** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Fel på objektiv? Skärpan ligger fel

Produkter
(logga in för att koppla)

Druffsen

Medlem
Tjenare! Har precis sålt ett objektiv som är använt en gång sedan jag köpte det.
Nu är det så att när jag sålde mitt objektiv så hör personen av sig och säger att hen testat objektivet och att skärpan ligger några centimeter fel i autofokusen.
Hen påstår att Canon kan fixa detta för närmare 2000:- och vill att jag är med och delar på detta.
Hur ska jag göra? Kan ett sånt här fel uppstå och bör jag gå med på detta eller håller jag på att bli blåst? Har aldrig råkat ut för detta så kan inget på det här området.
Objektivet är ett Canon EF 24mm 1:1.4 L II USM.

Mvh
 
Är det fel på objektivet och du har kvittot fixar Canon det gratis. T.ex. Canon RCC i Göteborg. Har själv haft ett par objektiv på justering där...
 
Jag tror dock att objektivet är cirka 2 år gammalt. Köpte det för att ta bilder på landskap.
Men detta stämmer alltså att objektiv kan tappa son skärpa? Känns skumt när det är näst intill nytt.
 
Nej jag har bara sagt att objektivet är i nästan nyskick då jag enbart testat det en gång men aldrig fått läge till att använda det. Så har ju muntligt sagt att det ska vara väldigt bra vilket hen även påpekade att det var i väldigt fint skick, förutom detta då.

Jag har inget emot att stå för hälften av kostnaden om nu detta stämmer, men har ju ingen aning då jag inte kan detta området.
 
Tjenare! Har precis sålt ett objektiv som är använt en gång sedan jag köpte det.
Nu är det så att när jag sålde mitt objektiv så hör personen av sig och säger att hen testat objektivet och att skärpan ligger några centimeter fel i autofokusen.
Hen påstår att Canon kan fixa detta för närmare 2000:- och vill att jag är med och delar på detta.
Hur ska jag göra? Kan ett sånt här fel uppstå och bör jag gå med på detta eller håller jag på att bli blåst? Har aldrig råkat ut för detta så kan inget på det här området.
Objektivet är ett Canon EF 24mm 1:1.4 L II USM.

Mvh

Om objektivet fungerade bra på din kamera så behöver det inte fungera lika bra med ett annat kamerahus. Ska objektivet kalibreras mot ett kamerahus så är det ägaren som ansvarar för det.
I ditt fall så är det den nye ägaren som själv får ta på sig ev. justering. Han borde testat objektivet innan köp eller förvissat sig om ev. återköp med ångerrätt. Om ni inte hade någon överenskommelse där du lämnad någon form av garanti eller löfte om återköp så har du ryggen fri.
 
Om objektivet fungerade bra på din kamera så behöver det inte fungera lika bra med ett annat kamerahus. Ska objektivet kalibreras mot ett kamerahus så är det ägaren som ansvarar för det.
I ditt fall så är det den nye ägaren som själv får ta på sig ev. justering. Han borde testat objektivet innan köp eller förvissat sig om ev. återköp med ångerrätt. Om ni inte hade någon överenskommelse där du lämnad någon form av garanti eller löfte om återköp så har du ryggen fri.

Precis. Jag har själv ett Sigma 85/1.4 som var ganska off i fokus på min 7D, när jag köpte en 6D så upptäckte jag att fokus plötsligt satt perfekt. Så det kan skilja sig mellan hus.

Tycker därför inte att man kan säga att det är fel på objektivet. Det kan ju dessutom lika gärna vara så att det är fel på köparens kamerahus, varför ska du då betala det? Nej, som köpare får man se till att testa grejorna innan köp, speciellt när man köper begagnat. Tycker jag i alla fall.
 
Nej, det är inget fel på objektivet. Att fokus ligger ett par centimeter fel är inget ovanligt. Lite mer avancerade kameror kan man själv ställa in att kompencera för det. Har man en billigare kamera så får man som sagt lämna in objektiv och kamera för justering.
 
Dåligt med information!

Som vanligt när någon här på fotosidan frågar om hjälp så får man inte någon bra information!

Du har sålt begagnat som privatperson, så tolkar jag dig. Då gäller köplagen. Kunskap kan man söka innan man ingår avtal för att slippa problem i eftertid.

Följande tre saker är aktuella vid fel:
- Varan är inte som du sagt. Har du sagt att autofokusen fungerar perfekt?
- Du har inte upplyst om allvarliga fel som köparen borde ha blivit upplyst om. Att autofokusen inte stämmer med några centimeter är nog inte att betrakta som allvarligt fel.
- Skicket är mycket sämre än vad du målat upp och vad man kan tro utifrån priset.

Köparen har en ordentlig undersökningsplikt vid privatköp. Fel som han borde ha upptäckt vid en undersökning kan han inte komma och klaga på sedan. Har köparen undersökt varan, haft möjlighet till det? Om inte så får köparen ställa frågor om varan. Gjordes detta? I så fall, var någon av dem om autofokusen?

