Annons

FF-objektiv på crop - skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

hampusm

Aktiv medlem
Fast det säljs ju objektiv specifikt för Crop och vissa specifikt för FF? Varför ska jag då köpa 24-70 crop ifall mitt 18-50 ger samma?
De som säljs för FF fungerar till båda, de som säljs för crop fungerar bara till crop.

Ett 24-70 ger dig ca 35-105 på APS-C, ditt nuvarande 18-50 ger dig 27-75. Detta gäller oavsett om de är ämnade för FF eller APS-C.

Allt ovan är jämfört med 35mm film, vilket motsvarar FF.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Fast det säljs ju objektiv specifikt för Crop och vissa specifikt för FF? Varför ska jag då köpa 24-70 crop ifall mitt 18-50 ger samma?
När ett objektiv av viss brännvidd, säg 27-70 mm, är anpassat för APS-C så betyder det att brännvidden fortfarande är 24 - 70 mm men objektivet kan bara teckna ut en mindre cirkel som rymmer formatet APS-C men inte småbildsformatet, eller fullformat som en del säger numera.

Ett 24 - 70 mm objektiv som är anpassat för kamera för småbildsformat tecknar ut en större cirkel som rymmer småbildsformatet och givetvis även det mindre APS-C. Eftersom den del som APS-C använder är mindre upplevs objektivet ge en längre brännvidd om du jämför bilder från de olika formaten med samma motivutsnitt. Kameran med den mindre sensorn har då fått stå betydligt längre från motivet för att kunna ta samma motiv som småbildskameran.

Att det tillverkas objektiv anpassade för APS-C beror på att dessa kan göras mindre vilket ju kan vara behändigt ibland. Nackdelen kan möjligen vara om man i framtiden vill byta upp sig till kamera med småbildssensor eftersom objektiven då inte kommer att teckna ut hela formatet.
 

lonian

Aktiv medlem
Tack för förtydligande.

Jag är dock med på det du och andra skrivit hela tiden.

Försöker mest tänka ut hur jag på bäst sätt ur en ekonomisk synvinkel kan få ”mest för pengarna”. Dvs mest brännvidd. Mitt 18-50 är OK, det är det. Jag tycker dock att det många gånger hade varit trevligt att kanske klämma ur 70-85 vid porträtt, samma som att man många gånger ibland kan önska bättre förhållanden för ljus därav att jag tänkte att man kunnat komplettera 18-50 med ett 85mm ( men då skrev någon att mitt 50 är lika med 75? men kan ju inte stämma?). Däremot blir det ju mer än 85 ifall jag sätter ett FE 85 på min crop.

Alternativet är att jag säljer 18-50, köper 30 1.4 och 85 1.8, men då tappar man istället massa mm emellan dessa två fasta objektiv istället.

Kluven.
Om du vill ha ett mer ljusstarkt och längre än ditt nuvarande 18-50 så låter en fast 85mm f1.8 som ett bra alternativ. På din crop kamera motsvarar det 127,5mm. För porträtt kommer du då få stå lite på avstånd.
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Otroligt rörigt allt detta, ber om ursäkt ifall jag krånglar till tråden. Tycker det verkar otroligt bökigt.

Enklast kanske är att sälja cropkamera + cropobjektiv och kliva på en FF med ett säg 24-70 för just FF? Känns som många steg däremot än att bara byta objektiv eller komplettera det (för nu). Dock oklart fortfarande vad jag får ut av säg ett vanligt FF-objektiv till min crop eller vad crop ger på crop, då jag verkar fattat fel med mitt nuvarande zoom?
 

PMD

Aktiv medlem
Otroligt rörigt allt detta, ber om ursäkt ifall jag krånglar till tråden. Tycker det verkar otroligt bökigt.

Enklast kanske är att sälja cropkamera + cropobjektiv och kliva på en FF med ett säg 24-70 för just FF? Känns som många steg däremot än att bara byta objektiv eller komplettera det (för nu). Dock oklart fortfarande vad jag får ut av säg ett vanligt FF-objektiv till min crop eller vad crop ger på crop, då jag verkar fattat fel med mitt nuvarande zoom?
För din kamera spelar det ingen roll (utom för vikt och storlek) om ett objektiv är avsett för småbild eller halvformat (även kallat fullformat och APS-C). Brännvidd är en egenskap hos objektivet som inte påverkas av vilken kamera det sitter på.
 

