Annons

Finkornig svart/vit film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Klingen

Aktiv medlem
Har fotat en del med Kodak T-max iso 100 och blev väldigt besviken på kornigheten. Trodde den skulle vara ännu finare. Tänkte därför höra vilken film man ska rikta in sig på då?

Jag gillar Efke KB, den finns i ASA 25, 50, 100, 400 (och kanske ännu högre?) Vansinnigt trevlig film om du frågar mig. Låga ASAn i Acutol ger det mest finkorniga resultat jag fått fram. Jag har en bild som heter Åsa bland kritikbilderna som är tagen med Efke KB 50 och soppad i Acutol. Den är för övrigt t o m billigare än Tmax, iaf om man handlar från Photax.

Framkallningen påverkar kornigheten i hög grad. under framkallning så ska man agitera minimalt, dvs inte vända dosan i önödan. Jag brukar vända tre gånger per minut utom de första 30 sekunderna då jag vänder kontinuerligt. Vid pressning kan man agitera var annan eller var tredje minut.

Det finns en del särskilda finkornsframkallare värda att testa.

Jag gillar Ilford Delta 100. Fuji Across lär vara otroligt finkornig, men den luddiga strukturen kan ge lite mindre distinkt skärpa. Vilket som är bäst är en smaksak.

Tvärr finns inte Agfa APX 25 som var en höjdare med obefintligt kormn vid EI 12. APX 100 är heller inte dum.

Underligt...

jag har använt T-max 100 en del och mest gjort förstoringar på 30X40 cm men även typ >50X70 och verkligen inte haft problem med störande korn. Jag tror att jag framkallade i Acutol.

Det är inte så att bilderna är underexponerade? Detta brukar ju resultera i ökat korn.

Jag kör med T-max framkallare ifrån Kodak. Konstant agitering i 1 min sedan i 5 sek/var 30:e sekund. Jag kan alltså minska detta för att få skarpare bilder?

Filmen kan vara något underexponerad, men jag tycker ändå att negativen ser helt ok ut. Har tyvärr ingen skanner för exempel.

Minska agiteringen under den första minuten. Som Magnus skriver räcker det med 3-7 vändningar under den första halvminuten...

Måste även investera i nytt papper, hade tänkt mig 30*40 eller i närheten. Vilket märke bör man satsa på, vet att det finns många olika sorters papper. Jag är en rookie i mörkrummet så några kanongrejor är inte nödvändiga, men vil ha bra resultat.

Kolla Fotokemika fineprint. Det är plastpapper, inga konstigheter att kopiera på och lätt att tona. Kanonbra papper helt enkelt!

Du får nog svårt att hitta en finkornigare film än T-Max. Fuji Acros möjligen och Technical Pan med säkerhet (men det är ingen bra allroundfilm). Pan F och gänget har grövre korn, om än av lite annan karaktär.

Men med TMX måste man vara noga med framkallningen, den reagerar lite snabbare för förändringar än de flesta andra filmer. Kör du efter tillverkarens rekommendationer idag? Prova att minska framkallningstiden 15-20%, kanske kombinerat med att exponera lite rikligare och se var du hamnar.

jimh skrev:

Men med TMX måste man vara noga med framkallningen, den reagerar lite snabbare för förändringar än de flesta andra filmer. Kör du efter tillverkarens rekommendationer idag? Prova att minska framkallningstiden 15-20%, kanske kombinerat med att exponera lite rikligare och se var du hamnar.

Fick också mycket grovt korn med min första T-Max-film, ev beroende på att jag agiterade varje halvminut istället för helminut som rekommenderades. Minskade rekommenderad framkallningstid något för att kompensera för motivets höga kontrast men kornet blev grovt ändå. Men ska man verkligen behöva minska framkallningstiden för att få finare korn? Är tiden rätt för normal kontrast kan man ju knappast minska den, då blir negativkontrasten för låg med följd att man måste använda hårdare pappersgrad eller filter och det är en kompromiss i jämförelse med att få ett välgraderat negativ med normal kontrast från början.

Technical Pan (TP)

TP är det mest finkorniga som finns att köpa. Den sätter höga krav på optiken då den har väldigt hög upplösning. Den är inte speciellt krånglig att framkalla om man köper Technidol. Technidol säljs i förpackningar om 4 flaskor som var och en räcker till att framkalla 2 rullar. Har även prövat TP i min Hasselbladare. Till vardags använder jag Ilford Pan-F framkallad i Kodak HC110 med bra resultat.

Jaa, är på g att beställa lite Ilford PanF nu. Gör det något att jag kör med T-max ifrån Kodak som framkallare? Kräver filmen Ilfordframkallare för bästa resultat eller?

Framkallningstider

Ilford skickar med framkallningstider även för Kodakframkallare. I övrigt är D-76 samma sak som Ilford ID-11 om jag inte minns helt fel.

ANNONS
Götaplatsens Foto