Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filformat för hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
När jag har arbetar klart med min bild som jag tänkte ha på min hemsida så sparar jag den i jpeg. Det ser superskarp och fin ut, men när jag öppnar den på min hemsida ser den lågupplöst och oskarp ut... varför??? help!!

Hur tankar du upp bilderna? Görs det någon slags omvandling av bilderna på servern som kan ställa till det?

En länk till sidan med bilden kan kanske ge en större chans att hjälpa till.

En orsak kan vara att bilden visas i mindre än full storlek på sidan eller att din webserver komprimerar bilden vid uppladdningen.

www.marialindholm.com
det är collaget med de fyra bröllopsbilderna längre ner på sidan som jag tänker på

Du har lagt upp bilden med fel dimensioner i HTML koden. Bilden är 800x775 pixlar, men i HTML koden står det att bilden skall visas i 830x774 pixlar. Korrigera det så kommer bilden se bra ut.

Sedan så tycker jag att du kan ha en lite generösare JPG komprimering, du kanske har vart väl hård där. Det gör inte så mycket om bilden är lite tyngre i KB räknat.

Du har lagt upp bilden med fel dimensioner i HTML koden. Bilden är 800x775 pixlar, men i HTML koden står det att bilden skall visas i 830x774 pixlar. Korrigera det så kommer bilden se bra ut.

Sedan så tycker jag att du kan ha en lite generösare JPG komprimering, du kanske har vart väl hård där. Det gör inte så mycket om bilden är lite tyngre i KB räknat.

oj jaha. det här är inte mitt område riktigt, hur ändrar jag så att det blir rätt?
generösare jpg, vad och hur??

Som matlep skriver så finns en style som specar bildens (visnings-) storlek till 830x774 pixlar. Därtill finns även HTML-attribut i img-taggen som sätter bildens storlek till 801x776.

I vanliga fall skulle jag rekommendera att behålla style-attributet men eftersom övriga bilder använder HTML-attributen (width och height) så kanske du borde ta bort style istället och rätta till width och height till 800x775 istället för att vara konsekvent.

ANNONS
Götaplatsens Foto