Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Felmarginalen på slutartiden?
- Trådstartare Liax
- Start datum
Highweiss
Aktiv medlem
mipert skrev:
Vad skall man göra mellan pannkaksvändningarna.
... ta bilder på pannkakorna!?
:-D
stäck
Aktiv medlem
Liax skrev:
Hur stor är felmarginalen när man gör pannkakor?
+/- 10% på pannkakor, 30% på plättar.
Frank_Zappa
Medlem
Pannaker heter re väl, i alla fall på min gata i Sth...Highweiss skrev:
När jag var liten trodde jag att det hette pangkakor. Nu vet jag bättre.
Äter man pannkaka, alltså sån tjock en som är gjord i panna i ugnen, som kaffebröd i Sverige?
När jag var yngre och bodde hos mina föräldrar kom en kompis hem en gång när jag låg i badkaret. Pappsen bjöd på kaffe med kaffebröd - pannkaka.
Kompisen höll god min men efteråt var det tydligt att han var lite konfunderad.
Var kompisen obildad eller var det pappsen som hade dålig koll på svensk kultur?
Andreas; Om inte annat så äter väl åtminstone du pannkaka som fikabröd?
Slutartiderna kan du kolla med en skivspelare. En sån där som spelar stora svarta analoga skivor. Frågan är, ungefär hur många procent varvtiderna slår fel på gamla mekaniska skivspelare.
När jag var yngre och bodde hos mina föräldrar kom en kompis hem en gång när jag låg i badkaret. Pappsen bjöd på kaffe med kaffebröd - pannkaka.
Kompisen höll god min men efteråt var det tydligt att han var lite konfunderad.
Var kompisen obildad eller var det pappsen som hade dålig koll på svensk kultur?
Andreas; Om inte annat så äter väl åtminstone du pannkaka som fikabröd?
Slutartiderna kan du kolla med en skivspelare. En sån där som spelar stora svarta analoga skivor. Frågan är, ungefär hur många procent varvtiderna slår fel på gamla mekaniska skivspelare.
Jorek
Aktiv medlem
På en relik jag rev i i helgen justeras i alla fall de långa tiderna genom att vrida urverket, se "Edixa Reflex"-tråden. Problemet är en referens att mäta tiden mot. Gamla mekaniska skivspelare håller farten mha nätfrekvensen och den är stabil i Svea rike.
Hur använder man skivspelaren till att kolla slutaren?
Tillägg: Nu ska jag ut i köket och fota gröt.
Man fotograferar tallriken och kollar hur mycket den hinner snurra under exponeringen. Det skall duga för tider ner till 1/125 sek. Mer info Här.Jorek skrev:
Och jag håller på med storkok ärtsoppa. Pannkaka däremot avskyr jag.Jorek skrev:
kaw
Aktiv medlem
Det jag har sett är en kalibreringsskiva med ränder som ska stå still när de är belysta av en glödlampa (just med hjälp av nätfrekvensen). Men då justerar man hastigheten själv.Jorek skrev:
Gamla mekaniska skivspelare håller farten mha nätfrekvensen och den är stabil i Svea rike.