_nailbomb_
Aktiv medlem
Kan någon rekomendera en svartvit film som går mycket i svart och vitt---inte så mycket gråskala emellan...
hoppas att jag har uttryckt mig tydligt...
/Niklas
hoppas att jag har uttryckt mig tydligt...
/Niklas
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jimh skrev:
Det beror helt på hur du framkallar filmen. Alla filmer går att framkalla till hög kontrast. Du kan också styra kontrasten vid kopieringen, med pappers-/filterval.
Eller lämnar du bort framkallningen? Då borde mikrofilm vara ett säkert kortSoppar de dylik i samma process som vanlig film så får du verkligen ett svartvitt resultat. Fast till och med mikrofilm går fint att få en fullödig gråskala ur med rätt framkallning.
eatfrog skrev:
Då förstår jag inte alls din ursprungsfråga.
Du vill fota svartvitt men varken framkallar eller kopierar själv?
Följdaktligen måste du scanna in filmen direkt?
Höj kontrasten i vilket program som helst, eller ändra till ren svartvit istället för gråskala.
/Henri
eatfrog skrev:
Det finns ingen specialfilm som saknar gråtoner "out of the box" så att säga, om det är det du vill höra.
/Henri
alf109 skrev:
Kodak Technical Pan har väldigt hög kontrast, och är ursprungligen framtage just i detta syfte. Undvik i så fall "mjukframkallare". Annars finns det ju lith-film, som inte har några gråskalor alls.
Annars tycker jag som de flesta att det är bättre att ha valörer i negativet och sedan styra kontrasten vid kopieringen. Du kan ju även prova att pressa t.ex. en tri-x till 1600 asa eller mer och får då ett neg som är korningt och med hög kontrast (avsaknad av gråskalor).