Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filtrera/Sortera i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

ND300

Avslutat medlemskap
Hallo,

Jag har för några dar sedan nu skaffat mig Lightroom 2.3 och försöker nu lära mig hur det fungera, med funktioner osv.

Vad jag undrar just nu är om det är möjligt att filtrera eller välja att endast visa bilder som har ändrats, till exempel visa alla bilder som har / inte har lagts till nyckelord för, alla justerade bilder, alla croppade.

Kan jag göra det och i så fall hur?

Filtrera för att finna framkallade bilder

Hej,

Jag undrar detsamma, jag har lightroom 4 och vill kunna filtrera så jag hittar alla bilder som jag "framkallat" i LR.

Hur löste det sig?

Vänligen
Johan

Sätt ett Metadata filter på Framkallningsförinställning. Standardinställning är orörda bilder och Egen är sådana du framkallat.

Bilagor

• Screenshot 2013-12-05 22.18.05.PNG
    Screenshot 2013-12-05 22.18.05.PNG
    52.8 KB · Visningar: 42
I filterraden eller en smart collection kan du ange "has adjustments" som ett villkor.

Tack för svar.
Men var hittar jag has adjusments, jag har svensk version men hittar likväl inget som motsvarar? Se bifogad bild.

Bilagor

• Skärmavbild 2013-12-06 kl. 14.01.41.png
    Skärmavbild 2013-12-06 kl. 14.01.41.png
    121.4 KB · Visningar: 34
Sätt ett Metadata filter på Framkallningsförinställning. Standardinställning är orörda bilder och Egen är sådana du framkallat.

Detta funkar inte riktigt. Då jag väljer det är det alldeles det endast 4 i denna mapp bilder som visas som egna, jag har behandlat betydligt fler…så den borde sålla på något annat?

Nej det gör det inte, ursäkta mitt sidospår.

Har du framkallat bilder enligt en förinställning, så ska de dyka upp här.
Men det gäller att du ställt dig i rätt datum till vänster bland mapparna och i filter fönstret.

Du kan dubbelkolla med en smart samling med ett filter som visar bilder som har en framkallningsinställning (valfri) som inte är standard.

Bilagor

• Screenshot 2013-12-06 21.32.29.jpg
    Screenshot 2013-12-06 21.32.29.jpg
    21.7 KB · Visningar: 32
Nej det gör det inte, ursäkta mitt sidospår.

Har du framkallat bilder enligt en förinställning, så ska de dyka upp här.
Men det gäller att du ställt dig i rätt datum till vänster bland mapparna och i filter fönstret.

Du kan dubbelkolla med en smart samling med ett filter som visar bilder som har en framkallningsinställning (valfri) som inte är standard.

Tack! I smarta samlingar hittade jag bilder som justerats. Inser att någonting har hänt i samband med en större omorganisering av bilderna, de tycks ha tappat framkallningsinformationen och nyckelordstaggar av någon anledning.

ANNONS
Götaplatsens Foto