Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter 80 och 82, skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinryuu

Aktiv medlem
Vad är det för skillnad på dessa blåfilter egentligen. 80 är till för kompensera för lampljus och det andra för ett få bilden blå...
Men om man skulle använda en 82 i lampljus skulle väl det få ungefär samma effekt som en 80, eller?
Skulle någon kunna besvara det...
Tack på förhand

Det finns 80A (mörkast), 80B och 80C (ljusast) och för att göra det hela lite mer spännande så är det tvärtom med 82-filtren: 82A (ljusast), 82B och 82C (mörkast). Det är heller inte så enkelt att det är samma nyans men olika täthet utan nyanserna skiljer sej. 80 -serien ska anpassa olika ljuskällor till dagljusfilm medan 82 -serien är ljusbalansfilter med en viss annnan användning, tex förhindra gulrödstick från lågt stående sol men också anpassa B-film till vanliga glödlampor. 82B och C är ung lika täta men skiljer i nyans. Dessutom finns det fler filter än de ovan uppräknade hos andra tillverkare än Hoya som jag använder.

Svaret på frågan beror alltså på vilka filter du menar i de två serierna. Generellt så förbättrar blåfilter färgåtergivningen om man använder dagljusfilm i glödlampsljus, men för att få neutral färgåtergivning så måste man ha rätt filter.

Men, om man tar en bild i glödlampsljus kanske man vill ha den speciella lite varmare återgivningen för stämningens skull och då kan ett 82B eller C ge just den här lagom varma färgen. Olika filmer regerar olika så det är lite experimenterande som gäller om man vill ha ett förutsägbart resultat.

bildsten skrev:
Det finns 80A (mörkast), 80B och 80C (ljusast) och för att göra det hela lite mer spännande så är det tvärtom med 82-filtren: 82A (ljusast), 82B och 82C (mörkast).
Och för att höja spänningen ytterligare så behöver A-lampor (3400K) filter 80B (tillsammans med dagsljusfilm), medan B-lampor (3200K) behöver 80A.

Tack för mycket uttömmande svar... Det enda som möjligen skulle kunna komplettera svaret är bilder som visar hur det ser ut med de olika filterna på samma motiv ^^,

Men Tack.

En fråga lite på samma tråd, men ändå inte.

Vilken effekt har blåfilter på svart-vit film?
Jag ska plåta kendo, där man i (vanligen) ljusa/vit/gula rum bär mörkblåa kläder. Gulfilter skulle enligt vad jag läst ge kontraster++, men har blåfilter motsatt effekt?

Jag skulle vilja ha teckning på snubbarna utan att bakgrunden är helt utfrätt. Funkar 80/81?

ANNONS
Götaplatsens Foto