Länk till konsumentverket.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Handla-av-privatperson/
 
Tjenare! Har precis sålt ett objektiv som är använt en gång sedan jag köpte det.
Nu är det så att när jag sålde mitt objektiv så hör personen av sig och säger att hen testat objektivet och att skärpan ligger några centimeter fel i autofokusen.
Hen påstår att Canon kan fixa detta för närmare 2000:- och vill att jag är med och delar på detta.
Hur ska jag göra? Kan ett sånt här fel uppstå och bör jag gå med på detta eller håller jag på att bli blåst? Har aldrig råkat ut för detta så kan inget på det här området.
Objektivet är ett Canon EF 24mm 1:1.4 L II USM.

Mvh

Att skärpan sitter som den ska på huset jag skall fota med kollar jag alltid vid beg.köp, just av den anledningen att det kan skifta mellan olika hus. Tycker också det ligger på köparen.
 
Kan ett sånt här fel uppstå och bör jag gå med på detta eller håller jag på att bli blåst? Har aldrig råkat ut för detta så kan inget på det här området.
Objektivet är ett Canon EF 24mm 1:1.4 L II USM.

Mvh

En rimlig gissning är ju att köparen har ett kamerahus som kan mikrojustera. Den funktionen finns där av en anledning. Be vederbörande googla på "Dot Tune" så är problemet löst. Behöver inte ens kontakta Canon. Fast optik skall för övrigt ligga på runt 1000 kr hos Canon om jag inte minns fel. Det tar mycket mer än 5 minuter med professionell injustering för övrigt.
 
Som vanligt när någon här på fotosidan frågar om hjälp så får man inte någon bra information!

Det där var väl i alla fall en ganska rutten attityd. Men du kanske är en sådan person som ALLTID har rätt och alla andra har fel...

Jag tycker att JO sammanfattar det hela bra. Dessutom vet vi ju inget om hur köparens hus ligger i fokuseringen. Har huset inte varit inne på verkstad tidigare och "nollats" så kan det ju mycket väl vara så att hans hus är den största skurken (även om det må fungera tillfredsställande med hans andra gluggar) och då kan det ju knappast vara din skyldighet att sponsra en ev. verkstadsräkning. Rådet till köparen är att i fortsättningen testa objektiv innan pengar byter hand, då slipper man hamna i den här sitsen. I vilket fall som helst ser jag inte att du som säljare gjort fel eller uppfört dig bedrägligt.
 
Detta är så oerhört vanligt att en köpare och säljare av ett begagnat objektiv (och iofs även ett nytt) i proffsklass borde veta vad många redan varit inne på.

1/ Alla fabrikanter har tillverkningstoleranser.
2/ För exemplets skull kan vi väl säga att toleransen ligger på +-5%.
3/ Anta då att objektivet ifråga ligger på minus 4. D v s inom toleransen.
4/ Säljarens kamerahus antar vi ligger på plus 2 = sammanlagt värde i kombination blir då plus 2 vilket ligger väl inom toleransen.
5/ Köparens kamerahus kanske ligger på den godkända toleransen minus 4=i kombination med det exemplifierade objektivet hamnar då combot på minus 8 vilket är utanför tolerans även om båda prylarna var för sig är inom tolerans.
6/ Om objektivet är linjärt (vilket ofta fasta brännvidder är) är det löjigt enkelt att microjustera det i kameran ett antal streck plus.
7/ Om AF ligger rätt ska mätas vid referensavstånd (50x brännvidden) på lagom kontrastrikt motiv. I detta fall 24x50= 1,2 meter vid full öppning. Stativ och helt vinkelrätt.

Sedan kan man ju tycka att tillverkare av kamerahus borde leveransavsyna sina kamerahus så att de är "nollade". Först därefter kan man avgöra om ett objektiv ligger fel eller inte.
Men så är det inte.

//Lennart
 
Men det här var ju ett objektiv med fast brännvidd eller hur? Nästa fråga borde väl vara vilket kamerahus han har. Han kan väl först pröva att mikrojustera objektivet. Hade det varit en zoom så hade det varit en annan sak om felet varit icke linjärt men ett objektiv med fast brännvidd borde kunna microjusteringskompenseras om det inte rör sig om ett rent instegshus

Så jag håller med Lennart. Börja där.

Om inte huset är Ok justerat så spelar det kanske inte så stor roll om de justerar objektivet och hur vet ni att det inte är huset som är problemet?
 
Poängen var väl lite ironisk att påpeka att priset verkar orimligt högt. hantering och fakturering 300, service 850-650kr/h. Då skulle dom ha 2-3 timmar på sig. Det tar inte så lång tid....

Å andra sidan så justerar de inte tolv objektiv i timmen, åtta timmar om dagen, sju dagar i veckan.
 
ANNONS