma effekt under alla årstider när det är en klarblå himmel.

Jaha så det är inget man kan göra i kameran? :( förstår inte hur det bara kan bli så i bara vissa skuggiga partier.
Solen låg lågt när jag tog den där bilden om jag inte minns fel

Att det kanske inte syns i alla skuggiga partier beror på om himlen kan "reflekteras" eller inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto