Annons

Filmer i utlandet

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Till min oceanien-resa (australien/thailand/nya zeeland) skulle jag vilja veta hur det ser ut på film-fronten i dessa länder.

Ta Thailand t.ex. Är det svårt att hitta filmer av typ velvia/sensia där, eller är det något man helt enkelt bör ta med sig hemifrån innan man satt sig på planet?

Borde vara billigare utomlands.

Hur länge har den legat i värmen?

En del påstår att efter 11 september så påverkar röntgendosen på flygplatser framförallt exponerad film.

I Thailand är det väldigt svårt att hitta den typen av film.

Om du ska till Bangkok kan man hitta någon enstaka rulle på varuhuset Central, men de förvaras inte i kylskåp.

Mvh Niclas

Jag läste nyligen en artikel i tidningen F där stod att man skall vara mycket försiktig med att ta med sig film till utlandet. Sverige har sedan 11/9-01 bytt ut sin röntgenutrustning, på flygplatserna, till en "starkare" variant som kan sabba filmen många ggr värre än de tidigare maskinerna. Även globalt är kollen hårdare men i nordamerika är de av någon anledning justare med ögonkontroll. (Har själv fått film okulärbesiktigad i Kanada men inte i Sverige)

Tidigare har man ju sagt att endast snabb film (typ 3200) tar skada av röntgenutrustningen men nu verkar det som iprincip all film tar stryk mer eller mindre.

Dessutom är det upp till varje enskild tjänsteman på resp. flygplats att bestämma om han eller hon kan tänka sig en okulärbesiktning av din film, det betyder kortfattat att ingen kommer genomföra en sådan. Filmen kommer köras i röntgen och riskerar då att sabbas.

Läs artikeln, köp tidningen. Framförallt, om möjligt köp och framkalla filmen på plats !!

Var mest tillgängligheten på film som jag ville veta om.

När man sedan reser med film i handbagage är det inga som helst problem.

Reste med mina PC100 och velvia och dessa blev röntgad i handbagageröntgen 4 ggr. Syntes inte nåt.

Som niclas skrev:

I Thailand är det väldigt svårt att hitta den typen av film.

Om du ska till Bangkok kan man hitta någon enstaka rulle på varuhuset Central, men de förvaras inte i kylskåp.

Mvh Niclas

isåfall ska man kanske ta med sin egen film härifrån då?

Jag har flugit många gånger med hela väskan full av film (både exponerad och oexponerad). Har inte märkt någon som helst påverkan av röntgen.

Vad det gäller tillgänglighet på film så är min allmäna erfarenhet att man bör ta med sig film, speciellt om man fotar med 120 film.

Känner man inte till platsen väl så kan det vara svårt att hitta de få specialbutiker som har ens favoritfilm. Eller så beställer dom åt en, men det tar ju några dagar (i bästa fall).

// Max

...Glömde tillägga att det kan vara vanskligt att framkalla på plats. I fattigare delar sparar dom på fotovätskorna genom att inte byta dem så ofta som de borde. Maskinerna kan vara gamla och slitna och ibland repa negativen.

Har fått ett fåtal filmer förstörda i b.la. Bulgarien.

// Max

Jag var i Thailand för tre år sedan och trodde tyvärr att film skulle vara billig där, men detta var en miss då det visade sig att filmpriset var ungefär som i Sverige och i vissa fall (främst turistorter) var den till och med dyrare än här hemma. Vissa typer av film var som tidigare nämnts besvärlig att få tag på. Ändå har jag förmånen att ha en fru som talar flytande Thai. Ska resa till Thailand i December igen och denna gången kommer jag att ta med tillräckligt med film hemmifrån då vi denna gång har tänkt resa runt en del i norra delarna av landet.

Mvh
Kent O

ANNONS
Götaplatsens Foto