Annons

Filmfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

_nailbomb_

Aktiv medlem
Kan någon rekomendera en svartvit film som går mycket i svart och vitt---inte så mycket gråskala emellan...

hoppas att jag har uttryckt mig tydligt...

/Niklas

Det beror helt på hur du framkallar filmen. Alla filmer går att framkalla till hög kontrast. Du kan också styra kontrasten vid kopieringen, med pappers-/filterval.

Eller lämnar du bort framkallningen? Då borde mikrofilm vara ett säkert kort :) Soppar de dylik i samma process som vanlig film så får du verkligen ett svartvitt resultat. Fast till och med mikrofilm går fint att få en fullödig gråskala ur med rätt framkallning.

Framkallar inte själv

jimh skrev:
Det beror helt på hur du framkallar filmen. Alla filmer går att framkalla till hög kontrast. Du kan också styra kontrasten vid kopieringen, med pappers-/filterval.

Eller lämnar du bort framkallningen? Då borde mikrofilm vara ett säkert kort :) Soppar de dylik i samma process som vanlig film så får du verkligen ett svartvitt resultat. Fast till och med mikrofilm går fint att få en fullödig gråskala ur med rätt framkallning.

Framkallar inte själv---vad ska jag säga åt labbet?

mikrofilm?

/Niklas

Börja framkalla själv, det är inte svårt och du får mycket större kontroll över processen.
Blir juh dessutom väldigt dyrt annars.

Annars så är det väl lättare att heltenkelt använda hög konstrast vid kopieringen, med antingen 5ans papper eller rätt filter med ett variabelkontrastpapper.

/Henri

Framkallar inte själv

kommer inte att börja framkalla själv...inte kopiera heller...

så är det---har ingen tid eller plats---

/Niklas

Då förstår jag inte alls din ursprungsfråga.
Du vill fota svartvitt men varken framkallar eller kopierar själv?
Följdaktligen måste du scanna in filmen direkt?
Höj kontrasten i vilket program som helst, eller ändra till ren svartvit istället för gråskala.

/Henri

film

eatfrog skrev:
Då förstår jag inte alls din ursprungsfråga.
Du vill fota svartvitt men varken framkallar eller kopierar själv?
Följdaktligen måste du scanna in filmen direkt?
Höj kontrasten i vilket program som helst, eller ändra till ren svartvit istället för gråskala.

/Henri

Det finns ingen film som bara har så hög kontrast att den är väldigt svart och vit...inte så mycket gråskala

/Niklas

Nej, men nu svarade du inte på mina frågor.
Du scannar in filmen?
Gör bilden svartvit i valfritt bildediteringsprogram om du varken framkallar eller kopierar själv.

Det finns ingen specialfilm som saknar gråtoner "out of the box" så att säga, om det är det du vill höra.

/Henri

eatfrog skrev:
Det finns ingen specialfilm som saknar gråtoner "out of the box" så att säga, om det är det du vill höra.

/Henri

Det var det jag ville höra...eller eg ville jag höra att det fanns en sådan film=)

jag får fortsätta scanna och ändra bilderna i datorn...tänkte om det fanns något sätt att hoppa över det steget bara...

tack för svaren/Niklas

Kodak Technical-Pan är en högkontrastfilm. Ska man använda den till vanligt foto måste man framkalla den i en väldigt mjuktecknande framkallare för att få fram en användbar gråskala. Jag antar om man framkallar den i vanlig framkallare så blir resultatet väldigt hög kontrast.

Kodak Technical Pan

Kodak Technical Pan har väldigt hög kontrast, och är ursprungligen framtage just i detta syfte. Undvik i så fall "mjukframkallare". Annars finns det ju lith-film, som inte har några gråskalor alls.
Annars tycker jag som de flesta att det är bättre att ha valörer i negativet och sedan styra kontrasten vid kopieringen. Du kan ju även prova att pressa t.ex. en tri-x till 1600 asa eller mer och får då ett neg som är korningt och med hög kontrast (avsaknad av gråskalor).

Re: Kodak Technical Pan

alf109 skrev:
Kodak Technical Pan har väldigt hög kontrast, och är ursprungligen framtage just i detta syfte. Undvik i så fall "mjukframkallare". Annars finns det ju lith-film, som inte har några gråskalor alls.
Annars tycker jag som de flesta att det är bättre att ha valörer i negativet och sedan styra kontrasten vid kopieringen. Du kan ju även prova att pressa t.ex. en tri-x till 1600 asa eller mer och får då ett neg som är korningt och med hög kontrast (avsaknad av gråskalor).

Var hittar man Technical pan på nätet att köpa?

Javisst, därför är det inte så bra val om man ändå ska scanna in bilden.
Lättare att bara vrida upp kontrasten i vilketprogramsomhelst.

/Henri

Det är ingen hit att göra sig beroende av techpan nu heller eftersom den försvinner efter årsskiftet.

Återigen,, framkallningen ger kontrollen du önskar,,

EN digital process är väl kanske alternativet;(

Ett trix är ju att pressa filmen tex 3 steg, detta höjer ju kontrasten i resultatet utan utan mer speciell korrigering av framkallningen än just de tre stegen i/för pressningen.

Mvh Niclas,

Han har juh en digital process då han scannar in filmen direkt ändå.

Somsagt, höj kontrasten i programmet.

/Henri

Jojo men det ÄR INTE lätt att skapa exakt samma resultat genom en ren kontrasthöjning i pc,n.

I ett riktigt kontrastrikt neg så har vi toner som inte existerar i både det vita och det svarta,, Övergångarna i dessa toner är OERhört svåra att kopiera omo man utgår från ett "normalt" neg i pc,n.

Så visst kan det vara en fördel att utgå ifrån ett original med en "färdidg hög kontrast" eftersom allt blir så mycket lättare,,

Men visst går processen att lättare och smidigare att testa fram digitalt för den som föredrar det,,,,

"Kurvorna" i typ Photoshop är ju ett ypperligt hjälpmedel just när det kommer till att separera toner till/med fina övergångar.

Sedan så finns det ju också polaroidsvartvit film som man framkallar själv i en liten apparat, inte världens miljövänligaste grej/process men mycket kontrast blir det och med en HElt absolut unik tonskala. Den tonen skulle jag i alla fall inte kunna återskapa i PS. Den blir nästan lite silveraktig i gråtonerna, helt enkelt magiskt. Denna process har jag endadst testat vid ett tillfälle, tyvärr.

Mvh Niclas, som håller en tumme för ett så färdigt original som möjligt;)

Ps, jag önskar ingen V/S diskurs.

ANNONS
Götaplatsens Foto