Annons

Fel på motljusskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
Köpte ett motljusskydd till mitt nya/begagnade objektiv.
Men det snurrar när objektivet fokuserar på något... ska det vara så??
Måste jag hålla fast det? Tycker inte att jag kan sätta det på ngt annat sätt än vad jag gjort.
Har satt filtret först och sen skyddet i detta.
Vidare så följer det med en plastring med vågiga kanter- till vad ska den användas?
Ska väl tillägga att det var ett billigt skydd men det skulle passa min Nikon.

Jag gissar att du köpt ett tulpanformat skydd till ett objektiv med roterande frontlins? Det fungerar inte, utan man måste som någon skriver ha ett runt motljusskydd som kan rotera med linsen utan att det spelar någon roll.

Om du håller fast det när du fokuserar riskerar du att bränna fokuseringsmotorn och förstöra objektivet.

Mvh,
Fredrik

Köpte ett motljusskydd till mitt nya/begagnade objektiv.
Men det snurrar när objektivet fokuserar på något... ska det vara så??
Måste jag hålla fast det? Tycker inte att jag kan sätta det på ngt annat sätt än vad jag gjort.
Har satt filtret först och sen skyddet i detta.
Vidare så följer det med en plastring med vågiga kanter- till vad ska den användas?
Ska väl tillägga att det var ett billigt skydd men det skulle passa min Nikon.

Om motljusskyddet ser ut, som en kon och ej är bladformat, så gör det inget att skyddet roterar med i ditt fall frontlinsen. Om motljusskyddet är bladformat så kommer det i vissa lägen att skymma objektivets bildvinkel med svarta kanter på dina bilder, som resultat. Du skall naturligtvis inte hållla fast motljusskyddet.

Mvh

NE

Är det ett tulpanformat kan du ju alltid kapa av de utstickande bitarna så det blir runt om du får problem med vinjettering!

ANNONS
Götaplatsens Foto