Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

FinePrint fotopapper

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen?

Ska också passa på att fråga om någon använt Kodaks och Tetenals plastpapper? Hur är de i jämförelse med plastpapper från Emaks, Varycon och Ilford?

För ett tag sedan köpte jag lite Fortepapper i Istanbul och blev väldigt nöjd. Finns papper från Forte att få tag i någonstans i Sverige?

/ Fredrik

Testa hos Kameradoktorn i Stockholm (08-402 08 00). De saluför Fortes papper i Sverige. Är mycket nöjd med deras varmtonspapper Polywarmtone FB.

FinePrint-papperet låter lovande. Plastpapper dock. Photax har ju precis lagt upp informationen om det på sin sida, så antagligen har knappt någon testat det ännu.

Jag tycker om Varycon fiberpapper (samma tillverkare, FotoKemika), med variabel kontrast och skön papperstjocklek. Tyvärr är Varycon dock omöjligt att tona i enbadstonare.

FinePrint låter perfekt då det ska vara ett variabelt klorbrompapper, som då ger en varmare bildton än Varycon och lätt att tona. Jag vill dock ha det i fiberversion. Kanske det kommer.

Någon som hunnit testa pappret ännu? Någon som har tonat det?

/ Fredrik

Jupp... jag fick hem några häromdagen men jag har inte hunnit prova det utförligt än. ''Skäralid'' och ''Korridoren'' hos mig är förstorade på FinePrint. Den svaga toningen är framför allt digital. Jag kan försöka att göra rättvisa digitala kopior.

Än så länge har jag bara gjort ''raka'' förstoringar och jag tycker att det är ett trevligt papper. Toningar, retuscheringar och annat skoj får vänta tills jag får bättre tid. Jag kommer att tillbringa en hel del fritid i mörkrummet nästa vecka. Det kommer nog resultera i att jag laddar upp något porträtt. Jag har funderat på att tona några av dem men det kommer nog inte bli förrän mot slutet av månaden.

Skoj! Återkom gärna med mer information/omdömen när du experimenterat mer med pappret. Det vore roligt att höra något om toningen!

/ Fredrik

Fler förstoringar med Fineprint. Jag har fortfarande inte gjort några toningar men jag tycker om pappret än så länge. Bra svärta och lättarbetat.

Syskonparet har den mest rättvisa färgtonen (6500K monitor).

...och nu har jag gjort några toningar. Det gick hur bra som helst. Nu ska de bara torka och skannas. Jag lägger upp dem när jag kommer hem från jobbet imorgon (vid 18-snåret).

Skulle vara intressant med en längre recension av pappret. Men jag kikade på recensionsbanken och det finns ingen möjlighet att recensera fotopapper! David!!!

En recension? Jag är inte så mycket för att höja produkter till skyarna. Fineprint är ett kompetent papper med en svag varmton men jag kan inte på rak arm säga att det är bättre eller sämre än konkurrenternas papper. Det intressanta med Fineprint är att det är ett plastpapper som går bra att tona.

Nu senast har jag förstorat en del på Ilford Multigrade men jag tyckte att belysningstiden ändrade sig för mycket för min smak när jag ändrade kontrasten. Visst går det att justera men det passade inte riktigt mitt arbetssätt. Det känns som om Fineprint passar mig bättre på den punkten och jag kommer nog fortsätta att använda det pappret ett tag.

Jag även förstorat på Agfa Brovira och på lite olika fiberpapper men det var ett tag sedan så jag undviker gärna den jämförelsen.

ANNONS
Götaplatsens Foto