Annons

Filter, och vart monteras dessa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Streammen

Medlem
Hejsan, ganska ny här på forumdelen och jag har setat ett tag nu och sökt på just de jag behöver hjälp med men har inte hittat något?

En lite amatörfråga, "men ingen fråga är dum nog?" eller hur..

De är så att jag undrar VART monterar man dessa filter på kameran? antar att de är längst fram på objektivet men hur fasiken ska de gå till? :p
Hört något om att man måste ha en adapter till vissa, osv.

Liakså, ska man köpa ett större filter och sen ha någon form av adapter som gör att man kan montera denna på ett mindre objektiv?

Jag har: Canon 400D
objektivet: Canon EF-S 18-55mm (58)

tacksam för alla svar, ni får klaga på min okunnighet om ni vill! ;)

De skruvas fast, jag känner inte till någon annan metod. Är nu ditt objektiv 58 mm så finns väl ingen anledning att köpa annat än ett filter i den storleken och skruva dit. Utöver det så finns stepringar för att öka eller minska skruvdiametern. Men allt beror ju på hur många objektiv och olika filter du har för avsikt att skaffa, nöjer du dej med uv-filter och kanske ett polfilter så kan du ju skruva dom på varandra, och du behöver således inte mer än det. Personligen har jag bara filter att skruva dit i rätt storlek, ett uv-filter till varje objektiv, och ett polfilter som passar två av objektiven.
Angående dumma frågor, så finns det inte, bara dumma svar -:)

hej

Det finns i princip 2 lösningar

1. Vanliga filter som du skruvar fast längst fram, kolla så ser du att det är en gänga där. Du skall ha 58 mm filtergänga på filtren. Som du skriver kan man köpa sk stepdownmellanstyckte så ett större filter kan gängas på, det kan dock spöka vid vidvinkel.

2. Den andra lösningen är att köpa tex Kokinfilter, då har du en adapter som gängas på, sen har man en hållare och alla filter är lika stora, praktiskt om man har flera objektiv med olika gängor, men dyrare om man har få objektiv. Ett sånt här kit består av en adapter som gängas på, 58mm i ditt fall, en filterhållare som träs på denna adapter samt filtret i sig. Denna lösning är ett måste då man har gradient gråfilter, dvs ett filter som tonar från ljust till mörkare för att tex mörka ner himlen.

Gällande filter så är uv filter vanligt som rent skydd, den tillför inte så mycktet, sen kommer nog polariserat filter, circulärt sådant, som tar bort speglignar i glas, ökar blå himmel om du fotar 90C från solen. Färgade filter används mycket i svartvitt eller om du kör film och har fimn för dagsljus och vill fota inne i glödlampsljus.

Roine

Okej då värker jag ha fattat allt rätt. De jag funderat över mest var hur man ska få fast själva filtret. Då själva objektivet endast har fyra "hörn" längst fram och inget mer, men jag antar att de är själva filtret som har gängan.

Tänkte köpa mig två stycken, ett B+W UV-filter och ett B+W Polarisationfilter. 58mm då naturligtvis.

Något att ni kan tipsa om som kan vara bra och ha?. Hur mycket närmare tror ni man kan komma med ett närbildsfilter? just nu kan jag bara komma 28cm från ett föremål (enligt canon, och de verkar stämma)...saknar dom där riktiga closeup bilderna.

Tack för alla svar hitills

filtret har gänga

Varför måst du närmare än 28cm, zooma in i stället.

Mitt råd är att du, då du har råd, skaffar ett macroobjektiv.

Jag har Sigma 17-70/2.8-4 på min 400D och det är ok.
Se: http://roine.nu/rkga/index.htm obs vissa är tagna med 100-400l is, bla de i vattnet o huset

Har ett 100mm/2.8 macro till min 1D mk2 bara för att komma en bit ifrån så ljuset mm kommer mellan.

ANNONS
Götaplatsens Foto