hampusm

Aktiv medlem
Om jag roddar en cropkamera och har ett cropobjektiv i form av 18-50, vad skulle skilja ifall jag skaffar ett exempelvis 24-70 för full frame? Är det mer eller mindre samma omkrets? Eller finns något 24-70 (eller liknande) för crop?
För att göra det enklare. Om du har ett 18-50 och skaffar ett 24-70 så har du 24-70. Oavsett om det är gjort för FF eller inte. Säljer du ditt 18-50 kommer du inte längre ha brännvidderna mellan 18 och 24. Strunta i om objektivet är gjort för FF, för din del spelar det absolut ingen roll.
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
För att göra det enklare. Om du har ett 18-50 och skaffar ett 24-70 så har du 24-70. Oavsett om det är gjort för FF eller inte. Säljer du ditt 18-50 kommer du inte längre ha brännvidderna mellan 18 och 24. Strunta i om objektivet är gjort för FF, för din del spelar det absolut ingen roll.
Det är jag med på. Men folk skriver att mitt 50 är som 70? Men det måste vara menat ifall det används på FF-kamera, eller?
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Förr omkring år 2000 när Nikon D1 kom hade man 2.6 MP.
Det fick räcka till allt tex A3-utskrifter.
Behovet av flera objektiv var då rimligt.
Idag är det inte samma behov.
Så vad använder du bildfilen till:
Utskrift A1?
Skickar till mobilen?
Visar på 8K bildkärm?
Visar på 4K bildskärm?
Visar på HD full bildskärm?
Visar på HD ready bildskärm?
Ännu inget svar på vad du använder bildfilen till...?
Antag att du har en ganska ny kamera dvs 20-26 MP sensor.
Med 26 MP kan du beskära bort 90% av ytan för att komma till 2.6 MP.
10% av ytan motsvarar ca 32% av sidan. Ditt 50 mm ger då samma som 50/0,32=156mm på en Nikon D1 dvs ett gansk långt tele.
Duger det med 2.6 MP?
Ja det beror på hur du ser på bilden.
HD full ger ca 2 MP men det ser du bara om du sitter nära skärmen.
En 50-tums skärm som ger 4K visar ändå bara HD ready på 3m avstånd (där medelsvenson ser program för hela familjen)
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Ännu inget svar på vad du använder bildfilen till...?
Antag att du har en ganska ny kamera dvs 20-26 MP sensor.
Med 26 MP kan du beskära bort 90% av ytan för att komma till 2.6 MP.
10% av ytan motsvarar ca 32% av sidan. Ditt 50 mm ger då samma som 50/0,32=156mm på en Nikon D1 dvs ett gansk långt tele.
Duger det med 2.6 MP?
Ja det beror på hur du ser på bilden.
HD full ger ca 2 MP men det ser du bara om du sitter nära skärmen.
En 50-tums skärm som ger 4K visar ändå bara HD ready på 3m avstånd (där medelsvenson ser program för hela familjen)
Bilderna används på hemsidor, sociala medier.
 

lonian

Aktiv medlem
Vad är då skillnaden på 24-70 och 18-50? Och vad innebär då 24-70 om mina 18-50 egentligen motsvarar något annat? Fattar noll
Ta din kamera med 18-50 och ta en fullformats kamera med 24-70, då kommer du se en liknande bild på båda kamerorna. Skillnaden blir om du korsar objektiven.
 

lonian

Aktiv medlem
full-frame-vs-crop-sensor-3.jpg Som du ser så är skillnaden mellan kamerornas storlek på sensorn. Det blir som en beskuren bild på den mindre kameran med samma objektiv.
Svårare än så är det inte.
 

Jkmfoto

Aktiv medlem
Uppskattar alla svar. Vet inte ifall jag blivit överdrivet mycket klokare eller nått beslut i vad som blir bäst för mig.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Om jag roddar en cropkamera och har ett cropobjektiv i form av 18-50, vad skulle skilja ifall jag skaffar ett exempelvis 24-70 för full frame? Är det mer eller mindre samma omkrets? Eller finns något 24-70 (eller liknande) för crop?
1674344405281.png
Det här exemplet är kopierat från Nikon D7500 som är en APSC-kamera med Crop-faktor 1,5. Den gäller i princip för alla andra liknande kameror med bildsensor 16*24 mm. T.ex. Sony A6xxx m.fl..

Alldeles oavsett om objektivet ar tillverkat för APSC eller FF, skall du tänka dig att objektivet är placerat där siffran ”1” anges. Den bild som ges av objektivet hamnar i ram nummer ”3” och kan aldrig bli något annat när sensorn är 16*24 mm.

Om du byter till en fullformatskamera och objektivet är tillverkat för FF (Fullformat) och bilden tas från samma avstånd som i förra exemplet, hamnar bilden i ram nummer ”2”. Du får en vidare bild med mer innehåll. Den kan sedan (om du vill) beskäras till annat format, t.ex. till ram nummer ”3”. Då får du samma bild som i förra exemplet, med samma innehåll som om det hade varit Crop 1,5.
 
ANNONS